9.7.2024

Koeajo: Mercedes-AMG GLE Coupé 53 Hybrid 4Matic+ – rehentelijäksi naamioitu ekoteko, joka potuttaa verottajaa

Kuva Mercedes-AMG

Kyllä, eko- ei egoteko. Suoran kuutosen ja sähkön avulla räyhäkkäällä ja lähes viisi metriä pitkällä AMG SUV-coupélla on mahdollista ajaa “taloudellisesti”.

Maailma muuttuu, ja AMG siinä mukana. Olemme ajaneet jo E-luokan porrasperän tällä samalla voimalinjalla ja plugarin ja kuutoskoneen yhdistelmässä on oma viehättävyytensä. Tuon auton valttikortiksi nousi ehdottomasti sen tarjoama mukavuus, joka ei tunnetusti ole AMG-ostajien prioriteettilistan kärjessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kompromisseja ja mielipiteitä

GLE on tietysti autona hyvin eriluonteinen kuin sedan. Juuri siksi valitsimme koeajoon coupé-version, koska se vie katumaasturivillityksen vielä erikoisempiin sfääreihin. Kerroimme tästä tulokkaasta jo varsin kattavasti viime vuoden lopulla, kun Mercedes kertoi sen tulevan tuotantoon.

GLE on coupéna erikoinen tuote, joka jakaa todella vahvasti mielipiteitä. Sen suora härskeys vetoaa tiettyyn kohderyhmään – ja se on ihan okei. Siksihän automallistot ovat nykyään niin laajoja. Ihmisillä on oikeus valinnanvaraan.

Konservatiivisempia ja rationaalisesti ajattelevia iso katumaasturi – josta on tehty tarkoitushakuisesti sliipatumman oloinen ja siten myös epäkäytännöllisempi – sen sijaan ärsyttää. Ja sekin on okei, ihmisillä on oikeus mielipiteisiinsä.

Korkeammalla ratsastavan korin takia GLE ei ole kuitenkaan yhtä mukava matka-auto kuin sedan – tai farmari. Ei edes siitä huolimatta, että siinä on ilmajousitus ja mukautuva iskunvaimennus. Ja ei, epämukava tai epäpätevä ei AMG GLE 53 ole. Isoa ja painavaa autoa voi puskea mutkaisella vuoristotiellä suurempaa nopeutta kuin mitä olisi viisasta. Vain auton mittojen kanssa saa olla tarkkana. Kyyti itsessään on vakaata ja varmaa. Pikkuapulaiset tekevät alustassa taikojaan. Ja autobaanalla tämä auto suorastaa lentää kuin luotijuna. Kuskia jo vähän naurattaa.

Sedan on silti vain autona parempi.

GLE-malleissa takapyörät eivät myöskään osallistu ohjaamiseen sedanin ja farkun tapaan eli ne eivät ole yhtä ketteriä pyöriteltäviä.

Ihan mitä haluat

Ja jos jo E tekee spagaatin erilaisten autolle löytyvien luonteiden välillä, GLE joutuu venymään vielä enemmän. Erilaisia säätömahdollisuuksia tuntuu olevan rajattomasti. Ajotilavalikoista voi säätää ajotyylille halutun fiiliksen, ja lisäksi erikseen voi vaikuttaa myös jousitukseen, ohjaukseen, ääniin… vähän kuin videopeliä pelaisi.

Mittaristoon ja myös tuulilasiin heijastettavaan näyttöön saa kaikenlaisia näkymiä perusasetuksista aina rata-ajoon sopivampaan informaatioon. Myös keskinäyttöön jaetaan informaatiota: hyötytietoa plugarin toiminnasta – jos joku haluaa ymmärtää auton sielunelämää paremmin, mutta myös etenkin tämän version kohdalla ehkä jopa hieman vitsinä maastoajoa helpottavaa infoa. Tai ehkä se tulee tarpeen Balkanilla; mene ja tiedä.

Ja ehkä noita ominaisuuksia on sittenkin hivenen liikaa. GLE Coupé tuntuu potevan pientä identiteettikriisiä. Se ei ole itsekään ihan varma, mitä se haluaa olla. Siksi se ei Eemelin tavoin loista yhtä vahvasti yhdelläkään osa-alueella. Se on monitaituri ilman selvää vahvuutta. Tai…

Ehkä se röyhkeys on vain tämän auton juttu.

Kun ajoimme AMG E 53:lla mahdollisimman paljon sähköllä tai vähintään mukavuuspainotteisesti hybriditilassa, GLE Coupén kohdalla tulee renklattua ajoasetuksista heti sporttisempaa moodia päälle. Pakosarja hörähtää, ja ei, tutun AMG-veekasin ääniin ei omin voimin ylletä, joten kuutosen soundia on tehostettu.

Kiihdtyksissä moottori murisee bassovoittoisesti ja pakosarja laulaa, mikä on hieman epätasapainossa suoran kuutosen silkinpehmeän luonteen kanssa. Vähän naurettavaa, joo, mutta sopii jotenkin tämän auton olemukseen. Nyt kerrotaan kaikille, että me olemme tulossa – häpeilemättä. Helposti nolostuvat liikkukoot muilla menopeleillä.

Tilaa – ja ei

Coupén kohdalla on toki uhrattu melkoisesti muotoilun alttarille. Iso viisi metriä pitkä SUV tarjoaa tietenkin periaatteessa hyvät tilat, mutta coupémaiseksi muotoiltu yläosa aiheuttaa omat hankaluutensa – jo normaalimittaisella kuskilla on mahdollisuus kopauttaa pää oviaukon yläreunaan. Sisällä tilaa on jopa takapenkillä ihan kohtalaisesti aikuisillekin – pääntilaa toki rajoitetummin kuin polvitilaa. Auton kokoon nähden tilat ovat kuitenkin hieman vaatimattomat.

Tavaratilan vetoisuudeksi ilmoitetaan hieman yli 500 litraa, mutta tila on melko epäkäytännöllisen muotoinen eli pitkä ja matala, nostokynnyskin on melkoinen. Perhekäytössä tila loppuu nopeasti kesken. Näyttävän pariskunnan näyttävänä matka-auto GLE Coupé toki toimii.

Ja vielä siitä ekoteosta… ladattava hybridiys lisää GLE:n painoa noin 400 kilolla. Ja eihän 2,7 tonnia painava SUV tietenkään ekoauto ole. Ellei vaihtoehtona ole sitten sama auto vähemmän ekologisella voimalinjalla. Ja tietysti plugarin kohdalla auton hiilijalanjälki riippuu vahvasti siitä, miten autoa käytetään – eli sekä kaasupolkimen asennosta että sähkön lataamisen määrästä piuhan kautta.

Ja vaikka Coupé näyttää räyhäkkäämmältä kuin perus-GLE, se on sliipatun olemuksensa ansiosta taloudellisempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridilisä

Ja eihän hybridi tuo plussaa pelkästään taloudelliseen ajoon. On sähkömoottorista muutakin iloa. Sähkömoottorin teho on 100 kW eli se tarjoaa kivasti lisäpotkua polttomoottorin päälle. Jouhevan sporttisessa ajossa suurempi merkitys on kuitenkin sähkömoottorin 480 Nm maksimiväännöllä, joka on käytössä ilman turbo- tai muita viiveitä.

Tästä tullaan taas siihen gran turismo -henkiseen matkantekoon. Sellaisessa tämä auto on kuitenkin parhaimmillaan. Ja jos on sedan tällä samalla tekniikalla understatement, SUV coupé on sitten vahva viesti vähemmän vähättelevään suuntaan.

Ja Suomessahan latausmahdollisuus tekee AMG GLE 53:stä heti todella houkuttelevan vaihtoehdon, koska verottajalle maksettavaa jää aika vähän. AMG GLE Coupé maksaa ladattavana hybridinä alkaen 146 118 euroa. Tehoa on siis 400 kW (544 hv). Malliston huipulla on sama korimalli nelilitraisella tuplaturboveekasilla ja kevythybridinä 450 kW (612 hv) tehoisena. Sen hinta on alkaen 312 741 euroa.

Plugarista jää verottajalle autoverona 4418,38 euroa. Veekasista huimat 129 740,56 euroa. Laskennalliset CO2-grammat ovat 28 ja 282. Ero on siis 10-kertainen, mitä se todellisuudessa tuskin kuitenkaan on. Vapaassa autoedussakin on ihan mukava ero 2295/4940 euroa kuukaudessa.

Tämäkin kaikki sopii tämän auton luonteeseen. Se on vähän kuin harkittu tietyn sormen nosto verottajan suuntaan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat