14.4.2017

Koeajo: Mercedes-AMG A 45 vastaan formularata

Mercedes-AMG A 45

Mercedes-AMG -perheen pienokainen ei ujostele nopeudellaan. Hyvää: Nopeus, vaivattomuus, moottori. Huonoa: hinta mukavaksi varusteltuna

Kilparata on haastava paikka henkilöautolle. Ihmissilmä aistii nopeuden auton kylkiä viistävistä puista ja pensaista, kohteista joihin on helppo törmätä. Nyt edessä on vain leveälle laskostettua asvalttia, ja vieläkin kauempana siintäviä turvakaiteita.

Tähän tehtävään Mercedes-AMG:llä olisi lähes täydellinen tuote, mutta sitä ajaakseen täytyy sukunimen olla Bottas.

Unkaring Hungaroringin varikkosuoralla odottava joukko Mercedes-AMG A 45 4Maticeja saa formulahaaveet unohtumaan. Aerodynamiikkapaketilla viimeistelty A 45 on menevän näköinen pystyperä, vaikka monien silmää auto miellyttäneekin ilman takasiipeä ja etupuskurin ilmanohjaimia.

Mercedes-AMG A 45

Onneksi kyse ei ole vain siivistä. Mercedes-AMG A45 on kompaktiksi perheautoksi melkoinen tykki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

190 hevosvoimaa litrasta

Jo ensiesittelyssään vuonna 2013 historian pienin AMG oli nopea. Silloin vielä Mercedes-Benz A 45 AMG 4Maticina tunnetun auton kaksilitraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista saatiin 360 hevosvoiman huipputeho, joka kiidätti uutuuden sataseen 4,6 sekunnissa.

Vuosien myötä nimi on vaihtunut Mercedes-AMG A 45 4Maticiksi ja kasvojenkohotus on tuonut lisäpotkua 381  hevosvoimaan. Litrateho on kunnioitettavat 190 hevosvoimaa, tai 95 hevosvoimaa sylinteriä kohti!

Tehot sinkoavat viisiovisen sataseen 4,2 sekunnissa. Mutkissa Mercedes-AMG:tä auttaa lisävarusteisen AMG Dynamiikka Plus -paketin tuoma etuakselin tasauspyörästön lukko.

Valttina vauhti

Formula 1 -luokan areenaksi vuonna 1986 avattu Hungaroringin moottorirata on hämmästyttävän pieni. Sen suorat ovat kohtalaisen lyhyitä, ja mutkat jyrkkiä. Juuri sopivaa ympäristöä AMG:n kiusaamalle A-sarjalle.

Nelivedon ansiosta auto etenee vakaavasti ja vetopitoa on hurjasti. Peruskäytöksestä huomaa A-sarjan etuvetojuuret, eli auto käyttäytyy kuin hurjalla vetopidolla varustettu kaksivetoinen. Etuakselin tasauspyörästön lukko parantaa voiman välittymistä tiehen, mutta A 45:n keula ei kaasulla imeydy kohti sisämutkaa. Esimerkiksi Seat Leon Cupra tai Peugeot 308 GTi ovat eloisampia – kenties Dunlop Sportmaxx RT:tä aggressiivisempi rengastus muuttaisi AMG:tä?

Focus RS:n kaltaista leikkikalua etsivälle AMG-perheen pienokainen ei ole oikea valinta. Leikkimisen sijaan A 45:n juttu on raaka nopeus. 381 hevosvoimaa vievät pientä autoa hurjaa kyytiä. Jaetulla pakopesällä varustettu turbomoottori vetää lavealla alueella, eikä kaasunreagoinnissa ole turhia viiveitä. Mutkien ulostulossa voimaa on helppo annostella etuakselin pidon ehdoilla.

Jalostettu vaihteisto

Mercedes-AMG A 45

Ripeään kiihtyvyyteen saadaan tervettä tasapainoa tehokkaista ja tunnokkaista jarruista, joten autoa vie vahvalla luottamuksella kohti äärirajoja.

Vuosien myötä A 45:n kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on nopeutunut huomattavasti. Ensimmäisiä yksilöitä vaivannut hidas reagointi kuljettajan käskyihin on tiessään, enää moottori ei vähän väliä törmää kierrosluvunrajoittimeen vaihteiston viivytellessä ylöspäinvaihtoa. Myös alaspäinvaihdoissa kuljettajan tahto menee nikottelematta läpi. Sinänsä manuaalitilassa vaihtaminen on aivan turhaa, urheilullisimmalla asetuksella automatiikka hoitaa tehtävänsä kiitettävästi radallakin.

A 45:n äänimaailma ei vuosien myötä ole kypsynyt– onneksi. Nelisylinterinen murisee alakierroksilla kumealla voimantunnolla, parkuu repivästi kierroksilla ja paukkuu röhisten moottorijarrulla.

Mercedes-AMG A 45 4Matic on viihdyttävä ja erittäin suorituskykyinen perhesportti. Lystillä on valitettavasti varsin tyly hinta, sillä 71 107 euroon kohonneen lähtöhinnan päälle tulevat vielä ainakin 3 335 euroa maksava AMG Ajodynamiikka Plus -paketti. Myös tonnin maksava sporttiputkisto ja tukevammat istuimet noin 2 700 eurolla houkuttavat…

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mercedes-AMG A 45 4Matic

Hinta alkaen

71 107 €

Moottori

Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto, etuakselille saatavilla tasauspyörästön luistonrajoitin

Teho

280 kW (381 hv), 6000 r/min

Vääntö

475 Nm (2250–5000 r/min)

Vääntö

475 Nm (2250–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,2 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

171 g/km

Mitat

pituus 4299 mm, leveys 1433 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2699 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat