30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-5 -urheiluauto on jo lähes ikoninen. Uudessakin painoksessa on mukana tarpeeksi vanhaa, ainakin fiilistä. Hyvää: Ketteryys, ajettavuus, kompakti ohjaamo, hinta. Huonoa: Vähän säilytyslokeroita ohjaamossa, pieni tavaratila, melu. Kun Mazda MX-5 vajaa 25 vuotta sitten tuli markkinoille, japanilaisvalmistajan yhtenä tavoitteena oli luoda brittityylinen kaksipaikkainen takavetoinen pieni urheiluauto – ja samalla myös paikata markkinoilla olevaa aukkoa. Mazda MX-5:llä ei ollut juurikaan kilpailijoita 80–90-lukujen taitteessa myyntiin tullessaan.Markkinalle tuotava auto ei saisi olla myöskään kallis, eikä Mazda MX-5 ole sitä vielä tänä päivänäkään. Edullisin MX-5 lähtee kaupasta alle 35 000 euron.Markkinan aukon paikkaaminen onnistui Mazdalta niin täydellisesti, että MX-5:stä voi sanoa tänä päivänä, että auto on oikeastaan jo ikoninen. Se on elänyt pian nyt neljännesvuosisadan ja samalla sen peruskonsepti on pysynyt muuttomattomana. Tällä hetkellä MX-5 taitaa olla maailman myydyin kaksipaikkainen roadster.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjautuu kuin kiskoillaMazda MX-5 on hauska auto ajaa. Yksi hauskuuden tuoja MX-5:ssä on sen paino, se on kevyt ja ketterä. Mazdan balanssi on erinomainen. Auton moottori on etuakselin takapuolella ja siksi MX-5:n keula on suhteellisen pitkä. Autossa istutaan myös hyvin lähellä taka-akselia. Ajettavuuden näkökulmasta tämä on hyvin optimaalista, MX-5:n painojakauma on optimaalinen. Painopiste MX-5:ssä on myös hyvin alhainen ja Mazdassa istutaan myös alhaalla, rekkojen renkaat ovat täsmälleen samalla tasolla, kun kehätiellä tai moottoritiellä ajetaan rinnakkaisia kaistoja. Mazda onkin parhaimillaan tällaisten teiden ulkopuolella, jo senkin puolesta, että ajomelu esimerkiksi moottoritienopeuksissa on korkea. Mutkaisella tiellä Mazda on parhaimmillaan juuri sen ajo-ominaisuuksien näkökulmasta. Auto ohjautuu mutkiin kuin kiskoilla, tarkasti kallistelematta. Takavetoisuuden vuoksi MX-5:n ohjauksessa on sitä tuntua, mitä siltä on alunperin lähdetty myös hakemaan, tarkkuutta, hyvää tuntoa ja luontaista vastetta.Tuoreimmalle mallivuodelle Mazda tarjoaa MX-5:stä peräti viisi eri versiota MX-5:stä. Edullisin ja uusi varusteversio Prime maksaa siis alle 35 000 euroa. Auto on tällöin 1,5-litraisella moottorilla varustettu ja siinä on varusteina vain ja ainostaan kaikki tarpeellinen.Koeajossa ollut versio edustaa malliston yläpäätä, se on varusteltaan Homura. Homuran varusteluun kuuluvat Brembon jarrut punaisin jarrusatuloin, Bilstein-alusta sekä Recaro-istuimet. Näillä varusteilla MX-5 on jopa vieläkin hauskempi ajaa. Bilstein tekee napakasta asustasta vieläkin napakamman, ja kaarreajo-ominaisuudet senkun paranevat. Tosin alusta on todella pintakova, terävät iskut tulevat terävästi läpi. Kun tämä paketti hinnoitellaan, ollaan perushinnaltakin jo lähes 50 000 eurossa. Recaron istuimet tekevät MX-5:n ohjaamosta todella tyköistuvan. Ennestään mukavassa ja kompaktissa ohjaamossa istutaan Recaroissa todella mukavasti, mutta samalla myös sen oloisesti, että mutkatiet tuntuvat entistäkin houkuttelevimmilta.MX-5 onkin enemmän mutkasportti viikonlopun ja arki-illan rientoihin, kun matka-auto Lappiin, sillä tavaratilakin vetää vain reilu 100 litraa. Lisäksi tavaratilan luukun malli on sellainen, että ihan kaikenmalliset kassit tai laukut eivät oikein edes sovellu laitettavaksi sen tavaratilaan.Lyhyet vaihdekepin liikkeetMX-5 on manuaalivaihteinen ja vaihdekepin liikkeet ovat miellyttävän lyhyet ja täsmälliset. Manuaalivaihteella 2-litraista moottoria käskee mielellään, ja moottori tottelee hyvin kuljettajan käskyjä. Vapaasti hengittävä 2-litrainen ja vajaa 200-hevosvoimainen moottori tykkää niin huipputehon kuin huippuväännönkin puolesta korkeista kierroksista. Tämäkin sopii MX-5:n tyyliin erinomaisesti. MX-5:n moottori on todella nöyrä ja se kiertää hienosti, ahtamattomuudestaan huolimatta. Auton tehot ja suorituskyky riittää hyvin siihen, että kuivallakin asfaltilla sen perän saa irti luisuun.MX-5:n yksi hauskuus on sen avattava rättikatto. Se aukeaa oikeasti vain muutamassa sekunnissa parilla kädenliikkeellä ihan kuskin paikalla istumalla. Salpa auki, sen jälkeen kahvasta kiinni ja katto siirretään taakse ja painetaan istuinten taakse lukkoon. Ei sen vaikeampaa, ja onnistuu salamannopeasti vaikka liikennevaloissa.Helposti avattava kevyt katto on tietysti kustannustehokas valmistaa, mutta yksinkertainen mekanismi ei myöskään nosta auton painoa. Vaikkakin koeajossa olleessa versiossa ei ollut automaattivaihteistoa ja aukeavana kattonakin on vain rätti, huima lähes 50 000 euron hinta vie MX-5:n hieman kauas alkuperäisestä ajatuksesta, arkisesta avosportista. Hinnat alkaen malli, alle 35 000 euroon jäävä versio olisi todennäköisesti huomattavasti lähempänä sitä ajatusta. Oli miten oli, MX-5 on aina yhtä hauska vehje ajaa, kaikissa muodoissaan.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G Homura MT Hinta alkaen 48 774 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 501 € Moottori 1 998 cm³, 4 syl., 6-vaihteinen manuaali, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 7000 r/min Vääntö 205 Nm (4500 r/min) Vääntö 205 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 3915 mm, leveys 1918 mm, korkeus 1230 mm, akseliväli 2310 mm Tavaratila: 127 l Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?