20.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda Skyactiv X lupaa bensiini- ja dieselmoottorin parhaat puolet samassa edullisessa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 133 vuotta henkilöauton keksimisen jälkeen Mazda kertoo mullistaneensa polttomoottorin. Merkkaako X aarretta? Vuonna 2016 eräs maailman johtavista autonvalmistajista esitteli uusia huippumoottoreitaan. Laboratoriotiloissa oli paikalla runsaasti asiantuntijoita, ja keskustelujen lomassa päädyin kysymään johtavalta insinööriltä näkemystä huhuihin Mazdan kehittämästä uudesta puristussytytteisestä bensiinimoottorista. Vastaus oli selvä: ei onnistu, mahdotonta, kokeilimme itse ja tuhlasimme miljardeja.Kolme ja puoli vuotta myöhemmin kirjoitan samaisen moottorin koeajoraporttia. Mistä Skyactiv-X:ssä sitten on kyse?Ensikoeajossa moottoriin tutustuttiin käsivaihteisen Mazda 3:n keulalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoria uusiksiMazda on rikkonut yli sadan vuoden perinteen bensiinimoottorin perusreseptissä, joka on yksinkertaistettuna seuraava: ilma ja polttoaine puristetaan sylinterissä, sitten kipinästä alkava palorintama vapauttaa polttoaineen energian lämmöksi, jonka synnyttämä paine painaa männän alas.Toimintatapa on yksinkertainen ja helposti hallittava, mutta syttymiseen on vaadittu tarkka tasapaino ilman ja bensiinin määrässä.Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta.Autotehtaat ovat vuosikymmenien ajan kehittäneet niin kutsuttua tasaisen seoksen puristussytytystä: bensiinimoottorin kaltainen tasalaatuinen ilma-polttoaineseos poltetaan dieselmoottorin tapaan puristussytytyksellä.Edut ovat suuret. Itsesyttyminen ei ole niin tarkka seoksen suhteesta, eli korkeapuristeista moottoria voidaan ajaa hyvin suurella ilmaylimäärällä, mikä parantaa taloudellisuutta – ja kipinästä alkavan liekkirintaman puute laskee piikkilämpötilaa, mikä poistaa typenoksidipäästöt lähes kokonaan.Käytännössä kyse on bensiini- ja dieselmoottorien parhaiden puolien yhdistämisestä. Ongelmia on vain yksi: puristussytytystä on vaikea hallita, eikä sitä saatu toimimaan käytännön ajotilanteessa.Mahdottomasta mahdollinenMazdan ratkaisu on yksinkertainen: käytetään sytytystulppaa. Mazdan moottorissa tasalaatuinen ilma-polttoaineseos puristetaan lähelle itsesyttymisrajaa. Sitten pieni lisämäärä bensiiniä räjäytetään sytytystulpalla, jonka aiheuttama painelisä aiheuttaa sylinterinlaajuisen samanaikaisen itsesyttymisen.Tämäkin idea on vuosikymmeniä vanha, mutta aikanaan anturiteknologia ja laskentateho eivät riittäneet. Konsepti unohtui, paitsi Mazdalta.Skyactive-X on automaailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen moottori. Perustana on kaksilitrainen nelisylinterinen rivimoottori bensiinimoottorille ennätyskorkealla 16,3:1-puristussuhteella. Valmistajan mukaan voimanlähde voi toimia jopa kaksinkertaisella ilmaylimäärällä, moottoriteknisin termein lambda2,0:lla. Se vähentää pumppaushäviöitä, sillä Skyactiv-X:n kaasuläppä voidaan pitää valtaosan ajasta auki.Mazda kertoo Skyactive-X:n toimivan kipinäohjatulla puristussytytyksellä valtaosan ajasta. Vain suurella kuormalla ja kylmäkäynnistyksessä tarvitaan perinteistä kipinäsytytystä.Taloudellisuuden parantamiseksi moottori on varustettu vielä hihnakäyttöisellä kevythybridijärjestelmällä. Löytyy kyljestä mekaaninen ahdinkin, mutta Mazdan mukaan se on lisätehon tuottamisen sijaan vain varmistamassa sylinterin tehokkaan täyttymisen imuilmalla.Tuntuu tavalliselta – hyvä niinKaiken teorian jälkeen käytäntö lähes hämmästyttää: Mazdan Skyactiv-X tuntuu ihan tavalliselta, joskin erinomaisen hyvätapaiselta ja hienostuneelta bensiinimoottorilta. 180 hevosvoimaa ja parhaimmillaan 224 newtonmetriin yltävä vääntömomentti liikuttavat Mazda 3:sta vaivattomasti kaikissa tilanteissa. Kaasunvaste on erinomainen, vetoalue laaja ja luonne lineaarinen.Manuaalivaihteiston sovitus moottoriin on erittäin onnistunut.Sovitus sulavaan kuusivaihteiseen manuaalilaatikkoon hipoo täydellisyyttä, mistä osakiitos kuuluu moottorin pyörintänopeutta vaihdoissa hienosäätävälle kevythybridijärjestelmälle. Automaattia ei ensikoeajossa ollut tarjolla.Uutuusmoottoria tarjotaan Mazda 3- ja CX-30 -malleihin. Automaatti- ja manuaalivaihteiston lisäksi vetotavan voi valita etu- ja nelivedosta. Uutuus levinnee tuleviin malleihin, ja kehitteillä on myös rivikuutosversio tuleviin suuriin Mazdoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maistiainen: Mazda 3 AWD Mazda 3 on Skyactiv-X -moottorin myötä tarjolla myös nelivetoisena manuaali- ja automaattivaihteiston kanssa. Mazdan i-Activ AWD:ksi ristimä järjestelmä on kehitysversio muun muassa CX-5:ssä käytetystä nelivedosta. Järjestelmä perustuu tavanomaiseen taka-akselin yhteyteen rakennettuun monilevykytkimeen. Mazdan mukaan häviöitä on onnistuttu kitkemään peräti 70 prosenttia CX-5:een verrattuna. Nelivetoa pyritään käyttämään ennakoivasti, ja se toimii G-Vectoring Control Plus -kaarreajojärjestelmän kanssa. G-Vectoring Control Plus hienosäätää auton kaarrekäytöstä säätämällä moottorin vääntömomenttia tai jarrujen avulla. Bulgariassa ajetuissa ensikoeajoissa nelivetoa pääsi kokeilemaan manuaalivaihteiston kanssa. Koeajoreitti koostui pelkästään asvalttiteistä, joten pidon rajoja ei päässyt kokeilemaan. Nelivetoinen Mazda 3 toimi sikäli huomaamattomasti, ettei käytöksessä ollut eroa etuvetomalliin. Palataan asiaan talven tultua. Vasta testaus todistaaEnsikoeajot eivät toki kerro kaikkea: Bulgariassa ei ollut mahdollisuutta tarkkoihin kulutusmittauksiin, mutta ajotietokoneen lupailemat lukemat vaikuttivat olosuhteisiin ja ajotyyleihin nähden lupaavilta.Kaikesta teknisestä hienoudesta huolimatta tavallisen autoilijan kannalta Skyactiv-X tuntuu vain poikkeuksellisen vaivattomalta ja hyvätapaiselta ja moottorilta. Jos vielä taloudellisuus on kunnossa, on Mazdalla mahdollisesti käsissään pieni huomaamaton vallankumous.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Mazda Mazda 3 HB 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Hinta alkaen 28 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa