28.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI – Nelivetoversio taipuu moneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Sprinter on moneksi muuntuva pakettiauto, sen saa myös hyvin varusteltuna retkeilyautona. Hyvää: Ajomukavuus, alustan toiminta, nelivedon toiminta, tilat. Huonoa: iso koko vaatii huomiota Mercedes-Benz Sprinter -pakettiauto taipuu moneksi. Sprinteriä saa niin lyhyenä kuin pitkänäkin versiona, matalana, korkeana kuin superkorkeanakin, etu- ja takavedolla kuin nelivedolla. Sprinteriä saa myös pelkkänä alustana, jolloin alustan päälle hytin taakse voi rakentaa haluamansa takaosan. Sprinterin saa myös retkeilyautoksi varusteltuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetkeilyauto taipuu moneenRetkeilyauto on ehkä hieman huono nimitys koeajossa olleelle Sprinterille. Oli sen nimitys mikä tahansa, Sprinter, jossa on laaja tavaratila, neliveto, mutta myös pieniä mukavuuksia vaikka lyhyttä majoittumista varten, on sopiva työkalu esimerkiksi yritykselle tai yrittäjälle, joka tekee vaikka liikkuvia huoltoja vaativissa olosuhteissa. Esimerkiksi metsäkoneen huoltoja keskellä metsää. Huolto voi joskus myös venyä, jolloin Sprinterin ”retkeilyauto”-versiossa voi tarvittaessa vaikka yöpyä ja pitää taukoja, sillä autosta löytyy mikroaaltouuni, jääkaappi sekä esiin vedettävä vuode. Retkeilyautoksi varusteltu Sprinter sopii myös vaikka motocrossia harrastavalle kuljetus- ja varikkotehtäviin. Retkeilyautona Sprinter taipuu hyvin moneksi.Mahdollisuudet varustelulle lähes rajattomatMercedes-Benz Sprinterin alustalle tehdyn retkeilyauton aihion perushinta Mercedeksen hinnastossa on on 81 000 euroa ja koeajossa olleen auton hinta varusteltuna reipas 100 000 euroa. Vastaavia varusteluja tekeviä yrityksiä Suomessa on muutamia, Veholle varustelut tekee Lahdessa toimiva Hifix Interiors.Auton hinta toki riippuu siitä, että mitä autoon Hifixin pajalla laitetaan. Mahdollisuudet ovat kuitenkin lähes rajattomat. Koeajettuun retkikseen oli varusteltu jääkaapin ja mikron lisäksi myös muun muassa säädettävää led-valaistusta sekä paremman tason äänentoistoa subwoofer-kaiuttimen kera. Mitä tulee itse aihioon, retkeilyautoon valittu kattokorkeus huitelee lähes 2,8 metrissä. Tarkalleen ottaen korkean Sprinterin kattokorkeus on 2 778 milliä, Sprinteriä saa myös superkorkealla katolla, jolloin korkeus kasvaa vielä muutamaa milliä vaille kolmeen metriin, 2 995 milliin.Hyvin toimiva nelivetoKorkea kori ja korkea alusta eivät tee autosta juuri normaalia pakettiautoa kiikkerämpää, autoon pätee normaalit pakettiauton lainalaisuudet mutkaan ajettaessa. Nelivetoversion maavara on myös normaalia Sprinteriä korkeampi, joten auto etenee tarvittaessa vaikka sinne huollettavan metsäkoneenkin luokse.Koeajon aikaan sattui myös tähänastisen talven pahimmat lumipyryt, eikä Sprinter ollut niistä moksiskaan. Kymmenien senttien hankeen ei tarvinnut pelätä juuttuvansa. Merkittävänä tekijänä Sprinterin etenemiskyvyssä hangessa ja varsinkin liikkeellelähdöissä on vaihteiston lyhyt ykkösvaihde, joka korvaa ainakin osittain alennusvaihteiston. Liikkeellelähdössä hangessa lyhyet ykkösvaihde saattelee auton helposti ja rauhallisesti liikkeelle eikä pyörät lähde herkästi sutimaan. Myös auton vetopidon säätö toimii hyvin, vaikka auton tasauspyörästöissä ei ole erillisiä lukkoja, auto hoitaa vedon renkaille tarkkuudella, vaikka kuljettaja painaisikin liikaa kaasua tiukassa tilanteessa. Tämä edesauttaa myös sitä, että hankalassa paikassa auto menee eteenpäin, eikä pyörät lähde lyömään tyhjää herkästi. Vetopidon säädön Sprinter hoitaa ajonvakauden ja pidonhallinnan kautta.Nelivetoinen Sprinter on lähtökohtaisesti aina nelivetoinen, vaikkakin silloin kun nelivedolla ei ole töitä, auto on pääosin takavetoinen. Sprinterin voimajako etu- ja takavedon välillä hoidetaan vaihteiston yhteydessä olevan monilevykytkimen kautta. Kun neliveto havaitsee pitoeroja pyörien välillä, se jakaa voimaa tarvittaessa myös etupyörille levykytkimen kautta. Neliveto Sprinterissä kytkeytyy siis automaattisesti päälle tilanteen mukaan. Monilevykytkimeen kohdistuu aina vähintään 40 newtonmetrin esijännitys – neliveto on siis aina vähän päällä. Esijännityksellä taataan nelivedon nopea reagointi pidon muutoksiin.Maksimissaan Sprinter voi ohjata etupyörille puolet moottorin tuottamasta vääntömomentista. Erityisissä ja hankalissa olosuhteissa, kuten ristiriipuntatilanteessa joko etu- tai taka-akselille voidaan ohjata lyhytkestoisesti koko moottorin vääntö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkea maavara myös apunaSprinterin nelivedon toimintaa voi hyvinkin kiitellä. Ison ja painavan auton voisi luulla uppoavan syvään hankeen, mutta auto taisteli itsensä irti yllättävän helposti. Tätä tietysti edesauttaa myös korkea maavara, Sprinter ei jää helposti mahastaan kiinni.Sprinter on muutamaa milliä vaille seitsemän metriä pitkä auto ja sen akselivälikin on lähes 4,5 metriä. Tämä vaatii kuljettajalta hieman huomiota, vaikka auton äärimittoihin tottuu nopeasti. Hyvät kamerat ja tutkat helpottavat kovasti autolla peruuttamista ja Sprinter on lopulta yhtä helppo, jopa helpompi peruuttaa kuin mikä tahansa auto kameroiden tuottaman näkyvyyden ansiosta. Ajettavuus Sprintterissä on suorastaan mahtavaa. Sprintteriä kuljettaa mieluusti, ohjaamossa on hyvä ergonomia, autossa istutaan korkealla, joten näkyvyys on myös hyvä. Ohjaus ja hallintalaitteet ovat taattua Mercedestä ja 9-portainen automaattivaihteisto on vaihtojen osalta käytännössä huomaamaton.Sprinterin alusta suodattaa tien joka ikisen epätasaisuuden ja tuntuu kuin se leijuisi tien päällä. Sprinter etenee maantiellä kuin juna – eikä se säikähdä mukaan lastattua painoa, päinvastoin, ajettavuus vain paranee, kun kyydissä on muutama sata kiloa lastia. Auton massa ja koko vaativat tietysti kuljettajalta ennakointia, eikä Sprinter pysähdy niin helposti kuin henkilöautoa.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 4x4 Hinta alkaen 81 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 101 112 € Moottori 1950 cm³, diesel, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 450 Nm Vääntö 450 Nm Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,2 (yhd.) CO2-päästöt 322 g/km Mitat pituus 6967 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2778 mm, akseliväli 4325 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja