12.11.2021

Koeajo: Mercedes-Benz C 300 e – vahvasti sähköistetty

Mercedes-Benz C-sarjan mallisto täydentyy odotetuilla ladattavilla hybrideillä. Sähköinen toimintamatka on vakuuttavasti täydet 100 kilometriä. Hyvää: toimintamatka sähköllä, mukavuus. Huonoa: jarrutuntuma, polttomoottorin odottelu.

Monien autonvalmistajien tuotekehityksen painopiste on ainakin niiden viestinnän mukaan siirtynyt vahvasti sähköautoihin. Tästä huolimatta kehitystä tapahtuu edelleen polttomoottorien sekä siirtymävaihetta edustavien lataushybridien saralla. Mainio esimerkki kehityksen kärkeä edustavasta lataushybridistä on Mercedes-Benz C 300 e.

Tuoreen C-sarjan kuorista löytyy Mercedeksen neljännen sukupolven lataushybriditekniikkaa. Polttomoottorina löytyy uuden sukupolven M254, joka on teholtaan miedompi versio C 300 -mallin moottorista. 95 kW tehoa tarjoava sähkömoottori löytyy Mercedekselle tuttuun vaihteiston yhteydestä. (Tämän ratkaisun myötä myös sähkömoottorin voima välitetään vaihteiston kautta pyörille, minkä ansiosta sähkömoottori pystytään pitämään laajemmalla nopeusalueella optimaalisella toiminta-alueella. Lievänä mukavuushaittana ovat ajossa tuntuvat vaihteiden vaihdot, mutta onneksi Mercedeksen 9-portainen automaatti on vaihteistona sieltä sivistyneimmästä päästä.)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso akku ilman isoa kompromissia

C- ja E-sarjalaisten hybridiversiot ovat tulleet tunnetuksi tavaratilan käytettävyyttä heikentävästä akkukyhmystä, mutta nyt siitä on viimein päästy eroon. Siitäkin huolimatta, että akun kapasiteetti on kasvanut hybridille suorastaan valtavaan 25,4 kWh:iin. Tavaratila on 140 litraa perusmalleja pienempi, mutta lattia on nyt tasainen.

Pääsimme ajamaan noin 100 kilometrin siirtymän lähes täyteen ladatulla autolla. Alkumatka taajamassa edettiin vaivattomasti pelkällä sähköllä. Sähköllä ajamista helpottaa Electric-ajotilaa käytettäessä kaasupolkimen selkeä pykälä, joka estää polttomoottorin vahinkokäynnistykset. Suurin harmistus kohdistuu onnettoman jousimaiseen jarrutuntumaan.

Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan parhaimmillaan 140 km/h. Tutkivan journalismin nimissä jouduimme käynnistämään polttomoottorin autobahnan liittymissä. Hiljaisen sähköajon jälkeen polttomoottorin käynnistys tekee särön hienostuneeseen tunnelmaa, minkä lisäksi oikean vaihteen löytymistä ja moottorin pääsyä oikealle kierrosalueelle joutuu odottelemaan yllättävän pitkään. Käynnistymisen jälkeen moottorien yhteispeli sujuu miellyttävästi.

Ajettavuus on muiden versioiden tavoin mukavuuspainotteinen. Lataushybridit ovat aina varustettu taka-akselin ilmajousituksella, mutta sitä ei ratin takaa olisi pystynyt kertomaan.

Uusi C 300 e on erittäin vakuuttava lataushybridi, jolla moni pystyy helposti ajamaan kaikki arkiajot pelkällä sähköllä. Joku voisi nähdä sen jopa vaihtoehtona sähköautolle, sillä pikalatausmahdollisuus ja polttomoottori tuovat vertaansa vailla olevaa vaivattomuutta pitkillekin matkoille latausverkoston ulkopuolelle.

Ensimmäiset uudet C-sarjan ladattavat hybridit saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2022. Bensiinimalli saa pian rinnalleen myös dieselmoottorisen version. Hybridivoimalinjat tulevat tarjolle sedanin lisäksi farmarikoriin.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Mercedes-Benz C 300 e

Hinta alkaen

55 979 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 95 kW (129 hv) ja 440 Nm.

Teho

150 kW (204 hv), 6100 r/min

Vääntö

320 Nm (2000–4000 r/min)

Vääntö

320 Nm (2000–4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 25,4 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 55 kW (lisävaruste).

Toimintamatka

108 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

229 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,1 s

Huippunopeus

245 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,6 (yhd.)

CO2-päästöt

13 g/km

Mitat

pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2865 mm
Tavaratila: 315 l

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat