27.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 4Matic T – Mukavat matkafarkut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Mercedes-Benzin C-sarjan farmari on kuin luotu matkatyöläisen tarpeisiin. Hyvää: tilat, perinteisyys, maantiemukavuus. Huonoa: hinta varusteltuna. Joskus koeajojaksolle osuneet ajot ja auto värittävät toisiaan. Suomen hiljaisinta tietä etsittäessä matkaratsuna ollut Mercedes-Benzin C-sarjan farmari osui rooliin erinomaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet ainekset samaan muottiinItse C-sarja on tullut tutuksi viime kesänä tapahtuneen esittelyn jälkeen erilaisten käyttövoimaversioiden myötä. Perinteisten sedanien ja farmareiden muuttuessa yhä enemmän crossovereiksi on Mercedes päättänyt pitää C-sarjan perinteisessä lestissä. Mallia on otettu tuoreeltaan uudistuneesta S-sarjasta. Perusrakenteena on nyt MRA2 ja käytössä on esimerkiksi nelipyöräohjauksen tapaisia kehitysaskeleita.Spektrinsininen C-sarja ei uudistu räväkästi myöskään tyyliltään, vaan muotoilun tunnistaa heti Mercedeksen kulmakivimalliksi. Huikan puikulamallisten etuvalojen lisäksi ilmiselvin muutos ovat nykyiset bumerangityyliset takavalot myös farmariversiossa. Mercedes-Benz C-sarjan farmari on kasvanut pituutta 49 mm edelliseen sukupolveen verrattuna ja pituuskasvusta 25 mm tulee akselivälistä. Tilaa on haettu takaistuimille joka suunnassa ja etuistuimillekin hartioille. Takaluukun mukana liikkuva tavaratilan peite tekee tilan käyttämisestä helppoa. Edelliseen farkkuun nähden tavaratilaa on tullut 30 litraa lisää ja samalla tavaratilan muotoon on kiinnitetty huomiota. Muuten sisusta on perinteisesti jäsennelty, mutta tyyliltään sopivasti modernisoitu. Alustan osalta C-sarja on hyvää perus-Mercedestä, joskin parkkipaikkojen jäiset röykkeliköt pompottavat karkeasti. Maantiet ovat autolle selvästi ominta aluetta. Kaupparatsun polttoainevalinta lienee edelleen diesel, mutta myös nelisylinterinen bensiinimoottori kuljettaa kevyesti ja maltillisella polttoaineen kulutuksella. Yli 1 000 kilometrin tankillinen ei ole utopiaa. Neliveto tuo varmuutta etenemiseen. Kevythybridiapu auttaa tarvittaessa 15 kilowatin ja 200 newtonmetrin verran.Lähes tuttuUusi, toisen polven MBUX selkiyttää toimintoja esimerkiksi A-sarjasta tuttuun ykkösversioon nähden. Kookas 11,9-tuumainen kosketusnäyttö korvaa samalla ykkösversion kosketuslaudan. Epämääräinen loskakeli vaatii lämmityslaitteen manuaalista käskyttämistä ja osa toiminnoista on sijoitettu labyrinttihenkisesti. Toisaalta MBUX:n “Hey Mercedes” -puheavustin osaa kytkeä jopa radion liikennetiedotteet pois päältä radiotoimittajan jätettyä tiedotteen päälle humppaveisun ajaksi.Ohjauspyörän hipaisupainikkeet eivät ole oikeiden nappien veroisia. Muilta osin ergonomia on tuttua Mercedeksen muista malleista ja ohjauspyörän viikset ovat jälleen parempaa tasoa.Loppujen lopuksi Mercedes-Benzin C-sarjan farmari on uudistunut onnistuneesti muuttamatta kaavaa radikaalisti. Mallin vanhoille tutuille se on helppo valinta, erityisesti selvästi kehittyneen lataushybridivaihtoehdon myötä. On toki eri asia, riittävätkö reissaajan eväät uusien asiakkaiden houkutteluun erilaisten crossovereiden aikana, mutta farkussa on edelleen järkeä.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaUnohduksen tie – Suomen hiljaisinta tietä etsimässä Koeajo: uusi Mercedes-Benz C 180 lipuu lippulaivan jäljillä Koeajo: Mercedes-Benz C 300 e – vahvasti sähköistetty Mercedes-Benz C 200 4Matic T Business Hinta alkaen 51 987 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 240 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 490–1 510 l Omamassa: 1765 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster