31.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus e-Deliver 3 on uuden merkin rohkea avaus sähköiseksi pikkupakuksi. Hyvää: terhakka, pieni sähkönkulutus, varustelu, näppäryys. Huonoa: viimeistely, ohjaus, jousitus, lämmönsäädön puute. Maxus e-Deliver 3 on pienin kolmesta valtavan SAIC Motor-konsernin Suomessa esittelemästä uutuudesta, joista ensimmäisen eli Euniq-tila-auton koeajoimme jo viime keväänä. Pientä täyssähköistä pakettiautoa saa kahtena pituutena (4,5 / 5,1 m) kuormatilavuuksiltaan 4,8 ja 6,3 m3. Versioiden kantavuus on 900–1 000 kg. Takapariovien lisäksi kuormatilaan pääsee käsiksi oikealla kyljellä olevan liukuoven kautta. Muovinen konepeitto on irrallinen osa ilman saranoita, mutta eipä sen alle olekaan juuri muuta asiaa kuin pissapoikaa täyttämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuulahdus Kiinasta Maxuksen ensivaikutelma ei säväytä. Maalipinnan virheet ja peltien sovitus tuovat mieleen kolarikorjauksen. Sisällä leijuva tuoksu vahvistuu lämmityslaitteen toimiessa, ja muistuttaa Shanghain savusumua – aivan kuin lämmitysvastuksista palaisi pintakäsittelyaine pois. Oudointa on kuitenkin lämmönsäädön puuttuminen: lämmityksen voi kytkeä napista päälle tai pois, samoin ilmastoinnin. Muu varustelu on runsasta peruutuskameroineen, pysäköintitutkineen, vakionopeudensäätimineen ja rengaspainenäyttöineen. Kosketusnäyttö ja ajotietokone ovat toiminnoiltaan ja ilmeeltään vanhahtavia, eikä radio tunne kanavien nimiä. Kuljettaja saa aikansa kulumaan säätämällä lämpötilaa sammuttelemalla lämmitystä, etsimällä radiokanavien taajuuksia ja arvaamalla suureneeko vai pieneneekö jarrutusenergian talteenotto regenerointinapista. Kaksipaikkaisen ohjaamon istuimet ovat muotoilultaan ja istuma-asennoltaan hyvät, vain korkeudensäätö jää toivelistalle. Vaihteistossa ei ole pysäköintiasentoa, eli seisontajarrua on muistettava käyttää. Valttina keveys Maxus e-Deliver 3 on maahantuojan mukaan ensimmäinen suoraan ainoastaan sähkövoimalinjalle suunniteltu pakettiauto. Tuloksena on alhainen 1 500 kg:n omamassa, mikä on viitisensataa kiloa vähemmän kuin vaikkapa Stellantiksen sähköpakuissa (Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Peugeot Expert). Keveys tuntuu heppoisuutena, mutta vaikuttaa suoraan suorituskykyyn, kulutukseen ja toimintamatkaan. Satanen tulee mittariin 11 sekunnissa, vaikka ilmoitettu lukema on 17 s. Pienokainen tuntuu reippaalta niin liikennevaloissa kuin ohituksissakin, ja ponteva kiihtyvyys stoppaa vasta rajoitettuun huippunopeuteen (120 km/h). Vaikka ohjaus on tunnoltaan hento ja tarkkuudeltaan suurpiirteinen, se säilyttää luottamuksen vielä tuossakin vauhdissa. Jarrujenkin tunto on varsin hyvä. Keveistä rakenteista huolimatta melutaso on kohtuullisen vaimea, mutta pompahteleva lehtijousitus vie mukavuuden. 500 kilogramman kuorma tasoittaa kyytiä hitusen eikä juurikaan vähennä pirteyttä. Koeajon keskikulutus asettui lukemaan 17 kWh/100 km, minkä myötä isommalla akulla 300 ja pienemmällä 200 kilometrin taipaleet ovat mahdollisia. Tyhjähkön akun pikalataus vie liki tunnin, ja Type 2:lla akun saa täyteen yön aikana. Maxus e-Deliver 3 omaa hyvät perusratkaisut, mutta kehitystä vaativia kohteita on liikaa. Ne olisi helpompi antaa anteeksi, jos auto olisi edullinen. Nyt pyydetty 41 000 euron hinta on kuitenkin liian lähellä vaikkapa Nissan e-NV200:n ja Opel e-Vivaro S:n hintaa. Alku on aina hankalaa ja on helppo luvata, että kiinalaisten autojen kehitys tulee olemaan nopeampaa kuin japanilaisilla ja korealaisilla aikanaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Maxus e-Deliver 3 SWB Hinta alkaen 36 387 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 032 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 255 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 52,5 kWh. Lataus: Type 2 7,0 kW, CCS 60 kW. Toimintamatka 240 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 17 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4555 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1900 mm, akseliväli 2910 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1090 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe