14.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz A 250 e on auto, jollaisia kaikkien ladattavien hybridien olisi aina pitänyt olla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e yhdistää suuren akun ja pihin polttomoottorin: tuloksena on huipputaloudellinen auto. Hyvää: Sähköinen toimintamatka, kokonaistaloudellisuus. Huonoa: Pikalatausta pitää odotella loppuvuoteen, nelivetoa ei saatavilla. Kirjoitushetkellä Mercedes-Benz A 250 e sedanilla on ajettu 348 kilometriä. Valtaosa matkasta on kymmenien kilometrien taajama-ajoa, mutta on joukossa kaksi sadan kilometrin ajolenkkiäkin. Näiden tuloksena auton keskikulutus on noussut lukemaan 1,4 l/100 km – siis vihdoinkin kulutus on tasolla, missä ladattavien hybridien viralliset kulutuslukemat ovat olleet jo vuosia.Paneudumme Moottorin numerossa 5/2020 olevassa ladattavien hybridien vertailussa tarkemmin autoluokan todellisiin kulutuksiin ja käsittelemme sitä, miten järjetöntä on kuvailla kahden voimalinjan yhdistävien autojen kulutusta vain yhdellä numerolla. Lyhyesti sanottuna: ei uusi A 250 e sekään mene superpihisti lataamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva toimintamatkaPikkumersun lataaminen tosin kannattaa poikkeuksellisen paljon: teoreettiselta kapasiteetiltaan peräti 15,6 kilowattituntinen akku (lisäys: käytettävissä 10,9 kWh) liikuttaa autoa käytännön ajotilanteessa vaivatta 50 kilometriä – suopeissa olosuhteissa pääsimme yli 60 kilometriä maantievauhtia. Ison akun ansiosta valtaosa arkisista matkoista sujuu täysin vailla polttomoottoria, ja vielä sadan kilometrin reissulla polttomoottoriajon osuus jää pieneksi. Tämä siitä huolimatta, että auto on varustettu varsin tehokkaan tuntuisella sähkölämmityksellä.Valitettavasti A 250 e sedan ei ehtinyt edellä mainittuun hybriditestiin. Ajoimme vertailun vuoksi autolla 90 kilometrin maantielenkin testihetkeä vastanneessa 5 celsiusasteen lämpötilassa ja kulutusta kasvattavassa vesisateessa: tästä huolimatta A 250 e oli huomattavasti taloudellisempi kuin yksikään vertailulenkillä ajamamme auto.Mercedes-Benzin pikkusedanin kokonaistaloudellisuutta parantaa varsin hyvä aerodynamiikka ja pihi 1,33-litrainen polttomoottori. Kulutus vaikuttaa pysyvän varsin kohtuullisena myös pidemmällä polttomoottoriajolla.Mielekästä asiointilataustaLatausportti on oikealla takana, bensiini tankataan samasta kohtaa kuljettajan puolelta.Mikäli päätepisteestä löytää latausaseman, täyttyy akku 7,4 kilowatin teholla (2x16A) noin kahdessa tunnissa. Nopean latauksen ja matalahkon sähkönkulutuksen ansiosta A-sarjaa on mielekästä ladata lyhyemmilläkin kauppavisiiteillä – puolen tunnin lataus tuo kolean kevätkelin sähkönkulutuksella 10–15 lisäkilometriä, mikä taajamassa asuvilla usein kattaa koko reissun kilometrit ovelta ovelle – hyvä houkutin, jos kauppa tarjoaa ilmaista latausta. Loppuvuodesta lisävarustelistalle ilmestyy vielä 24 kilowatin enimmäistehoon yltävä CCS-pikalataus. Se on erittäin tärkeä ja odotettu lisä: nyt sähköajon osuus kasvaa pidemmälläkin matkalla.Myös ladattava B-sarjaA 250 e liikkuu varsin vaivatta 102-hevosvoimaisen sähkömoottorinsa turvin. Hybridivoimalinjan yhteisteho nouseekin jo sporttiseen 218 hevosvoimaan, joten myös ripeät ohitukset onnistuvat.250 e -hybridivoimalinjan saa koeajetun A-sarjan sedanin lisäksi viisioviseen A-malliin sekä B-sarjan tila-autoon.Mittaristonäkymää saa personoitua mieleiseksi. Graafinen ilme on hieman sekava, mutta siihen tottuu.Voimalinjaa lukuun ottamatta auto on ennallaan: MBUX-käyttöjärjestelmään on lisätty tarpeelliset sähkönkulutustiedot ja mittaristoon saa hybridinäkymiä. Ihan valmis paketti ei vielä ole: ainakaan koeajoauto ei löydä kovin suurella menestyksellä julkisia latausasemia – eikä edes Vehon toimipisteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus ennallaanAjettavuuden kannalta hybridiversion noin 250 kilon lisämassa, josta 157 kilogrammaa tulee akusta, ei arkiajossa haittaa – kenties A 250 e liikkuu jopa hivenen keveämpiä sisariaan pintapehmeämmin. Sähköajolla voimalinja toimii hienosti – tosin automallin kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on muutenkin parantunut merkittävästi debyytin jälkeen. Aivan sähköautomaiseksi kulkua ei voi sanoa: kaasuvaste ei ole aina ihan välitön, sillä vaihteiston läpi vetävä sähkömoottori joutuu ajoittain odottamaan sekunnin kymmenyksiä vaihteen vaihtumista. Kyse ei ole moitteesta vaan havainnosta, sillä omassa ajorutiinissani saattaa välillä mennä päiviä ilman polttomoottorin kytkeytymistä.Täyssähköisen ajon toimintamatkan kasvu 20–35 kilometrin tasolta noin 50 kilometrin tasolle on edistysaskel, joka ladattavien hybridien olisi pitänyt ottaa kauan sitten – toivottavasti muut merkit kopioivat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz A 250 e sedan Business AMG Edition EQ Power Hinta alkaen 43 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 014 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 230 Nm (1620–400 r/min) Vääntö 230 Nm (1620–400 r/min) Akku Lataus: Type 2 7,4 kW (2x16A), akuston kapasiteetti 15,6 kWh (teoreettinen) / 10,9 kWh (käytettävissä) Toimintamatka 68 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorin teho 75 k W (102 hv), järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa