28.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI – Nelivetoversio taipuu moneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Sprinter on moneksi muuntuva pakettiauto, sen saa myös hyvin varusteltuna retkeilyautona. Hyvää: Ajomukavuus, alustan toiminta, nelivedon toiminta, tilat. Huonoa: iso koko vaatii huomiota Mercedes-Benz Sprinter -pakettiauto taipuu moneksi. Sprinteriä saa niin lyhyenä kuin pitkänäkin versiona, matalana, korkeana kuin superkorkeanakin, etu- ja takavedolla kuin nelivedolla. Sprinteriä saa myös pelkkänä alustana, jolloin alustan päälle hytin taakse voi rakentaa haluamansa takaosan. Sprinterin saa myös retkeilyautoksi varusteltuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetkeilyauto taipuu moneenRetkeilyauto on ehkä hieman huono nimitys koeajossa olleelle Sprinterille. Oli sen nimitys mikä tahansa, Sprinter, jossa on laaja tavaratila, neliveto, mutta myös pieniä mukavuuksia vaikka lyhyttä majoittumista varten, on sopiva työkalu esimerkiksi yritykselle tai yrittäjälle, joka tekee vaikka liikkuvia huoltoja vaativissa olosuhteissa. Esimerkiksi metsäkoneen huoltoja keskellä metsää. Huolto voi joskus myös venyä, jolloin Sprinterin ”retkeilyauto”-versiossa voi tarvittaessa vaikka yöpyä ja pitää taukoja, sillä autosta löytyy mikroaaltouuni, jääkaappi sekä esiin vedettävä vuode. Retkeilyautoksi varusteltu Sprinter sopii myös vaikka motocrossia harrastavalle kuljetus- ja varikkotehtäviin. Retkeilyautona Sprinter taipuu hyvin moneksi.Mahdollisuudet varustelulle lähes rajattomatMercedes-Benz Sprinterin alustalle tehdyn retkeilyauton aihion perushinta Mercedeksen hinnastossa on on 81 000 euroa ja koeajossa olleen auton hinta varusteltuna reipas 100 000 euroa. Vastaavia varusteluja tekeviä yrityksiä Suomessa on muutamia, Veholle varustelut tekee Lahdessa toimiva Hifix Interiors.Auton hinta toki riippuu siitä, että mitä autoon Hifixin pajalla laitetaan. Mahdollisuudet ovat kuitenkin lähes rajattomat. Koeajettuun retkikseen oli varusteltu jääkaapin ja mikron lisäksi myös muun muassa säädettävää led-valaistusta sekä paremman tason äänentoistoa subwoofer-kaiuttimen kera. Mitä tulee itse aihioon, retkeilyautoon valittu kattokorkeus huitelee lähes 2,8 metrissä. Tarkalleen ottaen korkean Sprinterin kattokorkeus on 2 778 milliä, Sprinteriä saa myös superkorkealla katolla, jolloin korkeus kasvaa vielä muutamaa milliä vaille kolmeen metriin, 2 995 milliin.Hyvin toimiva nelivetoKorkea kori ja korkea alusta eivät tee autosta juuri normaalia pakettiautoa kiikkerämpää, autoon pätee normaalit pakettiauton lainalaisuudet mutkaan ajettaessa. Nelivetoversion maavara on myös normaalia Sprinteriä korkeampi, joten auto etenee tarvittaessa vaikka sinne huollettavan metsäkoneenkin luokse.Koeajon aikaan sattui myös tähänastisen talven pahimmat lumipyryt, eikä Sprinter ollut niistä moksiskaan. Kymmenien senttien hankeen ei tarvinnut pelätä juuttuvansa. Merkittävänä tekijänä Sprinterin etenemiskyvyssä hangessa ja varsinkin liikkeellelähdöissä on vaihteiston lyhyt ykkösvaihde, joka korvaa ainakin osittain alennusvaihteiston. Liikkeellelähdössä hangessa lyhyet ykkösvaihde saattelee auton helposti ja rauhallisesti liikkeelle eikä pyörät lähde herkästi sutimaan. Myös auton vetopidon säätö toimii hyvin, vaikka auton tasauspyörästöissä ei ole erillisiä lukkoja, auto hoitaa vedon renkaille tarkkuudella, vaikka kuljettaja painaisikin liikaa kaasua tiukassa tilanteessa. Tämä edesauttaa myös sitä, että hankalassa paikassa auto menee eteenpäin, eikä pyörät lähde lyömään tyhjää herkästi. Vetopidon säädön Sprinter hoitaa ajonvakauden ja pidonhallinnan kautta.Nelivetoinen Sprinter on lähtökohtaisesti aina nelivetoinen, vaikkakin silloin kun nelivedolla ei ole töitä, auto on pääosin takavetoinen. Sprinterin voimajako etu- ja takavedon välillä hoidetaan vaihteiston yhteydessä olevan monilevykytkimen kautta. Kun neliveto havaitsee pitoeroja pyörien välillä, se jakaa voimaa tarvittaessa myös etupyörille levykytkimen kautta. Neliveto Sprinterissä kytkeytyy siis automaattisesti päälle tilanteen mukaan. Monilevykytkimeen kohdistuu aina vähintään 40 newtonmetrin esijännitys – neliveto on siis aina vähän päällä. Esijännityksellä taataan nelivedon nopea reagointi pidon muutoksiin.Maksimissaan Sprinter voi ohjata etupyörille puolet moottorin tuottamasta vääntömomentista. Erityisissä ja hankalissa olosuhteissa, kuten ristiriipuntatilanteessa joko etu- tai taka-akselille voidaan ohjata lyhytkestoisesti koko moottorin vääntö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkea maavara myös apunaSprinterin nelivedon toimintaa voi hyvinkin kiitellä. Ison ja painavan auton voisi luulla uppoavan syvään hankeen, mutta auto taisteli itsensä irti yllättävän helposti. Tätä tietysti edesauttaa myös korkea maavara, Sprinter ei jää helposti mahastaan kiinni.Sprinter on muutamaa milliä vaille seitsemän metriä pitkä auto ja sen akselivälikin on lähes 4,5 metriä. Tämä vaatii kuljettajalta hieman huomiota, vaikka auton äärimittoihin tottuu nopeasti. Hyvät kamerat ja tutkat helpottavat kovasti autolla peruuttamista ja Sprinter on lopulta yhtä helppo, jopa helpompi peruuttaa kuin mikä tahansa auto kameroiden tuottaman näkyvyyden ansiosta. Ajettavuus Sprintterissä on suorastaan mahtavaa. Sprintteriä kuljettaa mieluusti, ohjaamossa on hyvä ergonomia, autossa istutaan korkealla, joten näkyvyys on myös hyvä. Ohjaus ja hallintalaitteet ovat taattua Mercedestä ja 9-portainen automaattivaihteisto on vaihtojen osalta käytännössä huomaamaton.Sprinterin alusta suodattaa tien joka ikisen epätasaisuuden ja tuntuu kuin se leijuisi tien päällä. Sprinter etenee maantiellä kuin juna – eikä se säikähdä mukaan lastattua painoa, päinvastoin, ajettavuus vain paranee, kun kyydissä on muutama sata kiloa lastia. Auton massa ja koko vaativat tietysti kuljettajalta ennakointia, eikä Sprinter pysähdy niin helposti kuin henkilöautoa.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 4x4 Hinta alkaen 81 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 101 112 € Moottori 1950 cm³, diesel, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 450 Nm Vääntö 450 Nm Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,2 (yhd.) CO2-päästöt 322 g/km Mitat pituus 6967 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2778 mm, akseliväli 4325 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi