19.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 220d All-Terrain – kolme senttiä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 220d All-Terrain on kompromissi ison farmarin ja maasturin välillä. Hyvää: tilat, ajettavuus, neliveto, vaihteisto, viimeistely, turvavarusteet. Huonoa: ei bensiinimoottoreita, lisävarusteiden hinta Etkö osaa päättää? Kaupunkimaasturiin vaihtaminen olisi trendikästä, vaikka perinteinen farmariauto riittäisi hyvin tiloiltaan ja olisi mukavampi maantiellä. Maastoonkaan ei ole oikein asiaa, mutta korkeampaan autoon olisi helpompi astua sisään.Valintaongelmaan on tarjolla uusi ratkaisu, Mercedes-Benz E 220d All-Terrain. Äijämäisillä levikkeillä varustettu ja korotettu nelivetofarmari ei toki ole aivan uusi idea, kilpailijoiden Crosscountryt, Alltrackit ja Allroadit ovat jo osoittaneet olevansa oiva ratkaisu pulmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava farmarikoriMercedes-Benz E 220d All-Terrain -malli on koriltaan aina viisiovinen E-luokan farmarimalli, joka on ehtinyt jo kerätä kehuja runsailla tiloillaan, helpolla muunneltavuudellaan ja tavaratilaan asti jatkuvalla moitteettomalla viimeistelyllään. Uutena herkkuna ylellisesti varustetuissa koeajoautoissa oli istuinlämmityksen mukana lämpiävät kyynärnojat niin ovessa kuin keskikonsolissakin.Esittelyautoon oli pakattu myös kaikki Mercedeksen osaaminen elektronisten turvavarusteiden saralla viimeisimpänä kuulon suojaaminen kolarissa. Autonomista ajamista on kehitetty, Mercedes osaa jo vaihtaa kaistaa itsekseen vain pitämällä vilkkua pohjassa. Kaistalla pysyminen on kuitenkin edelleen ajoittain kulmikasta, sivusuunnassa ajelehtiminen näyttää toivottavasti sivullisesta vähemmän juopuneelta.Säädettävä ilmajousitusMaastoversio on kolmisen senttiä vakiofarmaria korkeammalla, puoliksi 20-tuumaisista pyöristä ja jousituksen korkeammasta perustasosta. Lisäksi ilmajousituksella koria voi nostaa aina 35 mm asti alle 35 km/h nopeudella. Korkeimmillaankin maavaraa on silti vain 156 mm, joten röykkyisimmissä paikoissa pitää olla tarkkana. Niin helmapalat kuin pohjapanssaritkin ovat muovia.Myös jousituksen mukavuutta voi säätää ajotilavalinnalla, jäykkyyttä säädetään ilmakammioiden tilavuutta muuttamalla. All-Terrain ajo-ohjelma muuttaa ajokorkeuden lisäksi vaihteiston, ajonvakautuksen ja luistoneston asetuksia. Monitoiminäytöstä voi seurata voimanjaon lisäksi mm. kallistusta, nousukulmaa ja etupyörien kääntökulmaa.Uudet dieselitUutuuden myynnin aloittaa keväällä kaksilitrainen 220d, isompi kolmelitrainen 350d seuraa perässä kesällä. Niiden jatkona on aina yhdeksänvaihteinen automaatti. Alumiinimoottorin teräsmäntiin on koverrettu porrastetut palotilat ja sisäistä kitkaa vähennetty nanopinnoitteella. Reilusta 194 hv huipputehosta huolimatta turboahtimia on vain yksi, mutta se on muuttuvageometrinen.Jo E-sarjassa esitelty diesel on kerännyt kiitoksia keveydestään, väännöstään, alhaisesta kulutuksestaan ja ennen kaikkea matalammasta äänitasosta edeltäjään verrattuna. Lähes kaksitonnista All-Terrainiakin se liikuttaa vaivattomasti, vasta isolla kuormalla tai nopeudella alkaa kaivata kuutoskonetta. Rankka alppireitti nosti kulutuksen kahdeksaan litraan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz E 220d All-Terrain Moottori Dieselmoottori 1950cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km 5,3 (kaup.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4947 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti