30.9.2023

Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska!

Mazda MX-5 -urheiluauto on jo lähes ikoninen. Uudessakin painoksessa on mukana tarpeeksi vanhaa, ainakin fiilistä. Hyvää: Ketteryys, ajettavuus, kompakti ohjaamo, hinta. Huonoa: Vähän säilytyslokeroita ohjaamossa, pieni tavaratila, melu.

Kun Mazda MX-5 vajaa 25 vuotta sitten tuli markkinoille, japanilaisvalmistajan yhtenä tavoitteena oli luoda brittityylinen kaksipaikkainen takavetoinen pieni urheiluauto – ja samalla myös paikata markkinoilla olevaa aukkoa. Mazda MX-5:llä ei ollut juurikaan kilpailijoita 80–90-lukujen taitteessa myyntiin tullessaan.

Markkinalle tuotava auto ei saisi olla myöskään kallis, eikä Mazda MX-5 ole sitä vielä tänä päivänäkään. Edullisin MX-5 lähtee kaupasta alle 35 000 euron.

Markkinan aukon paikkaaminen onnistui Mazdalta niin täydellisesti, että MX-5:stä voi sanoa tänä päivänä, että auto on oikeastaan jo ikoninen. Se on elänyt pian nyt neljännesvuosisadan ja samalla sen peruskonsepti on pysynyt muuttomattomana. Tällä hetkellä MX-5 taitaa olla maailman myydyin kaksipaikkainen roadster.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjautuu kuin kiskoilla

Mazda MX-5 on hauska auto ajaa. Yksi hauskuuden tuoja MX-5:ssä on sen paino, se on kevyt ja ketterä. Mazdan balanssi on erinomainen. Auton moottori on etuakselin takapuolella ja siksi MX-5:n keula on suhteellisen pitkä. Autossa istutaan myös hyvin lähellä taka-akselia. Ajettavuuden näkökulmasta tämä on hyvin optimaalista, MX-5:n painojakauma on optimaalinen. Painopiste MX-5:ssä on myös hyvin alhainen ja Mazdassa istutaan myös alhaalla, rekkojen renkaat ovat täsmälleen samalla tasolla, kun kehätiellä tai moottoritiellä ajetaan rinnakkaisia kaistoja.

Mazda onkin parhaimillaan tällaisten teiden ulkopuolella, jo senkin puolesta, että ajomelu esimerkiksi moottoritienopeuksissa on korkea. Mutkaisella tiellä Mazda on parhaimmillaan juuri sen ajo-ominaisuuksien näkökulmasta. Auto ohjautuu mutkiin kuin kiskoilla, tarkasti kallistelematta. Takavetoisuuden vuoksi MX-5:n ohjauksessa on sitä tuntua, mitä siltä on alunperin lähdetty myös hakemaan, tarkkuutta, hyvää tuntoa ja luontaista vastetta.

Tuoreimmalle mallivuodelle Mazda tarjoaa MX-5:stä peräti viisi eri versiota MX-5:stä. Edullisin ja uusi varusteversio Prime maksaa siis alle 35 000 euroa. Auto on tällöin 1,5-litraisella moottorilla varustettu ja siinä on varusteina vain ja ainostaan kaikki tarpeellinen.

Koeajossa ollut versio edustaa malliston yläpäätä, se on varusteltaan Homura. Homuran varusteluun kuuluvat Brembon jarrut punaisin jarrusatuloin, Bilstein-alusta sekä Recaro-istuimet. Näillä varusteilla MX-5 on jopa vieläkin hauskempi ajaa. Bilstein tekee napakasta asustasta vieläkin napakamman, ja kaarreajo-ominaisuudet senkun paranevat. Tosin alusta on todella pintakova, terävät iskut tulevat terävästi läpi. Kun tämä paketti hinnoitellaan, ollaan perushinnaltakin jo lähes 50 000 eurossa.

Recaron istuimet tekevät MX-5:n ohjaamosta todella tyköistuvan. Ennestään mukavassa ja kompaktissa ohjaamossa istutaan Recaroissa todella mukavasti, mutta samalla myös sen oloisesti, että mutkatiet tuntuvat entistäkin houkuttelevimmilta.

MX-5 onkin enemmän mutkasportti viikonlopun ja arki-illan rientoihin, kun matka-auto Lappiin, sillä tavaratilakin vetää vain reilu 100 litraa. Lisäksi tavaratilan luukun malli on sellainen, että ihan kaikenmalliset kassit tai laukut eivät oikein edes sovellu laitettavaksi sen tavaratilaan.

Lyhyet vaihdekepin liikkeet

MX-5 on manuaalivaihteinen ja vaihdekepin liikkeet ovat miellyttävän lyhyet ja täsmälliset. Manuaalivaihteella 2-litraista moottoria käskee mielellään, ja moottori tottelee hyvin kuljettajan käskyjä. Vapaasti hengittävä 2-litrainen ja vajaa 200-hevosvoimainen moottori tykkää niin huipputehon kuin huippuväännönkin puolesta korkeista kierroksista. Tämäkin sopii MX-5:n tyyliin erinomaisesti. MX-5:n moottori on todella nöyrä ja se kiertää hienosti, ahtamattomuudestaan huolimatta. Auton tehot ja suorituskyky riittää hyvin siihen, että kuivallakin asfaltilla sen perän saa irti luisuun.

MX-5:n yksi hauskuus on sen avattava rättikatto. Se aukeaa oikeasti vain muutamassa sekunnissa parilla kädenliikkeellä ihan kuskin paikalla istumalla. Salpa auki, sen jälkeen kahvasta kiinni ja katto siirretään taakse ja painetaan istuinten taakse lukkoon. Ei sen vaikeampaa, ja onnistuu salamannopeasti vaikka liikennevaloissa.

Helposti avattava kevyt katto on tietysti kustannustehokas valmistaa, mutta yksinkertainen mekanismi ei myöskään nosta auton painoa.

Vaikkakin koeajossa olleessa versiossa ei ollut automaattivaihteistoa ja aukeavana kattonakin on vain rätti, huima lähes 50 000 euron hinta vie MX-5:n hieman kauas alkuperäisestä ajatuksesta, arkisesta avosportista. Hinnat alkaen malli, alle 35 000 euroon jäävä versio olisi todennäköisesti huomattavasti lähempänä sitä ajatusta. Oli miten oli, MX-5 on aina yhtä hauska vehje ajaa, kaikissa muodoissaan.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G Homura MT

Hinta alkaen

48 774 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 501 €

Moottori

1 998 cm³, 4 syl., 6-vaihteinen manuaali, takaveto

Teho

135 kW (184 hv), 7000 r/min

Vääntö

205 Nm (4500 r/min)

Vääntö

205 Nm (4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

219 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,9 (yhd.)

CO2-päästöt

155 g/km

Mitat

pituus 3915 mm, leveys 1918 mm, korkeus 1230 mm, akseliväli 2310 mm
Tavaratila: 127 l

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta tai 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat