14.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG A 45 vastaan formularata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG -perheen pienokainen ei ujostele nopeudellaan. Hyvää: Nopeus, vaivattomuus, moottori. Huonoa: hinta mukavaksi varusteltuna Kilparata on haastava paikka henkilöautolle. Ihmissilmä aistii nopeuden auton kylkiä viistävistä puista ja pensaista, kohteista joihin on helppo törmätä. Nyt edessä on vain leveälle laskostettua asvalttia, ja vieläkin kauempana siintäviä turvakaiteita.Tähän tehtävään Mercedes-AMG:llä olisi lähes täydellinen tuote, mutta sitä ajaakseen täytyy sukunimen olla Bottas.Unkaring Hungaroringin varikkosuoralla odottava joukko Mercedes-AMG A 45 4Maticeja saa formulahaaveet unohtumaan. Aerodynamiikkapaketilla viimeistelty A 45 on menevän näköinen pystyperä, vaikka monien silmää auto miellyttäneekin ilman takasiipeä ja etupuskurin ilmanohjaimia.Onneksi kyse ei ole vain siivistä. Mercedes-AMG A45 on kompaktiksi perheautoksi melkoinen tykki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy190 hevosvoimaa litrastaJo ensiesittelyssään vuonna 2013 historian pienin AMG oli nopea. Silloin vielä Mercedes-Benz A 45 AMG 4Maticina tunnetun auton kaksilitraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista saatiin 360 hevosvoiman huipputeho, joka kiidätti uutuuden sataseen 4,6 sekunnissa.Vuosien myötä nimi on vaihtunut Mercedes-AMG A 45 4Maticiksi ja kasvojenkohotus on tuonut lisäpotkua 381 hevosvoimaan. Litrateho on kunnioitettavat 190 hevosvoimaa, tai 95 hevosvoimaa sylinteriä kohti!Tehot sinkoavat viisiovisen sataseen 4,2 sekunnissa. Mutkissa Mercedes-AMG:tä auttaa lisävarusteisen AMG Dynamiikka Plus -paketin tuoma etuakselin tasauspyörästön lukko.Valttina vauhtiFormula 1 -luokan areenaksi vuonna 1986 avattu Hungaroringin moottorirata on hämmästyttävän pieni. Sen suorat ovat kohtalaisen lyhyitä, ja mutkat jyrkkiä. Juuri sopivaa ympäristöä AMG:n kiusaamalle A-sarjalle. Nelivedon ansiosta auto etenee vakaavasti ja vetopitoa on hurjasti. Peruskäytöksestä huomaa A-sarjan etuvetojuuret, eli auto käyttäytyy kuin hurjalla vetopidolla varustettu kaksivetoinen. Etuakselin tasauspyörästön lukko parantaa voiman välittymistä tiehen, mutta A 45:n keula ei kaasulla imeydy kohti sisämutkaa. Esimerkiksi Seat Leon Cupra tai Peugeot 308 GTi ovat eloisampia – kenties Dunlop Sportmaxx RT:tä aggressiivisempi rengastus muuttaisi AMG:tä?Focus RS:n kaltaista leikkikalua etsivälle AMG-perheen pienokainen ei ole oikea valinta. Leikkimisen sijaan A 45:n juttu on raaka nopeus. 381 hevosvoimaa vievät pientä autoa hurjaa kyytiä. Jaetulla pakopesällä varustettu turbomoottori vetää lavealla alueella, eikä kaasunreagoinnissa ole turhia viiveitä. Mutkien ulostulossa voimaa on helppo annostella etuakselin pidon ehdoilla.Jalostettu vaihteistoRipeään kiihtyvyyteen saadaan tervettä tasapainoa tehokkaista ja tunnokkaista jarruista, joten autoa vie vahvalla luottamuksella kohti äärirajoja.Vuosien myötä A 45:n kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on nopeutunut huomattavasti. Ensimmäisiä yksilöitä vaivannut hidas reagointi kuljettajan käskyihin on tiessään, enää moottori ei vähän väliä törmää kierrosluvunrajoittimeen vaihteiston viivytellessä ylöspäinvaihtoa. Myös alaspäinvaihdoissa kuljettajan tahto menee nikottelematta läpi. Sinänsä manuaalitilassa vaihtaminen on aivan turhaa, urheilullisimmalla asetuksella automatiikka hoitaa tehtävänsä kiitettävästi radallakin.A 45:n äänimaailma ei vuosien myötä ole kypsynyt– onneksi. Nelisylinterinen murisee alakierroksilla kumealla voimantunnolla, parkuu repivästi kierroksilla ja paukkuu röhisten moottorijarrulla. Mercedes-AMG A 45 4Matic on viihdyttävä ja erittäin suorituskykyinen perhesportti. Lystillä on valitettavasti varsin tyly hinta, sillä 71 107 euroon kohonneen lähtöhinnan päälle tulevat vielä ainakin 3 335 euroa maksava AMG Ajodynamiikka Plus -paketti. Myös tonnin maksava sporttiputkisto ja tukevammat istuimet noin 2 700 eurolla houkuttavat…Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG A 45 4Matic Hinta alkaen 71 107 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto, etuakselille saatavilla tasauspyörästön luistonrajoitin Teho 280 kW (381 hv), 6000 r/min Vääntö 475 Nm (2250–5000 r/min) Vääntö 475 Nm (2250–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1433 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja