31.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus e-Deliver 3 on uuden merkin rohkea avaus sähköiseksi pikkupakuksi. Hyvää: terhakka, pieni sähkönkulutus, varustelu, näppäryys. Huonoa: viimeistely, ohjaus, jousitus, lämmönsäädön puute. Maxus e-Deliver 3 on pienin kolmesta valtavan SAIC Motor-konsernin Suomessa esittelemästä uutuudesta, joista ensimmäisen eli Euniq-tila-auton koeajoimme jo viime keväänä. Pientä täyssähköistä pakettiautoa saa kahtena pituutena (4,5 / 5,1 m) kuormatilavuuksiltaan 4,8 ja 6,3 m3. Versioiden kantavuus on 900–1 000 kg. Takapariovien lisäksi kuormatilaan pääsee käsiksi oikealla kyljellä olevan liukuoven kautta. Muovinen konepeitto on irrallinen osa ilman saranoita, mutta eipä sen alle olekaan juuri muuta asiaa kuin pissapoikaa täyttämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuulahdus Kiinasta Maxuksen ensivaikutelma ei säväytä. Maalipinnan virheet ja peltien sovitus tuovat mieleen kolarikorjauksen. Sisällä leijuva tuoksu vahvistuu lämmityslaitteen toimiessa, ja muistuttaa Shanghain savusumua – aivan kuin lämmitysvastuksista palaisi pintakäsittelyaine pois. Oudointa on kuitenkin lämmönsäädön puuttuminen: lämmityksen voi kytkeä napista päälle tai pois, samoin ilmastoinnin. Muu varustelu on runsasta peruutuskameroineen, pysäköintitutkineen, vakionopeudensäätimineen ja rengaspainenäyttöineen. Kosketusnäyttö ja ajotietokone ovat toiminnoiltaan ja ilmeeltään vanhahtavia, eikä radio tunne kanavien nimiä. Kuljettaja saa aikansa kulumaan säätämällä lämpötilaa sammuttelemalla lämmitystä, etsimällä radiokanavien taajuuksia ja arvaamalla suureneeko vai pieneneekö jarrutusenergian talteenotto regenerointinapista. Kaksipaikkaisen ohjaamon istuimet ovat muotoilultaan ja istuma-asennoltaan hyvät, vain korkeudensäätö jää toivelistalle. Vaihteistossa ei ole pysäköintiasentoa, eli seisontajarrua on muistettava käyttää. Valttina keveys Maxus e-Deliver 3 on maahantuojan mukaan ensimmäinen suoraan ainoastaan sähkövoimalinjalle suunniteltu pakettiauto. Tuloksena on alhainen 1 500 kg:n omamassa, mikä on viitisensataa kiloa vähemmän kuin vaikkapa Stellantiksen sähköpakuissa (Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert). Keveys tuntuu heppoisuutena, mutta vaikuttaa suoraan suorituskykyyn, kulutukseen ja toimintamatkaan. Satanen tulee mittariin 11 sekunnissa, vaikka ilmoitettu lukema on 17 s. Pienokainen tuntuu reippaalta niin liikennevaloissa kuin ohituksissakin, ja ponteva kiihtyvyys stoppaa vasta rajoitettuun huippunopeuteen (120 km/h). Vaikka ohjaus on tunnoltaan hento ja tarkkuudeltaan suurpiirteinen, se säilyttää luottamuksen vielä tuossakin vauhdissa. Jarrujenkin tunto on varsin hyvä. Keveistä rakenteista huolimatta melutaso on kohtuullisen vaimea, mutta pompahteleva lehtijousitus vie mukavuuden. 500 kilogramman kuorma tasoittaa kyytiä hitusen eikä juurikaan vähennä pirteyttä. Koeajon keskikulutus asettui lukemaan 17 kWh/100 km, minkä myötä isommalla akulla 300 ja pienemmällä 200 kilometrin taipaleet ovat mahdollisia. Tyhjähkön akun pikalataus vie liki tunnin, ja Type 2:lla akun saa täyteen yön aikana. Maxus e-Deliver 3 omaa hyvät perusratkaisut, mutta kehitystä vaativia kohteita on liikaa. Ne olisi helpompi antaa anteeksi, jos auto olisi edullinen. Nyt pyydetty 41 000 euron hinta on kuitenkin liian lähellä vaikkapa Nissan e-NV200:n ja Opel e-Vivaro S:n hintaa. Alku on aina hankalaa ja on helppo luvata, että kiinalaisten autojen kehitys tulee olemaan nopeampaa kuin japanilaisilla ja korealaisilla aikanaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Maxus e-Deliver 3 SWB Hinta alkaen 36 387 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 032 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 255 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 52,5 kWh. Lataus: Type 2 7,0 kW, CCS 60 kW. Toimintamatka 240 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 17 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4555 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1900 mm, akseliväli 2910 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1090 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan