3.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-30 Hybrid – Katumaasturin viitta harteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-30 on käytännössä katumaasturiversio Mazda 3 -mallista, ne jakavat myös hyvin paljon samaa tekniikkaa. Hyvää: Ulkonäkö, ajettavuus, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: Lievä suuntavakauden puute. Otetaan yksi Mazda 3, korotetaan sitä hieman, lyhennetään samalla hieman pituutta sekä akseliväliä – ja saadaan yksi Mazda CX-30.Mazda CX-30 on kuin katumaasturin viitan päälle pukenut Mazda 3. Sen lisäksi, että autot ovat muotokieleltään hyvin samanlaiset, ne myös jakavat tekniikkaa hyvin paljon keskenään. Mazda 3:n palkitun muotoilun tavoin myös CX-30:n muotoilu toimii erinomaisesti, auto on kaunis katseltava, siinä on tyylipuhdasta muotoilua yhdistettynä Mazdalle ominaisiin piirteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridillä jarrutusenergia talteenKatumaasturilookia Mazda CX-30:een on tuotu lisäämällä pyöränkaariin muovilistat, niin sanotut seikkailumuovit. Koeajettu CX-30 oli etuvetoinen, mutta muutaman tuhannen euron lisähintaan mallin saa myös parempaa etenemis- ja vetokykyä nelivedon muodossa.Koeajossa ollut Mazda CX-30 on kevythybridi, autossa on 2-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin lisäksi kevythybriditekniikkaa, joka kerää talteen jarrutusenergiaa ja jakaa sitä sitten auton sähkölaitteille, joka puolestaan pienentää polttoaineenkulutusta. Hybriditekniikan toiminta on käytännössä huomaamatonta, sen eri toimintavaiheita ei huomaa mitenkään, jollei sitä seuraa kojelaudan päällä olevasta näytöstä eikä hybridin toiminta taustalla vaikuta ajokokemukseen millään tavalla.Moottoriin pientä päivitystäBensiinimoottoreissaan Mazda luottaa korkeampaan puristuspaineeseen, jonka ansiosta moottorin hyötysuhde paranee ja polttoaineen kulutus pienenee. Mazdan bensiinimoottoreissa ei käytetä turboa. Mazdan 2-litrainen bensiinimoottori on saanut tälle vuodelle päivityksen. Tehoa on tullut muutama kilowatti lisää ja vääntöä 16 newtonia. Moottorissa ihailtavaa on sen sitkeys, se jaksaa viedä autoa hyvin eteenpäin, ja mikä hyvää, tekemättä siitä esimerkiksi äänimaailman puolesta ”sen isompaa numeroa”. Äänimaailman hienostuneisuus on kehitystyön tulosta ja nimenomaan yksi mallipäivitys tälle vuodelle, sillä moottorin äänimaailmaan on tehty parannuksia imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvää ajettavuuttaAjettavuus on CX-30:ssä kohdallaan, vaikkakin suoralla tiellä ohjaus hakee hieman, mutta ei niin paljoa, että se häiritsisi valtavasti. Ohjaustuntuma on muuten CX-30:ssä varsin luonnollinen ja tunnokas. Kuljettajan ergonomia toimii erinomaisesti ja hallintalaitteet ovat paikallaan. Vaikka kysymyksessä on katumaasturin viitan päälle pukenut crossover, sen ajettavuus on hyvin henkilöautomainen.Mazda ei ole laittanut infotainmentin keskukseksi kosketusnäyttöä, vaan kojelaudan päällä olevan näytön toimintoja hallitaan keskikonsolin painikkeista ja kiekosta. Hyvä niin, sillä tämä toimii myös erinomaisesti. Tiloiltaan Mazda CX-30 Hybrid on runsas, takana on tilaa hyvin ja edessä istutaan isokokoisen keskikonsolin hallitsemassa tunnelmassa. Tavaratila CX-30:ssä on huomattavasti isompi kuin Mazda 3:n hatchback-versiossa, mutta kuormauskynnys vaivaa hieman CX-30 -mallissakin. Muutenkin CX-30:stä tulee isomman auton fiilis, korkeus tekee siihen isomman auton tuntua, vaikka auto on Mazda 3:a hieman lyhyempi.CX-30 on Mazdan muunkin malliston tapaan silmää miellyttävä ja hyvin viimeistelty auto. Mazda haluaa myös tällä mallilla viestittää sitä, että se on oikeasti premium-luokan autoja tarjoava autovalmistaja, vaikka sitä ei aina sellaiseksi mielletä.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Blackout Edition AT Hinta alkaen 40 084 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 001 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v automaatti, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä