28.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG SL 43 kerää katseita ilman V8:n murinaakin Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-AMG SL 43 on kaunis roadster, joka tuntuu tehokkaampia mallisisaruksia vähäisemmistä ominaisuuksista huolimatta konstailemattomalta kokonaisuudelta. Hyvää: ajettavuus, katto auki ajamisen mukavuus, hintaero V8-malleihin. Huonoa: pintakovuus, hinta silti 200 000 euroa. Mercedes-AMG SL 43 on perinteikkään roadster-mallin tuoreimman painoksen hinnat-alkaen malli. Kuten tehokkaamman SL 55 -mallin koeajossa aiemmin totesimme, SL on ottanut harppauksen urheilullisempaan suuntaan, joka näkyy myös nimessä, kun malli on siirtynyt Mercedes-Benzin alta Mercedes-AMG -brändin tuotteeksi.Tämänkin takia joitain voi ihmetyttää, miksi SL:n pellin alla sitten lymyilee neloskone? Tehokkaammissa malleissa on sentään yhä ahdettu V8, joten kuutoskoneita ei SL-mallistossa ole enää lainkaan tarjolla. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikä tahansa rivinelonen, vaan Ahmet Öksüz -nimisen AMG:n työntekijän käsin kasaama 2-litrainen M139, joka tuottaa ahdettuna lähemmäksi 400 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKivempi korkeallaMoottori ei tunnu luontevalta valinnalta rentoon bulevardikruisailuun. Alakierroksilla se tuntuu lähes miltä tahansa muulta neloskoneelta, ja ennen kaikkea kuulostaa sellaiselta. Rauhalliseen ajeluun kaipaa kasikoneen murinaa, nyt taajamassa ei ajoittain edes tajua istuvansa varsin erikoisessa 200 000 euron autossa muusta kuin ihmisten tuijotuksista.Sen sijaan kun autolla haluaa ajaa kovempaa, moottori herää yläkierroksilla henkiin. Auto kiihtyy jo matalilla kierroksilla mukavasti, mutta kun lähestytään 6 750 kierroksessa saavutettavaa huipputehoa, autossa tuntee selvästi olevan paljon voimaa. Comfort-asennolla vaihteisto tuntuu vaihtavan kaasu pohjassakin hieman liian aikaisin, mikäli haluaa saada kokea moottorin luonteikkaamman kohdan.Auto on muutenkin tehty selvästi nopeaan ajoon. Mallisarjan ainoana SL 43 on aina takavetoinen, ja silti se tuntuu tarraavan tiukasti kiinni tiehen ja kääntyy tiukkoihinkin mutkiin ketterästi. Perusasennossa ajonvakautus puuttuu pieneenkin pidon menetykseen turhan voimakkaasti, mutta onneksi sen voi säätää miedompaan asentoon, jolloin sallitaan lievähkö yliohjautuminenkin. Jarrutuntuma on erinomainen, kuten myös kaasupolkimen tuntuma. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto tuntuu ajoittain empivältä, mutta pykältää muuten kovemmassa ajossa luontevan terävästi.Ongelmaksi muodostuu nopeasti se, ettei moottorista voi oikein nauttia julkisen liikenteen seassa. Kukaan tuskin haluaa vinguttaa moottoria vajaan 7 000 kierroksen tuntumassa kakkosvaihteella pysyäkseen tieliikennelaille kuuliaisena.Siedettävä arkiajoon, enemmän radalleEdellä mainittu pätee monin osiin autoon muutenkin. SL 43 on perusvireeltään SL 55 -malliin verrattuna hieman pehmeämpi ja korkeampi, jopa siedettävä. Silti esimerkiksi Bulevardilla ilta-auringossa katto auki ryömittäessä autoon kaipaisi yhä pehmeämpää otetta. Maantiellä auto ottaa isommat montut nätisti ja kontrolloidusti vastaan, mutta päästää pintavärinää läpi melko selkeästi. Kasikoneisiin malleihin kuuluvaa säädettävää kallistuksenvakautusta ei osaa kaivata, nelipyöräohjaustakin vain ahtaisiin paikkoihin pysäköidessä. Lisäksi takavetoinen malli on n. 150 kiloa muita versioita kevyempikin. Sisällä autossa on miellyttävät oltavat, oli katto auki tai kiinni. Katto auki pidempikin kuljettaja pysyy hyvin tuulensuojassa, ja vastaavasti kankaisen katon allekin mahtuu istumaan erinomaisesti. Lämmittimessä riittää puhtia koleassa syysillassakin. Pimeillä ja märillä Helsingin kaduilla katto auki ajaessa kaikki ympärillä näyttää aivan erilaiselta kuin aiemmin – miksei kukaan ole kertonut, että avoautoilu on mahtavaa kesäkauden ulkopuolellakin?Takaistuimille saatiin todistetusti ahdettua aikuinen ihminen lyhyen matkan ajaksi, mutta etenkin katto kiinni tämä teki tiukkaa. Istuimet onkin tarkoitettu lähinnä lapsille ja kasseille. Reilun 200 litran tavaratila on kohtalaisen pitkä, ja sinne mahtuu kahden ihmisen viikonloppukassit paremmin kuin hyvin.Kuten tehokkaampien isoveljien kohdalla, myös SL 43 tuntuu olevan suunnattu aiempaa enemmän ratapäivillä kiertäville kuluttajille. Siitä huolimatta auto on myös arkikäytettävyydeltään siedettävällä tolalla, vaikka ajomukavuutta voisi kaivata enemmän ja yli 10 litran kulutus sadalle kilometrille on kieltämättä paljon. Yksi asia on kuitenkin varma: puolikkaasta sylinterimäärästä huolimatta SL:n ratissa sinut huomataan – isompaa moottoria jää kaipaamaan ainoastaan sielu.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-AMG SL 43 POLTTOMOOTTORI, takaveto 4-syl. bensiinimoottori 1 991 cm3 9-v. automaattivaihteisto 280 + 10 kW (381 + 14 hv), 480 Nm WLTP-kulutus 9,1 l/100km CO2-päästöt 206 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 275 km/h Mitat Pituus 4 700 mm Leveys 1 915 mm Korkeus 1 359 mm Akseliväli 2 700 mm Tavaratila 208–240 l Omamassa 1 810 kg perävaunu 0 / 0kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 192 782 € koeajoauto 209 918 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: Mercedes-AMG SL 55 – elämme kovia aikoja Koeajo: Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 – modernin ajan muskeliauto AMG 50 vuotta: lyhyt katsaus Affalterbachin merkkipaaluihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin