31.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus e-Deliver 3 on uuden merkin rohkea avaus sähköiseksi pikkupakuksi. Hyvää: terhakka, pieni sähkönkulutus, varustelu, näppäryys. Huonoa: viimeistely, ohjaus, jousitus, lämmönsäädön puute. Maxus e-Deliver 3 on pienin kolmesta valtavan SAIC Motor-konsernin Suomessa esittelemästä uutuudesta, joista ensimmäisen eli Euniq-tila-auton koeajoimme jo viime keväänä. Pientä täyssähköistä pakettiautoa saa kahtena pituutena (4,5 / 5,1 m) kuormatilavuuksiltaan 4,8 ja 6,3 m3. Versioiden kantavuus on 900–1 000 kg.Takapariovien lisäksi kuormatilaan pääsee käsiksi oikealla kyljellä olevan liukuoven kautta. Muovinen konepeitto on irrallinen osa ilman saranoita, mutta eipä sen alle olekaan juuri muuta asiaa kuin pissapoikaa täyttämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuulahdus KiinastaMaxuksen ensivaikutelma ei säväytä. Maalipinnan virheet ja peltien sovitus tuovat mieleen kolarikorjauksen. Sisällä leijuva tuoksu vahvistuu lämmityslaitteen toimiessa, ja muistuttaa Shanghain savusumua – aivan kuin lämmitysvastuksista palaisi pintakäsittelyaine pois. Oudointa on kuitenkin lämmönsäädön puuttuminen: lämmityksen voi kytkeä napista päälle tai pois, samoin ilmastoinnin. Muu varustelu on runsasta peruutuskameroineen, pysäköintitutkineen, vakionopeudensäätimineen ja rengaspainenäyttöineen. Kosketusnäyttö ja ajotietokone ovat toiminnoiltaan ja ilmeeltään vanhahtavia, eikä radio tunne kanavien nimiä. Kuljettaja saa aikansa kulumaan säätämällä lämpötilaa sammuttelemalla lämmitystä, etsimällä radiokanavien taajuuksia ja arvaamalla suureneeko vai pieneneekö jarrutusenergian talteenotto regenerointinapista.Kaksipaikkaisen ohjaamon istuimet ovat muotoilultaan ja istuma-asennoltaan hyvät, vain korkeudensäätö jää toivelistalle. Vaihteistossa ei ole pysäköintiasentoa, eli seisontajarrua on muistettava käyttää.Valttina keveysMaxus e-Deliver 3 on maahantuojan mukaan ensimmäinen suoraan ainoastaan sähkövoimalinjalle suunniteltu pakettiauto. Tuloksena on alhainen 1 500 kg:n omamassa, mikä on viitisensataa kiloa vähemmän kuin vaikkapa Stellantiksen sähköpakuissa (Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert). Keveys tuntuu heppoisuutena, mutta vaikuttaa suoraan suorituskykyyn, kulutukseen ja toimintamatkaan. Satanen tulee mittariin 11 sekunnissa, vaikka ilmoitettu lukema on 17 s. Pienokainen tuntuu reippaalta niin liikennevaloissa kuin ohituksissakin, ja ponteva kiihtyvyys stoppaa vasta rajoitettuun huippunopeuteen (120 km/h). Vaikka ohjaus on tunnoltaan hento ja tarkkuudeltaan suurpiirteinen, se säilyttää luottamuksen vielä tuossakin vauhdissa. Jarrujenkin tunto on varsin hyvä.Keveistä rakenteista huolimatta melutaso on kohtuullisen vaimea, mutta pompahteleva lehtijousitus vie mukavuuden. 500 kilogramman kuorma tasoittaa kyytiä hitusen eikä juurikaan vähennä pirteyttä. Koeajon keskikulutus asettui lukemaan 17 kWh/100 km, minkä myötä isommalla akulla 300 ja pienemmällä 200 kilometrin taipaleet ovat mahdollisia. Tyhjähkön akun pikalataus vie liki tunnin, ja Type 2:lla akun saa täyteen yön aikana.Maxus e-Deliver 3 omaa hyvät perusratkaisut, mutta kehitystä vaativia kohteita on liikaa. Ne olisi helpompi antaa anteeksi, jos auto olisi edullinen. Nyt pyydetty 41 000 euron hinta on kuitenkin liian lähellä vaikkapa Nissan e-NV200:n ja Opel e-Vivaro S:n hintaa. Alku on aina hankalaa ja on helppo luvata, että kiinalaisten autojen kehitys tulee olemaan nopeampaa kuin japanilaisilla ja korealaisilla aikanaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Maxus e-Deliver 3 SWB Hinta alkaen 36 387 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 032 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 255 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 52,5 kWh. Lataus: Type 2 7,0 kW, CCS 60 kW. Toimintamatka 240 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 17 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4555 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1900 mm, akseliväli 2910 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1090 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous