17.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköisen luksuksen toinen lataus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Lexus RZ 450e on ehkä varastanut huomiota sisarmalli RX:ltä. Yhteisestä esiintymisestä huolimatta autot ovat melko erilaiset. Hyvää: ajettavuus, lexusmaisuus. Huonoa: toimintamatka ja siitä kertominen. Lexus RZ 450e ei ole japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköinen, pienempi UX 300e ennätti jo tovi sitten, mutta RZ:n takaa löytyy silti enemmän totisuutta sähköistymisen suhteen. Autolla on sukujuuret samassa kehitystyössä Toyotan bZ4X:n kanssa, mutta joitain asioita on tehty eri tavalla, jotta Lexus erottuu Toyotasta. Joitain asioita on haluttu tehdä myös eri tavalla bZ4X:stä opittujen oppien takia.Ainakin periaatteessa. Aivan alkuvaiheessa RZ:n ohjelmisto ei vielä hyödy bZ4X:n tuoreimmasta päivityksestä, joten koeajohetkellä auton arvio sähkönkulutuksesta sisältää lataushäviöt, varaus ilmaistaan leikkisästi palikoilla ja akun hätävarajemmaa ei ole kutistettu.Mutta mitä muuta RZ on syönyt ja miten se vertautuu usein samassa hengenvedossa esiteltyyn RX-lataushybridiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyZeta ennen äksääJos RX on isohko katumaasturi, antaa RZ lähes segmenttiä kompaktimman vaikutelman. Ulkoisesti RZ jättää hiukan räväkämmän vaikutelman mustan konepellin ansiosta. C-pilarista puuttuu toisaalta RX:n lennokas linja. Sisällä eroja on enemmän. Tavaratila on kompaktimpi ja hattuhylly on eri mekanismilla. Takaistuimilla tunnelma on tilan ja istuinten muodon puolesta tyköistuvampi. Suurin muutos sisätiloissa on etuistuimilla, missä RZ erottuu yllättävän paljon. Kojelauta on eri ja RX:n mittaristoa vaivannut heijasteleva suojakupu puuttuu RZ:sta. Keskikonsoli on paketoitu pienemmin ja RZ:ssa keskitunnelin alaosassa on pieni säilytyslokero, joka soveltuu lähinnä ohjekirjan säilytykseen. 14-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on peruskelvollinen, mutta sen valikoissa uskotaan määrään laadun sijasta. Onneksi älypuhelinpeilaukset ovat vakiovarusteena.Paino matalallaVirrat päälle ja menoksi. Lexus RZ kärsii samasta holhoavasta ylinopeusvaroittimesta kuin RX ja muut tuliterät automallit. Ohjauspyörä on yhteinen RX:n kanssa ja sen idea on toimia yhdessä tuulilasin heijastusnäytön kanssa, jossa määritellään mitä muuten merkittömät hipaisupinnat tekevät. Kyseessä on kohtuullinen ratkaisu ongelmaan, jota ei oikeastaan pitäisi edes olla. Lexuksen kohuttu One Motion Grip yoke-ohjaus on tulossa markkinoille näillä näkymin 2025. Rampeissa ja töyssyissä Lexus RZ käyttäytyy sisarmalliaan kontrolloidummin ja matala painopiste tuntuu. Rengasmelua on jonkin verran, muuten menopuoli on hallussa. Nelivetoisen Lexus RZ 450e:n kahden sähkömoottorin yhteisteho on 230 kW ja auto kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. Myös ohjauslaitteiden kalibrointi on hyvää, joten esimerkiksi voiman annostelu sujuu mainiosti.Missä me ollaanE-TNGA-perusrakenteelle tehty Lexus RZ 450e akku on kooltaan 71,4 kilowattituntia. Kokonaistoimintamatkaa RZ:lle kerrotaan noin 400 kilometriä yhdistetyllä WLTP-syklillä vannekoosta riippuen. Käytännössä kookas varakapasiteetti ja sangen korkeaksi äityvä moottoritiekulutus tarkoittavat laturin etsimistä 250 kilometrin välein. Varauksen huvetessa innokas navigaattori on tarjoamassa latauspaikkaehdotuksia, mutta latauspiste-ehdotusten määrä ja nopeus jättävät toivomisen varaa. Sama ongelma voi koitua haasteeksi myös pikalatauksen valmistelun kohdalla. Käytössä on myös matalan varauksen ajotila, joka rajoittaa nopeuden 100 km/h:n.Parhaimmillaan RZ onkin perusarjessa, jossa autoa voi latailla asiointi- tai kotilatauksella tarpeen mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän bZ kuin RXYhteenvedettynä Lexus RZ 450e on mielenkiintoinen kokonaisuus. Tietyt sähkövoimalinjan piirteet ovat periytyneet turhan suoraan bZ4X:stä, mutta toisaalta auton suunnittelussa on selvästi enemmän ideaa lataushybridi-RX:ään verrattuna. Toyota-sisaruksen kanssa jaetaan myös erillinen 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkuturva, jos määräaikaishuollot malttaa hoitaa virallisessa huoltoliikkeessä. Pääinsinöörin mietteet siitä, että tarkoituksena on ollut suunnitella sähköauton sijaan Lexus näkyvät autossa. Vielä kun ylimääräiset piippaukset saisi poistettua päivityksillä.Lexus RZ 450e -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 71 900 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus RZ 450e Direct4 Luxury Hinta alkaen 82 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 83 590 € Moottori Vierasmagnetoitu tahtimoottori edessä (150 kW) ja takana (80 kW). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 71,4 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 440 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,8 kWh / 100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4805 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 522–1515 l Omamassa: 2130 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?