14.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG A 45 vastaan formularata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG -perheen pienokainen ei ujostele nopeudellaan. Hyvää: Nopeus, vaivattomuus, moottori. Huonoa: hinta mukavaksi varusteltuna Kilparata on haastava paikka henkilöautolle. Ihmissilmä aistii nopeuden auton kylkiä viistävistä puista ja pensaista, kohteista joihin on helppo törmätä. Nyt edessä on vain leveälle laskostettua asvalttia, ja vieläkin kauempana siintäviä turvakaiteita.Tähän tehtävään Mercedes-AMG:llä olisi lähes täydellinen tuote, mutta sitä ajaakseen täytyy sukunimen olla Bottas.Unkaring Hungaroringin varikkosuoralla odottava joukko Mercedes-AMG A 45 4Maticeja saa formulahaaveet unohtumaan. Aerodynamiikkapaketilla viimeistelty A 45 on menevän näköinen pystyperä, vaikka monien silmää auto miellyttäneekin ilman takasiipeä ja etupuskurin ilmanohjaimia.Onneksi kyse ei ole vain siivistä. Mercedes-AMG A45 on kompaktiksi perheautoksi melkoinen tykki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy190 hevosvoimaa litrastaJo ensiesittelyssään vuonna 2013 historian pienin AMG oli nopea. Silloin vielä Mercedes-Benz A 45 AMG 4Maticina tunnetun auton kaksilitraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista saatiin 360 hevosvoiman huipputeho, joka kiidätti uutuuden sataseen 4,6 sekunnissa.Vuosien myötä nimi on vaihtunut Mercedes-AMG A 45 4Maticiksi ja kasvojenkohotus on tuonut lisäpotkua 381 hevosvoimaan. Litrateho on kunnioitettavat 190 hevosvoimaa, tai 95 hevosvoimaa sylinteriä kohti!Tehot sinkoavat viisiovisen sataseen 4,2 sekunnissa. Mutkissa Mercedes-AMG:tä auttaa lisävarusteisen AMG Dynamiikka Plus -paketin tuoma etuakselin tasauspyörästön lukko.Valttina vauhtiFormula 1 -luokan areenaksi vuonna 1986 avattu Hungaroringin moottorirata on hämmästyttävän pieni. Sen suorat ovat kohtalaisen lyhyitä, ja mutkat jyrkkiä. Juuri sopivaa ympäristöä AMG:n kiusaamalle A-sarjalle. Nelivedon ansiosta auto etenee vakaavasti ja vetopitoa on hurjasti. Peruskäytöksestä huomaa A-sarjan etuvetojuuret, eli auto käyttäytyy kuin hurjalla vetopidolla varustettu kaksivetoinen. Etuakselin tasauspyörästön lukko parantaa voiman välittymistä tiehen, mutta A 45:n keula ei kaasulla imeydy kohti sisämutkaa. Esimerkiksi Seat Leon Cupra tai Peugeot 308 GTi ovat eloisampia – kenties Dunlop Sportmaxx RT:tä aggressiivisempi rengastus muuttaisi AMG:tä?Focus RS:n kaltaista leikkikalua etsivälle AMG-perheen pienokainen ei ole oikea valinta. Leikkimisen sijaan A 45:n juttu on raaka nopeus. 381 hevosvoimaa vievät pientä autoa hurjaa kyytiä. Jaetulla pakopesällä varustettu turbomoottori vetää lavealla alueella, eikä kaasunreagoinnissa ole turhia viiveitä. Mutkien ulostulossa voimaa on helppo annostella etuakselin pidon ehdoilla.Jalostettu vaihteistoRipeään kiihtyvyyteen saadaan tervettä tasapainoa tehokkaista ja tunnokkaista jarruista, joten autoa vie vahvalla luottamuksella kohti äärirajoja.Vuosien myötä A 45:n kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on nopeutunut huomattavasti. Ensimmäisiä yksilöitä vaivannut hidas reagointi kuljettajan käskyihin on tiessään, enää moottori ei vähän väliä törmää kierrosluvunrajoittimeen vaihteiston viivytellessä ylöspäinvaihtoa. Myös alaspäinvaihdoissa kuljettajan tahto menee nikottelematta läpi. Sinänsä manuaalitilassa vaihtaminen on aivan turhaa, urheilullisimmalla asetuksella automatiikka hoitaa tehtävänsä kiitettävästi radallakin.A 45:n äänimaailma ei vuosien myötä ole kypsynyt– onneksi. Nelisylinterinen murisee alakierroksilla kumealla voimantunnolla, parkuu repivästi kierroksilla ja paukkuu röhisten moottorijarrulla. Mercedes-AMG A 45 4Matic on viihdyttävä ja erittäin suorituskykyinen perhesportti. Lystillä on valitettavasti varsin tyly hinta, sillä 71 107 euroon kohonneen lähtöhinnan päälle tulevat vielä ainakin 3 335 euroa maksava AMG Ajodynamiikka Plus -paketti. Myös tonnin maksava sporttiputkisto ja tukevammat istuimet noin 2 700 eurolla houkuttavat…Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG A 45 4Matic Hinta alkaen 71 107 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto, etuakselille saatavilla tasauspyörästön luistonrajoitin Teho 280 kW (381 hv), 6000 r/min Vääntö 475 Nm (2250–5000 r/min) Vääntö 475 Nm (2250–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1433 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa