21.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 5 LR – Sähköfarmarissa pitkän katon alla on tavallinen auto Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sisarmalli hurmaa hinnoillaan, erottuu MG 5 korimallillaan. Sähköinen farmariauto on vihdoin täällä – eikä vitosenkaan hinnoissa ole valittamista. Hyvää: tilat, tavallisuus, konstailemattomuus. Huonoa: latausnopeus, ilmastoinnin kapinahenki. Katumaasturivillityksen osuminen samaan hetkeen sähköautojen esiinmarssin on ollut sopiva yhteensattuma. Korkeaan autoon on helpompi piilottaa akku lattiaan, ja ostajille tarjotaan joka suhtessa trendien mukaista autoa. Erityisen kovaa tämä on tuntunut takavuosien klassikon, farmariauton, kohtalossa. Eurooppalaiset valmistautuvat kuitenkin vihdoin ensimmäisten farkkujen esittelyyn. Kiinasta puolestaan saapuu jo valmis tuote, kun MG 5 saapui sisarmalliensa kanssa samalla hengenvedolla.MG 5 on itse asiassa Roewe Ei5 vientimallina, sillä Roewe esiintyy vain Kiinan kotimarkkinoilla. Roewe puolestaan on eräänlainen kunnianosoitus Roverille, jonka oikeudet eivät siirtyneet samassa kaupassa MG:n mukana. Joka tapauksessa taustalla oleva autokonserni on kiinalainen SAIC, joten kovin kauas ei uudelleenbrändäys putoa puusta.Koska perusmallin luut juontavat vuoteen 2017, erottuu MG 5 olemalla sukupolven verran vanhempi ergonomialtaan MG 4:ään verrattuna. Erolla on puolensa ja puolensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni ja vähemmän pieniMG 5 on saatavilla kahdella voimalinjaversiolla. “SR” luottaa pienehköön 50,3 kilowattitunnin akkuun (LFP) ja 130 kilowatin moottorin yhdistelmään. Se on saatavilla sekä perusvarustelulla että Luxury-varustetasolla ja WLTP-toimintamatka pyörii reilussa 300 kilometrissä. Pikalatauksen huipputeho on 70 kW.Koeajettu “LR” luottaa hiukan kookkaampaan 61,1 kilowattitunnin akkuun (NMC). Erikoisesti moottorin teho on alhaisempi, 115 kW, mutta edelleen riittävä. WLTP-toimintamatka on 380 kilometriä ja pikalatauksen huipputeho 87 kW, joten voimalinjojen ero jää lopulta vähäiseksi. Isompiakkuinen voimalinja on saatavissa ainoastaan paremmalla Luxury-varustelulla.Molempien versioiden Type 2 AC-latauksen huipputeho on 11 kW ja DC-pikalatauksen 10-80% aika noin 40 minuuttia..Latauskäyrien osalta tehtaan arvio 40 minuutin ajasta pitää paikkansa ja pääsääntöisesti MG 5 pitää sangen laakean latauskäyrän tasoittaakseen maltillista huipputehoa. Nähtäväksi jää, miten auto käyttäytyy Pohjolan talvessa.Moottoritiellä MG 5:n kulutus pyörii 20 kWh/100 km kulmilla, tippuen 17 kWh/100 km tienoille nopeuden laskiessa jo maantieatasolle. Tavallisemmin tulevaisuuteenAutona MG 5 on monelta osin perinteisempi tapaus kuin sisarmallinsa MG 4. Korimallin myötä myös ajoasento ei ole aivan niin pysty. Istuin on muhkeahko, mutta sen säädöt ovat minimaaliset. Kojelaudasta löytyy tällä kertaa käynnistyspainike, joten MG 5 on helppo jättää käyntiin. Vaihdevalitsin on jälleen rullatyyppinen, mutta se varaa tilaa yllättävän tiukkaan pakatusta keskitunnelista. Keskitunneli on tyypiltään kelluva, joten sen alla on säilytyslokero liitäntöineen – joskin piiloon jäävät lokerot ovat päivittäistavaroille aivan yhtä huono idea nyt kuin menneinä vuosina. Näyttöpohjainen mittaristo on perustavan selkeä, joskin nopeutta ja tehonkäyttöä symboloivat mittarit ovat lähinnä taiteelliset tulkinnat vieressä esitetystä numerotiedosta. Tietoviihdejärjestelmä on yhteinen MG 4:n kanssa, joten monet auton toiminnoista löytyvät valikoiden uumenista. Pieni fonttikoko ei suosi ikänäköä. Sisarmallin tavoin ilmastoinnilla tuntuu olevan oma käsityksensä asioista, joten manuaaliohjaaminen on usein parempi vaihtoehto. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisen hyvin.. Tavaratilaa pitkäkattoisessa on 479 litraa perusversiossa ja 1 367 litraa takaistuimet kaadettuna, joten korityypille tuttu monikäyttöisyys löytyy myös MG 5:stä.Taajamissa kotonaanAjettaessa MG 5 on miellyttävän johdonmukainen taajamien arkipyörityksessä. Kaasu- ja jarrupolkimen reagointi on hyvällä käyrällä ja toisaalta regeneraatio on helppo säätää kunnianhimoisesti nimetyllä Kers-painikkeella vaihdevalitsimen luota. Ohjaus on hiukan kumimainen, mutta se ei arkiajossa juuri haittaa.Alustan osalta MG 5 on kevyesti asteikon pehmeämmällä puolella, mikä tekee juuri taajama-ajosta miellyttävää. Töyssyjä ei tosin oteta sentään kissamaisella eleganssilla, vaikka turha paukkukovuus onkin poissa. Vastapainoksi MG 5 keinahtelee lievän hermostuneesti kovemmissa ohituksissa.Kaiken kaikkiaan MG 5 on lähellä autoa, jolla liikkuminen ei ole erityisen mieleenpainuvaa, muttei myöskään erityisen ärsyttävää. Jopa kaista-avustin pysyy pois päältä käynnistysten välillä ja sille on oma fyysinen painike vilkkuviiksessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäisenä markkinoilleVaikka MG 4 on kaapannut otsikot absoluuttisesti edullisemmalla hinnallaan, on myös MG 5:n aloitushinta alle 30 000 euron rajan pienemmällä akulla ja Comfort-varustelulla.. MG 5 asettuu noin 2 000 euron päähän vastaavasta MG 4:stä. Isompiakkuisen mallin hinta alkaa 34 900 eurosta. Nelonen tosin erottuu myös modernimman sähkötekniikkansa ansiosta, joten pikalataaminen sujuu tuntuvasti jouhevammin. Toisaalta vitosen vanhakantaisempi ergonomia voi olla monien mieleen.Suomessa MG:t ovat Hedin Automotiven kautta ja autokauppaketju on luvannut myös hoitaa autojen määräaikaishuollot. Varsinaista takuuta MG:lle ja sen akulle annetaan 7 vuotta tai 150 000 kilometriä, joten ainakin uuden merkin pariin siirtymisessä on turvaverkkoa. Takuussa on kuitenkin poikkeuksia esimerkiksi ajoavustimille, latausluukulle ja maalipinnalle.Jäämme odottamaan millaisen haasteen esimerkiksi Opel Astra Electric Sports Tourer ja Peugeot e-308 SW asettavat MG:lle sähköfarkkujen luokassa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMuokattu 23.8.2023: osa tietolähteistä ilmoittaa auton 0–100 km/h ajaksi 8,3 sekuntia, mutta useampi lähde ilmoittaa 7,7 sekuntia. Jutussa käytetty arvo on päivitetty yleisempään muotoon. MG 5 LR Luxury Hinta alkaen 34 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 900 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 115 kW (156 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 61,1 / 57,7 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3×16 A), CCS 87 kW. Toimintamatka 380 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 17,9 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4600 mm, leveys 1818 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2659 mm Tavaratila: 479–1 367 l Omamassa: 1 637 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 500 / 500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km (myös ajoakku) Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen