7.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM RC 390 – pieni mutta pippurinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen KTM RC 390 saa laajemman elektronisten avustimien paketin ja lisää vääntöä moottoriin. Ainoa mistä tingitään, on paino. Hyvää: ajamisen keveys, polttoainetalous, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: isokokoiselle ahdas. A2-kortilla ajettava, urheilullinen RC 390 sopii yhtä hyvin jokapäiväiseen katuajoon kuin satunnaiseen rataharjoitteluunkin. Pyörä uudistuu kaudelle 2022, ja saa moottoriinsa lisää vääntöä sekä monipuolisemman elektroniikkapaketin. Myös runko sekä ulkonäkö uusitaan samalla. Pääsimme maistelemaan esituotantosarjan pyörää Italiassa, jossa koeajopäivään kuului sekä katu- että rata-ajoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskykyinen ja taloudellinenKTM jää luokan suurimmasta sallitusta 35 kilowatin tehosta kolme yksikköä siitä syystä, että 155-kiloinen pyörä saavuttaa A2-luokan suurimman sallitun teho/painosuhteen (0,2 kW/kg) jo 32 kilowatin teholla. Suorituskyky on siten luokan parhaimmistoa, ja keveys tuo käsittelyyn helppoutta sekä ketteryyttä. Kahdella newtonmetrillä kasvaneen väännön myötä moottorin käyttöalue tuntuu entistä laajemmalta, joskin ripeä eteneminen edellyttää reipasta kierrosten käyttöä.Yksi moottorin valteista on taloudellisuus, sillä kulutus jää vajaaseen 3,5 litraan sadalla. Kun tankin kokoa on samalla kasvatettu kymmenestä 13,7 litraan, tankkausväli kasvaa jopa 400 kilometriin.Uusi runko on 1,5 kg aiempaa kevyempi, mutta enemmän ajamiseen ja erityisesti kevyempään tuntumaan mutkissa vaikuttaa uusien vanteiden 3,4 kilogramman painonsäästö. Kun vielä jarrujen massastakin on säästetty lähes kilo, pienempi jousittamaton massa tuntuu erityisesti epätasaisella alustalla ajettaessa selvästi parempana käytöksenä. Jousituksen perussäädöt on tehty 75-kiloiselle kuljettajalle, ja jousitus on tuntumaltaan pehmeähkö ja pintaherkkä.Elektroniikka kuljettajan apunaJarrut ovat riittävän tehokkaat, mutta eivät häiritsevän terävät. ABS-jarrujen ja luistoneston sivuttaiskallistuksen tunnistus tuo lisää turvallisuutta ajamiseen. Jos valitsee Supermoto-asetuksen, ABS-järjestelmä vaikuttaa vain etupyörään eikä järjestelmä huomioi kallistusta, jolloin vastuu turvallisuudesta siirtyy enemmän kuljettajan harteille. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, mutta niitä ei myöskään jää tässä teholuokassa kaipaamaan. Isommista KTM-malleista tuttu väri-TFT-mittaristo on tässä hintaluokassa jopa ylellinen yksityiskohta, kuten kytkin- ja jarrukahvojen etäisyyssäädötkin. Ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava, mutta kompaktien mittasuhteiden takia ohjaustanko tulee melko lähelle kuljettajaa. Satula on sopivan napakka välittääkseen kuljettajalle palautteen pyörän liikkeistä. Uusiin katteisiin on haettu tyyli ja värimaailma KTM:n MotoGP-kilpurista. Kate on muotoiltu ohjaamaan moottorin kuuma ilma kuljettajan ohi. Katteissa on nyt vähemmän kiinnitysruuveja, mikä nopeuttaa huoltotoimenpiteitä. Käyttökustannusten edullisuus yhdistettynä urheilullisiin ominaisuuksiin vetoaa varmasti laajaan käyttäjäkuntaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM RC 390 Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9500 r/min Vääntö 37 Nm Vääntö 37 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 824 mm, paino ajokunnossa ilman polttoainetta 155 kg, tankin tilavuus 13,7 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella