15.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ ja 612 hevosvoiman raivo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 612 hevosvoimaa, 3,4 sekuntia sataseen ja huippunopeutta 300 km/h. Uusi Mercedes-AMG E 63 S on herrasmiehen peto. Hyvää: Paljon sivistynyttä voimaa, sisätilat, monikäyttöisyys. Huonoa: Aiheuttaa vauhtisokeutta. Uuden Mercedes-AMG E 63 S:n ensiesittelyssä Portugalissa joku tokaisee, että tämä on Jekyll ja Hyde -auto. Eli kuuluisaa romaania mukaillen auto, joka vaikuttaa kaikin puolin hyvätapaiselta, mutta pystyy hetkessä muuttumaan joksikin aivan muuksi.Vertaus on loistava. AMG E 63 S 4Matic+ on ensivilkaisulla mitä sivistynein Mercedes-konsernin E-sarjalainen. Vihjeen raa’asta voimasta tarjoaa pullistunut konepelti, jonka arvaa kätkevän alleen vähintään jonkin pikkusievän yllätyksen.Yllätys on pikemminkin isosievä. Se on helppo luetella numeroin: 612 hevosvoimaa (450 kW), 850 newtonmetrin vääntö, kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 sekuntia ja 250 kilometriin tunnissa rajoitettu huippunopeus – joka lisävarustein kohoaa komeasti kolmeen sataan.Ei siis ihan peto, mutta aika lähellä sitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahva edellä driftaillenHurjan suorituskyvyn tuottaa 4,0-litrainen, kahdella turboahtimella varustettu V8-moottori. Siihen on yhdistetty märällä monilevykytkimellä varustettu 9-portainen automaattivaihteisto, jossa on myös Racestart-lähtöjärjestelmä.Sekä AMG E 63:n perusversio (”vain” 571 hevosvoimaa) että edellä mainittu tehokkaampi S-versio ovat nelivetoisia. Uusi nelivetojärjestelmä on takavetopainotteinen, mutta voi jakaa vääntömomentin etu- ja takapyörien välillä portaattomasti 50:50-jakautumaan asti.Yksi tyylikkään sedanin urheilullisista ominaisuuksista on S-version drifting-moodi. Kun siirtyy Race-ajoasetukseen, kytkee kuskia avustavia järjestelmiä pois käytöstä ja käyttää ohjauspyörän alla sijaitsevia vaihdevipuja, saa lähes 2 000-kiloisen auton tanssimaan. Driftaus tietenkin vaatii kuskilta taitoa ja mielellään ohjaamon täydeltä käsiä, mutta rattiosaajan käskemänä menosta tulee näyttävää.Lähtö tavalliseen maantieajoon AMG E 63 S:llä on miellyttävä kokemus. Penkki on kovahko, mutta mukava. Se imaisee kuljettajan syliinsä.Tutustuminen tietoviihdejärjestelmään kertoo, että tämä on niitä auton osa-alueita joissa kehitys etenee laukaten. Noin kolme vuotta sitten esitellyt tietoviihdejärjestelmät tuntuvat jo museotavaraksi kelpaavilta.V8 vuorotöissäComfort-ajotilassa auto käyttää sylinterien lepuutustoimintoa laajalla kierroslukualueella. Kun auto rullaa perusajossa, neljä sylinteriä siirtyy lepuutusvuoroon. Siirtymistä neljästä sylinteristä kahdeksaan ei huomaa kuin mittariston AMG-valikon näytöstä.Valmistajan mukaan sylinterien lepuutustoiminto näkyy polttoaineen kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä. Ne ovatkin auton kykyihin suhteutettuina kelvolliset: 8,8–9,1 litraa ja 199–207 grammaa malliversiosta riippuen.Comfort-asetuksen lisäksi ajotiloja ovat Sport, Sport+, Individual ja S-versiossa bonuksena suljetuille moottoriradoille tarkoitettu Race.Muutenkin huikeaan ajotuntumaan tuo lisänsä aktiivisesti säätyvä täysilmajousitus, joka suodattaa tien epätasaisuudet.Kuljettajaa avustavia järjestelmiä (etäisyyspilotti, risteystoiminto, väistöohjausavustin, jononpään tunnistus, kaistavahti yms.) on joka lähtöön, mutta ainakin koeajossa ne pistää mielellään pois päältä. Tätä autoa ajaa mieluummin itse kuin antaa sen edetä puoliautomaattisesti.Sisätilat huokuvat samaa tyylikkyyttä ja hyvän maun ryydittämää suunnittelua kuin aiemmin tänä vuonna esitelty Mercedes-Benzin E-sarjalainen. Mittaristo on tyylikäs ja siitä voi seurata käsittämättömän monia asioita, esimerkiksi renkaiden lämpötilaa.Muskelit syntyvät käsityönäUlkomuodoiltaan autossa on enemmän muskelia kuin E-sarjan perusversiossa. Leveämpi raideväli on vaatinut korin levennyksen ja kookkaammat pyörät vastaavasti muhkeammat lokasuojat. Ilmanohjaimia ja spoilereita tarvitaan korkeampia nopeuksia varten.Jokainen AMG:n moottori kootaan käsityönä Affalterbachissa, lähellä konsernin Stuttgartissa sijaitsevaa päämajaa. Yksi henkilö vastaa moottorin kokoonpanosta alusta loppuun, ja hänen nimikirjoituksensa löytyy moottorin nimilaatasta.Ensi vuonna 50 vuotta täyttävä AMG näyttää ylistetyn osaamisensa tässäkin tehomoottorissa.Mercedes-AMG E 63 4Matic+ tuo neliovisen sedanin aivan uudelle tasolle. Uutuus on nopea, viihdyttävä, mukava ja kätevä.Ikävä kyllä, se on myös kallis. Noin puolen vuoden kuluttua Suomeen ehtivän auton hintoja ei ole vahvistettu, mutta pitkälti kuusinumeroisia euromääriä on valmistauduttava maksamaan.Teksti: Timo Nieminen, kuvat: Valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous