17.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköisen luksuksen toinen lataus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Lexus RZ 450e on ehkä varastanut huomiota sisarmalli RX:ltä. Yhteisestä esiintymisestä huolimatta autot ovat melko erilaiset. Hyvää: ajettavuus, lexusmaisuus. Huonoa: toimintamatka ja siitä kertominen. Lexus RZ 450e ei ole japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköinen, pienempi UX 300e ennätti jo tovi sitten, mutta RZ:n takaa löytyy silti enemmän totisuutta sähköistymisen suhteen. Autolla on sukujuuret samassa kehitystyössä Toyotan bZ4X:n kanssa, mutta joitain asioita on tehty eri tavalla, jotta Lexus erottuu Toyotasta. Joitain asioita on haluttu tehdä myös eri tavalla bZ4X:stä opittujen oppien takia.Ainakin periaatteessa. Aivan alkuvaiheessa RZ:n ohjelmisto ei vielä hyödy bZ4X:n tuoreimmasta päivityksestä, joten koeajohetkellä auton arvio sähkönkulutuksesta sisältää lataushäviöt, varaus ilmaistaan leikkisästi palikoilla ja akun hätävarajemmaa ei ole kutistettu.Mutta mitä muuta RZ on syönyt ja miten se vertautuu usein samassa hengenvedossa esiteltyyn RX-lataushybridiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyZeta ennen äksääJos RX on isohko katumaasturi, antaa RZ lähes segmenttiä kompaktimman vaikutelman. Ulkoisesti RZ jättää hiukan räväkämmän vaikutelman mustan konepellin ansiosta. C-pilarista puuttuu toisaalta RX:n lennokas linja. Sisällä eroja on enemmän. Tavaratila on kompaktimpi ja hattuhylly on eri mekanismilla. Takaistuimilla tunnelma on tilan ja istuinten muodon puolesta tyköistuvampi. Suurin muutos sisätiloissa on etuistuimilla, missä RZ erottuu yllättävän paljon. Kojelauta on eri ja RX:n mittaristoa vaivannut heijasteleva suojakupu puuttuu RZ:sta. Keskikonsoli on paketoitu pienemmin ja RZ:ssa keskitunnelin alaosassa on pieni säilytyslokero, joka soveltuu lähinnä ohjekirjan säilytykseen. 14-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on peruskelvollinen, mutta sen valikoissa uskotaan määrään laadun sijasta. Onneksi älypuhelinpeilaukset ovat vakiovarusteena.Paino matalallaVirrat päälle ja menoksi. Lexus RZ kärsii samasta holhoavasta ylinopeusvaroittimesta kuin RX ja muut tuliterät automallit. Ohjauspyörä on yhteinen RX:n kanssa ja sen idea on toimia yhdessä tuulilasin heijastusnäytön kanssa, jossa määritellään mitä muuten merkittömät hipaisupinnat tekevät. Kyseessä on kohtuullinen ratkaisu ongelmaan, jota ei oikeastaan pitäisi edes olla. Lexuksen kohuttu One Motion Grip yoke-ohjaus on tulossa markkinoille näillä näkymin 2025. Rampeissa ja töyssyissä Lexus RZ käyttäytyy sisarmalliaan kontrolloidummin ja matala painopiste tuntuu. Rengasmelua on jonkin verran, muuten menopuoli on hallussa. Nelivetoisen Lexus RZ 450e:n kahden sähkömoottorin yhteisteho on 230 kW ja auto kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. Myös ohjauslaitteiden kalibrointi on hyvää, joten esimerkiksi voiman annostelu sujuu mainiosti.Missä me ollaanE-TNGA-perusrakenteelle tehty Lexus RZ 450e akku on kooltaan 71,4 kilowattituntia. Kokonaistoimintamatkaa RZ:lle kerrotaan noin 400 kilometriä yhdistetyllä WLTP-syklillä vannekoosta riippuen. Käytännössä kookas varakapasiteetti ja sangen korkeaksi äityvä moottoritiekulutus tarkoittavat laturin etsimistä 250 kilometrin välein. Varauksen huvetessa innokas navigaattori on tarjoamassa latauspaikkaehdotuksia, mutta latauspiste-ehdotusten määrä ja nopeus jättävät toivomisen varaa. Sama ongelma voi koitua haasteeksi myös pikalatauksen valmistelun kohdalla. Käytössä on myös matalan varauksen ajotila, joka rajoittaa nopeuden 100 km/h:n.Parhaimmillaan RZ onkin perusarjessa, jossa autoa voi latailla asiointi- tai kotilatauksella tarpeen mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän bZ kuin RXYhteenvedettynä Lexus RZ 450e on mielenkiintoinen kokonaisuus. Tietyt sähkövoimalinjan piirteet ovat periytyneet turhan suoraan bZ4X:stä, mutta toisaalta auton suunnittelussa on selvästi enemmän ideaa lataushybridi-RX:ään verrattuna. Toyota-sisaruksen kanssa jaetaan myös erillinen 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkuturva, jos määräaikaishuollot malttaa hoitaa virallisessa huoltoliikkeessä. Pääinsinöörin mietteet siitä, että tarkoituksena on ollut suunnitella sähköauton sijaan Lexus näkyvät autossa. Vielä kun ylimääräiset piippaukset saisi poistettua päivityksillä.Lexus RZ 450e -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 71 900 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus RZ 450e Direct4 Luxury Hinta alkaen 82 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 83 590 € Moottori Vierasmagnetoitu tahtimoottori edessä (150 kW) ja takana (80 kW). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 71,4 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 440 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 230 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 16,8 kWh / 100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4805 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 522–1515 l Omamassa: 2130 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan