19.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG SL 55 – elämme kovia aikoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG SL tekee selkeän eron edeltäjiinsä, mutta hukkuuko samalla koko SL:n identiteetti? Hyvää: suorituskyky, erityisyys, ergonomia paikoin. Huonoa: identiteetti, kiropraktikon laittaminen pikavalintaan. Mercedes-Benzille SL on eräs tunnetuimmista ja pitkäikäisimmistä mallinimistä. Auton juuret juontavat aina ikoniseen 300 SL -lokinsiipimalliin ja varsinaiseen rytmiin SL pääsi 1963 Pagoda-malleilla. Vuosien mittaan kaksiovinen ja yleensä kaksipaikkainen automalli tuli tunnetuksi John Lennonin, Walt Disneyn ja Steve Jobsin kaltaisten henkilöiden ajokkina. Myös Dallasin Bobby Ewing kruisaili nimenomaan SL:llä. Nyt mallin koko nimi on Mercedes-AMG SL 55, sillä kaikki SL:t valmistetaan urheilullisen AMG:n lipun alla.Niinpä uuden Mercedes SL:n sukupuusta löytyy lähinnä taukoa hengähtävä Mercedes-AMG GT -mallisto. Uudesta SL:stä on tehty aina 2+2-paikkainen. Tämä on toisaalta puolittanut tavaratilan, mutta kompaktien takaistuinten oletetaankin olevan enemmän kassien kuin kaverien kuljettamiseen. Edellisissä malli-iteraatioissa nähty metallinen kovakatto on vaihtunut jälleen kompaktiin kankaiseen. Uusi Mercedes SL on 69 mm pidempi ja sen akseliväli on kasvanut peräti 115 mm. Korkeutta on tullut 66 mm. Tavaratila on pienimmillään katto auki 208 litraa, mikä on 137 litraa edeltäjää vähemmän. Ulkoisesti malli on edeltäjää pyöreämpi, mutta esimerkiksi valoilmeeltään tuimempi. Muutamasta värikartan sävystä löytyy myös mattapintainen versio. Ulkoasun yksityiskohtia voi halutessaan hienosäätää erilaisilla paketeilla. AMG-mallien Panamericana-keulamaski luo helposti hammasrautamaisen vaikutelman.Malliston hinnat alkaen (176 260 €) -versio on SL 43 -kevythybridi, jossa sähköapua tarjotaan esimerkiksi CLA 45:stä tutulle nelisylinteriselle AMG-moottorille. Tehoa on 280+10 kW (381+14 hv) ja veto menee takapyörille. Nyt koeajettu SL 55 on malliston kahdesta V8-versiosta hiukan miedompi, mutta 350 kilowatin (476 hv) teho ja 291 339 euron hinta merkitsevät melkoista hyppäystä neloskoneeseen verrattuna. Moottorina on 4,0-litrainen tuplaturbo ja vetotapana aina neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova ja kivinen tieKarmiton ja aerodynaamisilla kahvoilla varustettu ovi on pitkä, mutta sisällä odottaa tyypillinen tämän ajan Mercedes-sisusta. MBUX-tietoviihdejärjestelmä hallitsee kookasta mittaristonäyttöä (12,3”) ja keskinäyttöä (11,9”). Osa näyttötiloista on AMG-malleille ominaisia. Keskinäytön erikoispiirre SL:ssä on se, että näytön kallistusta voi muuttaa 20° haarukassa siltä varalta, että katto auki ajaessa aurinko heijastaa ikävästi. Kolmipuolaisen urheiluohjauspyörän painikkeet ovat hipaisumallisia ja aivan yhtä raivostuttavia kuin ennenkin. Niiden yhteydessä ovat myös AMG-ajotilavalitsimet. Vakiomalliset AMG-urheiluistuimet ovat melko tyköistuvat jo valmiiksi. Lisävarustelistalta löytyy myös yksiosaiset AMG Performance -istuimet, jotka näyttävät makealta ja ovat taatusti hyvät ratakäytössä.Kylmänä kasikone mörähtää käyntiin komeasti ja ajoasennon löytäminen kestää hetken. Matalista ikkunoista johtuen auton mittojen hahmottaminen on hiukan hankalaa, mutta onneksi kamerat paikkaavat paljon. Muuten Mercedes-AMG SL antaa melko lähestyttävän vaikutelman yli 300 000 euron autoksi.Monet nykyautot ovat usein hiukan tohtori Jekyll / herra Hyde -tyyppisiä, sillä säädettävät komponentit ja ajotilat ovat luoneet mahdollisuuden muokata auton luonnetta erilaisia ajotilanteita varten. Eräs Mercedeksen insinööri huokailikin vuosia sitten, että asiakkaat suorastaan odottavat dramaattisia eroja ajotilojen välillä. Ehkä tästä on kyse AMG SL:n kohdalla?Ensimmäinen hidastetöyssy hälventää luulot: Mercedes-AMG SL 55:ssä ei ole mitään pehmeää edes Comfort-ajotilassa. Muilta osin kaupunkiajo on kohtuullisen helppoa, sillä voimalinja kyllä toimii pehmeästi yhteen. Näytön kallistuskulmaa voi säätää heijastusten varalta.Mutkatiellä auto kulkee mainiosti, sillä lähes kaksitonninen roadster on tehty ajettavuus edellä. On nelipyöräohjausta, säädettävää alustaa, dynaamisia moottoritukia ja hydraulista kallistuksenvakaaja, jotka kaikki on viritetty suorituskykyä ajatellen. Kasikoneessa on upeasti voimaa kaikkialla kierrosalueella ja vaihteisto reagoi terävästi pyyntöihin. Jarrujakaan ei tarvitse hävetä. Mörinää saa joko runsaasti tai paljon. Kangaskatto aukeaa noin 15 sekunnissa sähköisesti esimerkiksi pitämällä sormea MBUX:n näytöllä. Kattomekanismi toimii aina 60 km/h nopeuteen saakka, mikä on hieno suoritus. Mercedeksen monikerroksinen kangaskatto on myös erinomaisen eristävä ja hiljainen. Pidempiä avokruisailuja varten takaistuinten paikalle voidaan asentaa erillinen tuulenohjain ja etuistuimista löytyy tuttu Airscarf-niskahartialämmitin.Ei enää Bobby EwingilleMutta mikä idea tässä on? Jos autosta on haluttu tehdä kova rataohjus, eikö sen kannattaisi olla pienempi (ja kevyempi), puhtaasti kaksipaikkainen, eikä mielellään edes avokattoinen? Tulevathan kirjaimet SL:kin sanoista Super Leicht, superkevyt, viittauksena auton urheilullisiin juuriin. Toisaalta SL:n idea on lähes koko mallihistorian ajan ollut tarjota helppoa ja mukavaa suorituskykyä puolen Euroopan kruisailuun. Nyt lopputuloksena on olemukseltaan makea auto, jonka käyttötarkoitus on usvan peitossa. Parempia urheiluautojakin on saatavissa samaan rahaan, mutta perinteiset mukavat matka-autot käyvät vähiin. Ehkä SL:n paikka selkenee Mercedes-AMG:n oman malliston jälleen kasvaessa, mutta nyt lopputulos lähinnä hämmentää.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaAjatuksia autoista: Mustang Mach 1 vs. SL 55 – V8:n kahdet kasvot Mercedes-AMG SL 55 4Matic+ Hinta alkaen 291 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 326 300 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 350 kW (476 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 700 Nm (2250–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (2250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 295 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 12,6 (yhd.) CO2-päästöt 285 g/km Mitat pituus 4705 mm, leveys 1915 mm, korkeus 1359 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 208-240 l Omamassa: 1950 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous