7.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM RC 390 – pieni mutta pippurinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen KTM RC 390 saa laajemman elektronisten avustimien paketin ja lisää vääntöä moottoriin. Ainoa mistä tingitään, on paino. Hyvää: ajamisen keveys, polttoainetalous, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: isokokoiselle ahdas. A2-kortilla ajettava, urheilullinen RC 390 sopii yhtä hyvin jokapäiväiseen katuajoon kuin satunnaiseen rataharjoitteluunkin. Pyörä uudistuu kaudelle 2022, ja saa moottoriinsa lisää vääntöä sekä monipuolisemman elektroniikkapaketin. Myös runko sekä ulkonäkö uusitaan samalla. Pääsimme maistelemaan esituotantosarjan pyörää Italiassa, jossa koeajopäivään kuului sekä katu- että rata-ajoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskykyinen ja taloudellinenKTM jää luokan suurimmasta sallitusta 35 kilowatin tehosta kolme yksikköä siitä syystä, että 155-kiloinen pyörä saavuttaa A2-luokan suurimman sallitun teho/painosuhteen (0,2 kW/kg) jo 32 kilowatin teholla. Suorituskyky on siten luokan parhaimmistoa, ja keveys tuo käsittelyyn helppoutta sekä ketteryyttä. Kahdella newtonmetrillä kasvaneen väännön myötä moottorin käyttöalue tuntuu entistä laajemmalta, joskin ripeä eteneminen edellyttää reipasta kierrosten käyttöä.Yksi moottorin valteista on taloudellisuus, sillä kulutus jää vajaaseen 3,5 litraan sadalla. Kun tankin kokoa on samalla kasvatettu kymmenestä 13,7 litraan, tankkausväli kasvaa jopa 400 kilometriin.Uusi runko on 1,5 kg aiempaa kevyempi, mutta enemmän ajamiseen ja erityisesti kevyempään tuntumaan mutkissa vaikuttaa uusien vanteiden 3,4 kilogramman painonsäästö. Kun vielä jarrujen massastakin on säästetty lähes kilo, pienempi jousittamaton massa tuntuu erityisesti epätasaisella alustalla ajettaessa selvästi parempana käytöksenä. Jousituksen perussäädöt on tehty 75-kiloiselle kuljettajalle, ja jousitus on tuntumaltaan pehmeähkö ja pintaherkkä.Elektroniikka kuljettajan apunaJarrut ovat riittävän tehokkaat, mutta eivät häiritsevän terävät. ABS-jarrujen ja luistoneston sivuttaiskallistuksen tunnistus tuo lisää turvallisuutta ajamiseen. Jos valitsee Supermoto-asetuksen, ABS-järjestelmä vaikuttaa vain etupyörään eikä järjestelmä huomioi kallistusta, jolloin vastuu turvallisuudesta siirtyy enemmän kuljettajan harteille. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, mutta niitä ei myöskään jää tässä teholuokassa kaipaamaan. Isommista KTM-malleista tuttu väri-TFT-mittaristo on tässä hintaluokassa jopa ylellinen yksityiskohta, kuten kytkin- ja jarrukahvojen etäisyyssäädötkin. Ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava, mutta kompaktien mittasuhteiden takia ohjaustanko tulee melko lähelle kuljettajaa. Satula on sopivan napakka välittääkseen kuljettajalle palautteen pyörän liikkeistä. Uusiin katteisiin on haettu tyyli ja värimaailma KTM:n MotoGP-kilpurista. Kate on muotoiltu ohjaamaan moottorin kuuma ilma kuljettajan ohi. Katteissa on nyt vähemmän kiinnitysruuveja, mikä nopeuttaa huoltotoimenpiteitä. Käyttökustannusten edullisuus yhdistettynä urheilullisiin ominaisuuksiin vetoaa varmasti laajaan käyttäjäkuntaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM RC 390 Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9500 r/min Vääntö 37 Nm Vääntö 37 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 824 mm, paino ajokunnossa ilman polttoainetta 155 kg, tankin tilavuus 13,7 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin