19.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 220d All-Terrain – kolme senttiä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 220d All-Terrain on kompromissi ison farmarin ja maasturin välillä. Hyvää: tilat, ajettavuus, neliveto, vaihteisto, viimeistely, turvavarusteet. Huonoa: ei bensiinimoottoreita, lisävarusteiden hinta Etkö osaa päättää? Kaupunkimaasturiin vaihtaminen olisi trendikästä, vaikka perinteinen farmariauto riittäisi hyvin tiloiltaan ja olisi mukavampi maantiellä. Maastoonkaan ei ole oikein asiaa, mutta korkeampaan autoon olisi helpompi astua sisään.Valintaongelmaan on tarjolla uusi ratkaisu, Mercedes-Benz E 220d All-Terrain. Äijämäisillä levikkeillä varustettu ja korotettu nelivetofarmari ei toki ole aivan uusi idea, kilpailijoiden Crosscountryt, Alltrackit ja Allroadit ovat jo osoittaneet olevansa oiva ratkaisu pulmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava farmarikoriMercedes-Benz E 220d All-Terrain -malli on koriltaan aina viisiovinen E-luokan farmarimalli, joka on ehtinyt jo kerätä kehuja runsailla tiloillaan, helpolla muunneltavuudellaan ja tavaratilaan asti jatkuvalla moitteettomalla viimeistelyllään. Uutena herkkuna ylellisesti varustetuissa koeajoautoissa oli istuinlämmityksen mukana lämpiävät kyynärnojat niin ovessa kuin keskikonsolissakin.Esittelyautoon oli pakattu myös kaikki Mercedeksen osaaminen elektronisten turvavarusteiden saralla viimeisimpänä kuulon suojaaminen kolarissa. Autonomista ajamista on kehitetty, Mercedes osaa jo vaihtaa kaistaa itsekseen vain pitämällä vilkkua pohjassa. Kaistalla pysyminen on kuitenkin edelleen ajoittain kulmikasta, sivusuunnassa ajelehtiminen näyttää toivottavasti sivullisesta vähemmän juopuneelta.Säädettävä ilmajousitusMaastoversio on kolmisen senttiä vakiofarmaria korkeammalla, puoliksi 20-tuumaisista pyöristä ja jousituksen korkeammasta perustasosta. Lisäksi ilmajousituksella koria voi nostaa aina 35 mm asti alle 35 km/h nopeudella. Korkeimmillaankin maavaraa on silti vain 156 mm, joten röykkyisimmissä paikoissa pitää olla tarkkana. Niin helmapalat kuin pohjapanssaritkin ovat muovia.Myös jousituksen mukavuutta voi säätää ajotilavalinnalla, jäykkyyttä säädetään ilmakammioiden tilavuutta muuttamalla. All-Terrain ajo-ohjelma muuttaa ajokorkeuden lisäksi vaihteiston, ajonvakautuksen ja luistoneston asetuksia. Monitoiminäytöstä voi seurata voimanjaon lisäksi mm. kallistusta, nousukulmaa ja etupyörien kääntökulmaa.Uudet dieselitUutuuden myynnin aloittaa keväällä kaksilitrainen 220d, isompi kolmelitrainen 350d seuraa perässä kesällä. Niiden jatkona on aina yhdeksänvaihteinen automaatti. Alumiinimoottorin teräsmäntiin on koverrettu porrastetut palotilat ja sisäistä kitkaa vähennetty nanopinnoitteella. Reilusta 194 hv huipputehosta huolimatta turboahtimia on vain yksi, mutta se on muuttuvageometrinen.Jo E-sarjassa esitelty diesel on kerännyt kiitoksia keveydestään, väännöstään, alhaisesta kulutuksestaan ja ennen kaikkea matalammasta äänitasosta edeltäjään verrattuna. Lähes kaksitonnista All-Terrainiakin se liikuttaa vaivattomasti, vasta isolla kuormalla tai nopeudella alkaa kaivata kuutoskonetta. Rankka alppireitti nosti kulutuksen kahdeksaan litraan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz E 220d All-Terrain Moottori Dieselmoottori 1950cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km 5,3 (kaup.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4947 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?