22.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kunnianhimon kangistama – Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston huipulla majaileva Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD DCT GT-Line tuo mukanaan lähes kaikki varusteet, mutta perusversioon nähden tuplahinta on jo turhan kova pala. Hyvää: tilava, varusteltu, näyttävä. Huonoa: hinnan ja viimeistelyn suhde, voimalinjan reagointi. Neljännen sukupolven Kia Sportage esiteltiin 2015, korealaisvalmistajan katumaasturisuosikin terävöittäessä ilmettään rohkeammin Kian nykytyylin mukaiseksi. Tilava Sportage onkin ollut valmistajalleen edelleen myyntimenestys.Tutusta Sportagesta tällä kertaa koeajoon valikoitui malliston tehokkain bensiinimoottori, ahdettu 1,6-litrainen T-GDI, josta saadaan 177 hevosvoimaa. Bensiinimoottori tarjoaa joustavuutta myös voimalinjan kanssa, sillä T-GDI on mahdollista valita etuvedon tai manuaalivaihteiston pariksi. Suurinta mukavuutta tarjoaa kuitenkin nelivedon ja seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä. Moottoria vastaava dieselvaihtoehto, 2,0-litrainen CRDi 185 hevosvoiman versiona, ei tarjoa kuin automaatin ja nelivedon yhdistelmän.Sportagen varustetasot ovat hinnaston aloittava Active, tutut LX ja EX, Business Premium sekä sporttisuutta korostava ylellinen GT-Line. Näyttävän GT-Linen erottaa ulkoisesti esimerkiksi led-sumuvaloista, alleajosuojista edessä ja takana, omasta 19-tuumaisesta vannedesignista ja kromilistoista. Matkustamossa luvassa on puolestaan nahkaverhoilu, alumiinisomisteiset polkimet, D-muotoinen ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan liikkeessäKattavasti turvavarusteltu Kia Sportage on helppo ajettava kaupungissa, kiitos muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän. Koostaan huolimatta Sportage tuntuu kohtuullisen ketterältä ajettavalta. Toisaalta maantiellä kulku on eleettömän helppoa ja rengasmelu on hallinnassa. Perustunnoton ohjaus on painotettu luontevasti.Suurin miinus ajettavuudessa tulee pintakovasta jousituksesta, joka liittyy GT-Linen 19-tuumaisiin renkaisiin. Erikoisesti myös istuinmuotoilu liittyy tilanteeseen. Turhan napakaksi topattu istuin tuntuu siltä, että istuminen tapahtuu enemmän penkin päällä kuin penkissä. Tämä korostaa jousituksen kovuutta. Pihatieltä poistuville kerrottakoon, että Kia Sportagen maavara on 172 mm, lähestymiskulma on 16,7° ja jättökulma 23,9°.Toivomisen varaa jää voimalinjaankin. Moottorin ja vaihteiston yhteispeli ei ole täysin saumatonta, sillä hetkittäin parivaljakko tuntuu ikään kuin odottavan jotakin. Liikkeellelähdöt ovat usein viipyileviä ja ronskimmalla kaasunkäytöllä tuloksena on turhaa ryntäilyä. Tilanne onneksi helpottuu vauhdin karttuessa, mutta kaupunkiviidakossa kuljettajalta kysytään välillä hermoja. Moottoritiellä ja ohituksissa Sportagen voimavarat riittävät mainiosti.Kunnianhimon uhriMalliston huipulla majaileva GT-Line-varustelu tuo luonnollisesti mukanaan koko joukon mukavuusvarusteita. Suuri osa niistä on tuttuja jo Business Premium -varustelusta. Keskikonsolin keskipisteenä on 8-tuumainen navigoinnin näyttö ja käyttöliittymä on tuttu Kian muusta mallistosta. Järjestelmä hoitaa tehtävänsä hyvin, tosin vain englanniksi tai ruotsiksi. Samalla äänentoistosta vastaa JBL:n valmistama 320 watin äänijärjestelmä.Mukavuusvarusteisiin kuuluu myös sähkötoiminen takaluukku, avaimeton käynnistys ja kuljettajan istuimen sähkösäädöt. Turvallisuusvarusteiden parhaimmistoon kuuluu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sekä kääntyvät xenon-ajovalot.Kia Sportagen paras puoli on sen tilavuus, sillä etuistuinten lisäksi väljyyttä riittää myös takaistuimilla. Tavaratilaa on 503 litraa ja se on laajennettavissa 1 492 litraan. Mielenrauhaa tuo puolestaan Kian pitkä takuu.Yllättävästi Kia Sportagen suurin haaste on malliston laaja skaala. Kun hinnat alkavat 24 990 eurosta, olettaisi lähes tuplahinnalla saavan jo jotain todella erityistä. Tarjolla on toki paljon, mutta valitettavasti Sportagen varusteiden toteutus, materiaalien ja viimeistelyn taso ei kanna enää 50 000 euron tuntumassa.Kia Sportage on tasapainoinen kokonaisuus, mutta pelkästään kaikkien varusteiden ruksiminen ei riitä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD DCT GT-Line Hinta alkaen 48 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 503 l Omamassa: 1534–1704 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan