9.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e – facelift, joka tarvitsisi kasvojenkohotuksen Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus päivitti UX 300e-mallinsa, mutta unohti mukauttaa latausnopeuden nykystandardeihin. Hyvää: ajomukavuus, muotoilu, toimintamatka Huonoa: hidas lataus Toyota-konserni on kompuroinut autoilun sähköistymisen kanssa. bZ4X ehti aiheuttaa harmaita hiuksia lataus- ja kulutushaasteiden kanssa. Alkuvaiheessa autoa sai ladata pikalaturilla vain kaksi kertaa vuorokaudessa, mutta päivityksen myötä lataaminen on muuttunut hövelimmäksi.Emomerkin Premium-tuote Lexuksen kanssa tilanne on ollut hieman parempi, sillä esimerkiksi RZ 450e:n kohdalla lastentaudit on selätetty ja painettu pitkälti villaisella. UX:n kohdalla tilanne onkin hieman toinen.Heti alkuun on käsiteltävä elefantti olohuoneessa. Lexus UX 300e:n suurin ja oikeastaan ainoa ongelma on lataus. Lexuksen pieni sähköauto on nimittäin niin hidas ottamaan virtaa, että sen kanssa turhautuu. Pikalataus on toteutettu Chademolla, mikä itsessään riittää pilaamaan koko pikalatauksen ajatuksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoiko tätä edes kutsua pikalautukseksi?Chademo on väistyvä pikalataustekniikka, jonka maksiminopeus on 50 kW. Tämä oli vajaa vuosikymmen sitten nopeaa touhua, mutta maailma on kehittynyt ympärillä merkittävästi. Nykyään 200 kW latausnopeuden ylittäminen ole kovinkaan kummoinen asia ja minimivaatimus on päästä lähelle 100 kW lukemaa.Julkinen lataus ja Chademo aiheuttavat haasteita jo lähtökohtaisesti, sillä Lexus ottaa virtaa reaalimaailmassa noin 40 kW nopeudella 50 kW sijaan. Koeajon aikana latauspisteellä joutui tyytymään useamman kerran alle 20 kW nopeuteen, mitä ei voi hyvällä syylläkään kutsua pikakalataukseksi.AC-latauksen kanssa tilanne on hieman sama, sillä Lexus ottaa sisään maksimissaan 6,6 kW. Alan standardi on tätä nykyä minimissään 11 kW, tai jopa 22 kW. Lexuksen lataus on niin hidas, että nopealla kotilaturilla akun täyteen saaminen vaatii yön yli asiointia.Hitaalle lataukselle on toki myös perusteluja. Lexus nimittäin tarjoaa autolleen miljoonan kilometrin tai 10 vuoden akkuturvan. Vastaavaa vakuutta ei ole uskaltanut tarjota yksikään toinen autovalmistaja. Siitä huolimatta lataus on aivan liian hidasta.Jopa 441 kilometriä yhdellä latauksellaPäivityksen myötä UX 300e on saanut kookkaamman akun, jonka lataaminen täyteen näin verkkaisella latausnopeudella on tuskaista. Uuden akun bruttokapasiteetti on 72,8 kWh, minkä ansiosta toimintamatka painuu uusille satalukemille. WLTP-vertailuarvo on 441 kilometriä ja keskikulutus 16,7 kWh. Koeajolla keskikulutus pyöri 19 kWh tienoilla, ja mukana oli paljon 120 km/h moottoritieajoa.Yhden polkimen ajotapa ei ole Lexuksella vaihtoehtona, sillä rekuperaatio on varsin maltillinen ja polttomoottorimainen. Tiukimmassa asennossakaan energian talteenotto ei juuri hidasta autoa ilman jarrua. Valinta on varmasti tietoinen, ja saattaa harmittaa jotakuta. Itse en ole koskaan perustanut yhden polkimen ajosta.Uusi akku tarjoaa siis pitkää toimintamatkaa, ja moottori mukavasti voimaa. Sähkömoottori tuottaa 204 hevosvoimaa ja 300 Nm. Lexus on pirteä tapaus, vaikka ei toki olekaan sähköautomaailman ripeimpiä malleja. 0–100 km/h suoritetaan 7,5 sekunnissa, mikä on hyvä lukema 1800 kiloa painavalle pikkuautolle. Hiljainen ja mukavaLexuksen ajettavuus on huippuluokkaa. Auto on ilahduttavan hiljainen ja vakaa. Moottoritievauhdeissa Lexus on varmasti yksi luokkansa hiljaisimmista automalleista. Se myös tuntuu kokoaan suuremmalta, mikä on luonnollisesti positiivinen asia.UX 300e on auto, jossa kaikki toimii niin sulavasti, että mikään ei häiritse ajonautintoa. Kuskin penkki on mukava, tietoviihdejärjestelmä on saatu vihdoin toimimaan moitteetta ja tilaa on pieneksi autoksi mukavasti. Toki pitkän kuljettajan takana istuessa takapenkkiläisten tilat jäävät vaatimattomiksi.Multimediajärjestelmä tukee tätä nykyä Apple Car Playta ja Android Autoa langattomasti. Auton omaan järjestelmään saa siis yhdistettyä oman älylaitteen ja käytettyä navigaattorina vaikkapa Google Mapsia. Tämä on hyvä, sillä auton oma navigattori on käytettävyydeltään hieman sinne päin.Lexus UX 300e on auto, joka huutaisi palavasti uutta faceliftiä kun nykyinen facelift on vasta saapunut markkinoille. Ajotuntumaltaan erinomainen, tyylikäs ja laadukas kokonaisuus ansaitsisi lataustekniikan, joka ei laskisi mallin käytettävyyttä näin pahasti. Nopea CCS-lataus kylkeen, niin UX 300e on todella houkutteleva paketti.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lexus UX300e Hinta alkaen 59 950 € Moottori Sahköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 300 Nm Vääntö 300 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 72,8 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW(1x32A), CHAdeMO 50 kW Toimintamatka 441 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,7-16,9 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 367 l Omamassa: 1800-1855 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 10 vuotta / 1 000 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä