14.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz A 250 e on auto, jollaisia kaikkien ladattavien hybridien olisi aina pitänyt olla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e yhdistää suuren akun ja pihin polttomoottorin: tuloksena on huipputaloudellinen auto. Hyvää: Sähköinen toimintamatka, kokonaistaloudellisuus. Huonoa: Pikalatausta pitää odotella loppuvuoteen, nelivetoa ei saatavilla. Kirjoitushetkellä Mercedes-Benz A 250 e sedanilla on ajettu 348 kilometriä. Valtaosa matkasta on kymmenien kilometrien taajama-ajoa, mutta on joukossa kaksi sadan kilometrin ajolenkkiäkin. Näiden tuloksena auton keskikulutus on noussut lukemaan 1,4 l/100 km – siis vihdoinkin kulutus on tasolla, missä ladattavien hybridien viralliset kulutuslukemat ovat olleet jo vuosia.Paneudumme Moottorin numerossa 5/2020 olevassa ladattavien hybridien vertailussa tarkemmin autoluokan todellisiin kulutuksiin ja käsittelemme sitä, miten järjetöntä on kuvailla kahden voimalinjan yhdistävien autojen kulutusta vain yhdellä numerolla. Lyhyesti sanottuna: ei uusi A 250 e sekään mene superpihisti lataamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva toimintamatkaPikkumersun lataaminen tosin kannattaa poikkeuksellisen paljon: teoreettiselta kapasiteetiltaan peräti 15,6 kilowattituntinen akku (lisäys: käytettävissä 10,9 kWh) liikuttaa autoa käytännön ajotilanteessa vaivatta 50 kilometriä – suopeissa olosuhteissa pääsimme yli 60 kilometriä maantievauhtia. Ison akun ansiosta valtaosa arkisista matkoista sujuu täysin vailla polttomoottoria, ja vielä sadan kilometrin reissulla polttomoottoriajon osuus jää pieneksi. Tämä siitä huolimatta, että auto on varustettu varsin tehokkaan tuntuisella sähkölämmityksellä.Valitettavasti A 250 e sedan ei ehtinyt edellä mainittuun hybriditestiin. Ajoimme vertailun vuoksi autolla 90 kilometrin maantielenkin testihetkeä vastanneessa 5 celsiusasteen lämpötilassa ja kulutusta kasvattavassa vesisateessa: tästä huolimatta A 250 e oli huomattavasti taloudellisempi kuin yksikään vertailulenkillä ajamamme auto.Mercedes-Benzin pikkusedanin kokonaistaloudellisuutta parantaa varsin hyvä aerodynamiikka ja pihi 1,33-litrainen polttomoottori. Kulutus vaikuttaa pysyvän varsin kohtuullisena myös pidemmällä polttomoottoriajolla.Mielekästä asiointilataustaLatausportti on oikealla takana, bensiini tankataan samasta kohtaa kuljettajan puolelta.Mikäli päätepisteestä löytää latausaseman, täyttyy akku 7,4 kilowatin teholla (2x16A) noin kahdessa tunnissa. Nopean latauksen ja matalahkon sähkönkulutuksen ansiosta A-sarjaa on mielekästä ladata lyhyemmilläkin kauppavisiiteillä – puolen tunnin lataus tuo kolean kevätkelin sähkönkulutuksella 10–15 lisäkilometriä, mikä taajamassa asuvilla usein kattaa koko reissun kilometrit ovelta ovelle – hyvä houkutin, jos kauppa tarjoaa ilmaista latausta. Loppuvuodesta lisävarustelistalle ilmestyy vielä 24 kilowatin enimmäistehoon yltävä CCS-pikalataus. Se on erittäin tärkeä ja odotettu lisä: nyt sähköajon osuus kasvaa pidemmälläkin matkalla.Myös ladattava B-sarjaA 250 e liikkuu varsin vaivatta 102-hevosvoimaisen sähkömoottorinsa turvin. Hybridivoimalinjan yhteisteho nouseekin jo sporttiseen 218 hevosvoimaan, joten myös ripeät ohitukset onnistuvat.250 e -hybridivoimalinjan saa koeajetun A-sarjan sedanin lisäksi viisioviseen A-malliin sekä B-sarjan tila-autoon.Mittaristonäkymää saa personoitua mieleiseksi. Graafinen ilme on hieman sekava, mutta siihen tottuu.Voimalinjaa lukuun ottamatta auto on ennallaan: MBUX-käyttöjärjestelmään on lisätty tarpeelliset sähkönkulutustiedot ja mittaristoon saa hybridinäkymiä. Ihan valmis paketti ei vielä ole: ainakaan koeajoauto ei löydä kovin suurella menestyksellä julkisia latausasemia – eikä edes Vehon toimipisteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus ennallaanAjettavuuden kannalta hybridiversion noin 250 kilon lisämassa, josta 157 kilogrammaa tulee akusta, ei arkiajossa haittaa – kenties A 250 e liikkuu jopa hivenen keveämpiä sisariaan pintapehmeämmin. Sähköajolla voimalinja toimii hienosti – tosin automallin kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on muutenkin parantunut merkittävästi debyytin jälkeen. Aivan sähköautomaiseksi kulkua ei voi sanoa: kaasuvaste ei ole aina ihan välitön, sillä vaihteiston läpi vetävä sähkömoottori joutuu ajoittain odottamaan sekunnin kymmenyksiä vaihteen vaihtumista. Kyse ei ole moitteesta vaan havainnosta, sillä omassa ajorutiinissani saattaa välillä mennä päiviä ilman polttomoottorin kytkeytymistä.Täyssähköisen ajon toimintamatkan kasvu 20–35 kilometrin tasolta noin 50 kilometrin tasolle on edistysaskel, joka ladattavien hybridien olisi pitänyt ottaa kauan sitten – toivottavasti muut merkit kopioivat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz A 250 e sedan Business AMG Edition EQ Power Hinta alkaen 43 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 014 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 230 Nm (1620–400 r/min) Vääntö 230 Nm (1620–400 r/min) Akku Lataus: Type 2 7,4 kW (2x16A), akuston kapasiteetti 15,6 kWh (teoreettinen) / 10,9 kWh (käytettävissä) Toimintamatka 68 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorin teho 75 k W (102 hv), järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja