25.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 6AT – Mikä on nelivedon hinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensiinimoottoria, automaattivaihteistoa ja etuvetoa on odotettu Mazda CX-5:n keulalle. Nyt sellaisen saa – miltä se tuntuu? Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, mukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuistuimen lyhyt reisituki, etuvedon imago-ongelma. Kuinka paljon maksaisit lisäparista vetäviä pyöriä? Kysymys on nyt koeajetun Mazda CX-5 -mallin ydin. Totta kai neliveto on huippuhieno mukavuusvaruste. Sen kanssa ei tarvitse sutia liikennevaloissa, ja auton voi huoletta pysäköidä vähän huonomminkin aurattuun ruutuun. Se tuo uskottavuuttakin – naapuri kuitenkin kysyy tuoreeltaan ”Onko neliveto?”Aiemmin Mazda CX-5:n bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla halunneen ei tarvinnut miettiä, sillä valitun voimalinjan perässä oli aina neljä vetävää pyörää.Automaattivaihteisto: ennen automaattivaihteiston ja bensiinimoottorin yhdistelmä vaati myös nelivedosta maksamista.Neliveto kuitenkin maksaa rahaa. Lisätekniikan lisäksi päästöt kohoavat (173 -> 188 g/km), ja siten kasvaa myös autovero.Jos koeajoautoa vastaava nelivetoinen CX-5 maksaa 44 268 euroa, saa etuvedon samoin varustein 39 330 euroon. Hintaerosta Mazdalle menee 2 500 euroa, loput kuittaa valtion kassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajalle tehtyMazdan onneksi etuvetoisen CX-5:n koeajo sattui vähälumiselle viikolle. Ja mikäs pitävällä pinnalla on ajellessa: CX-5 ei ole teennäisen urheilullinen, mutta se on selkeästi kuljettajalle tehty auto.Aiemmissa koeajoissa tekemämme havainnot pitävät yhä paikkaansa, voimalinja ei muuta koria. Ajoasento säätyy keskimittaiselle mainioksi, vain reisitukeen kaipaa lisää pituutta pidemmillä matkoilla.Hallintalaitteet toimivat hienosti yhteen. Kokonaisuutta leimaa kirkkaus. Kaasun, jarrun ja ohjauksen herkkyydet ja vasteet ovat hyvässä tasapainossa. Mazda on helppo ja miellyttävä auto ajaa.Alusta on viritetty mukavaksi. Taajama-ajossa ohjaus on onnistunut, keveähkö ja luonnollinen. Pidemmällä moottoritieajolla keskialueella esiintyy yliherkkyyttä, mikä saattaa mennä Goodyearin kitkarenkaiden piikkiin. Hiljaista kierrättämistäBensiinimoottorin ja kuusivaihteisen automaatin yhteistyö toimii hyvin. Ahtamattoman nelisylinterisen 165 hevosvoiman huipputeho vie autoa kohtalaisen reippaasti, mutta kierroksia täytyy käyttää surutta. Turboihin tottuneelle se on paluu menneisyyteen, mutta toisaalta hyvän äänieristyksen ansiosta asialla ei suuremmin ole väliä.Matka-ajossa Mazdan moottori menee vähällä, pidemmillä siirtymillä pääsee alle valmistajan yhdistetyksi kulutukseksi ilmoittaman 7,7 l/100 km. Toki nopeuden kasvaessa korkean katumaasturin ilmanvastus tekee veronsa, joten kesäisillä moottoritienopeuksilla kokemus saattaa olla erilainen. Dieseliä Mazda ei CX-5:een enää tarjoa.Erilainen japanilainenMazda erottuu yhä monista muista japanilaisautoista edukseen varsin harmonisella sisustalla: materiaalit, kirjasimet, värit ja tekstuurit tuntuvat olevan yhden tiimin käsialaa. Kokonaisuus on miellyttävän rauhallinen, ja laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Vielä kun käsinojaa voisi säätää pituussuunnassa: nyt se jää vähän turhan taakse. Tietoviihdejärjestelmää hallitaan BMW-tyylisellä rullalla, ja auton ollessa paikallaan sitä voi ohjata myös kosketusnäytön kautta. Järjestelmä on suomennettu puhekomentojen tunnistusta myöten, joskin valikkojen kätköistä voi löytää termejä englanniksikin. Kokonaisuutena käyttö on silti vaivatonta, ja nykyisin Mazda tarjoaa lisävarusteena myös CarPlay ja Anrdoid Auto -näytönpeilaukset.CX-5:n tilat ja istuinmukavuus takarivillä ansaitsevat edelleen kehuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…kuitenkin neliveto?Mazda CX5 on siis hyvä auto, mutta palataan vetotapakysymykseen. Onko etuvetoisuus lähes 5 000 euron säästön arvoinen uhraus? Kuten todettua, hyvällä kelillä nelivetoa ei Mazdan tehoilla kaipaa. Silloin lompakolla olisi helppo äänestää säästön tai paremman varustetason puolesta.Mutta toisaalta: jos CX-5:n koeajo olisi ajoittunut pari viikkoa myöhemmäksi, olisi etuvetoista mukamaasturia saanut ohjastaa läpi pöpperölumen. Etupyörien avutonta sutimista paimentaessa voisi mieli alkaa muuttua. Silloin naapurillekin voisi vastata ylpeästi "tottakai, kuka nyt etuvetoista maasturia ostaisi?".Huom: Koeajettu CX-5 oli tuotannosta poistunut Premium Plus -versio. Mallin on korvannut hinnastossa Vision-varustetaso, jonka hinta alkaa 39 330 eurosta. Vision-varusteluun kuuluu CarPlay/Android Auto, G-Vectoring-kaarreajon hallinta on päivittynyt Plus-versioon ja ilmastoinnin ohjauspaneeli on uusittu.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 6AT Premium Plus Hinta alkaen 38 482 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 570 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto Perävaunumassa: jarrullinen/jarruton 2000 /750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin