21.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 5 LR – Sähköfarmarissa pitkän katon alla on tavallinen auto Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sisarmalli hurmaa hinnoillaan, erottuu MG 5 korimallillaan. Sähköinen farmariauto on vihdoin täällä – eikä vitosenkaan hinnoissa ole valittamista. Hyvää: tilat, tavallisuus, konstailemattomuus. Huonoa: latausnopeus, ilmastoinnin kapinahenki. Katumaasturivillityksen osuminen samaan hetkeen sähköautojen esiinmarssin on ollut sopiva yhteensattuma. Korkeaan autoon on helpompi piilottaa akku lattiaan, ja ostajille tarjotaan joka suhtessa trendien mukaista autoa. Erityisen kovaa tämä on tuntunut takavuosien klassikon, farmariauton, kohtalossa. Eurooppalaiset valmistautuvat kuitenkin vihdoin ensimmäisten farkkujen esittelyyn. Kiinasta puolestaan saapuu jo valmis tuote, kun MG 5 saapui sisarmalliensa kanssa samalla hengenvedolla.MG 5 on itse asiassa Roewe Ei5 vientimallina, sillä Roewe esiintyy vain Kiinan kotimarkkinoilla. Roewe puolestaan on eräänlainen kunnianosoitus Roverille, jonka oikeudet eivät siirtyneet samassa kaupassa MG:n mukana. Joka tapauksessa taustalla oleva autokonserni on kiinalainen SAIC, joten kovin kauas ei uudelleenbrändäys putoa puusta.Koska perusmallin luut juontavat vuoteen 2017, erottuu MG 5 olemalla sukupolven verran vanhempi ergonomialtaan MG 4:ään verrattuna. Erolla on puolensa ja puolensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni ja vähemmän pieniMG 5 on saatavilla kahdella voimalinjaversiolla. “SR” luottaa pienehköön 50,3 kilowattitunnin akkuun (LFP) ja 130 kilowatin moottorin yhdistelmään. Se on saatavilla sekä perusvarustelulla että Luxury-varustetasolla ja WLTP-toimintamatka pyörii reilussa 300 kilometrissä. Pikalatauksen huipputeho on 70 kW.Koeajettu “LR” luottaa hiukan kookkaampaan 61,1 kilowattitunnin akkuun (NMC). Erikoisesti moottorin teho on alhaisempi, 115 kW, mutta edelleen riittävä. WLTP-toimintamatka on 380 kilometriä ja pikalatauksen huipputeho 87 kW, joten voimalinjojen ero jää lopulta vähäiseksi. Isompiakkuinen voimalinja on saatavissa ainoastaan paremmalla Luxury-varustelulla.Molempien versioiden Type 2 AC-latauksen huipputeho on 11 kW ja DC-pikalatauksen 10-80% aika noin 40 minuuttia..Latauskäyrien osalta tehtaan arvio 40 minuutin ajasta pitää paikkansa ja pääsääntöisesti MG 5 pitää sangen laakean latauskäyrän tasoittaakseen maltillista huipputehoa. Nähtäväksi jää, miten auto käyttäytyy Pohjolan talvessa.Moottoritiellä MG 5:n kulutus pyörii 20 kWh/100 km kulmilla, tippuen 17 kWh/100 km tienoille nopeuden laskiessa jo maantieatasolle. Tavallisemmin tulevaisuuteenAutona MG 5 on monelta osin perinteisempi tapaus kuin sisarmallinsa MG 4. Korimallin myötä myös ajoasento ei ole aivan niin pysty. Istuin on muhkeahko, mutta sen säädöt ovat minimaaliset. Kojelaudasta löytyy tällä kertaa käynnistyspainike, joten MG 5 on helppo jättää käyntiin. Vaihdevalitsin on jälleen rullatyyppinen, mutta se varaa tilaa yllättävän tiukkaan pakatusta keskitunnelista. Keskitunneli on tyypiltään kelluva, joten sen alla on säilytyslokero liitäntöineen – joskin piiloon jäävät lokerot ovat päivittäistavaroille aivan yhtä huono idea nyt kuin menneinä vuosina. Näyttöpohjainen mittaristo on perustavan selkeä, joskin nopeutta ja tehonkäyttöä symboloivat mittarit ovat lähinnä taiteelliset tulkinnat vieressä esitetystä numerotiedosta. Tietoviihdejärjestelmä on yhteinen MG 4:n kanssa, joten monet auton toiminnoista löytyvät valikoiden uumenista. Pieni fonttikoko ei suosi ikänäköä. Sisarmallin tavoin ilmastoinnilla tuntuu olevan oma käsityksensä asioista, joten manuaaliohjaaminen on usein parempi vaihtoehto. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisen hyvin.. Tavaratilaa pitkäkattoisessa on 479 litraa perusversiossa ja 1 367 litraa takaistuimet kaadettuna, joten korityypille tuttu monikäyttöisyys löytyy myös MG 5:stä.Taajamissa kotonaanAjettaessa MG 5 on miellyttävän johdonmukainen taajamien arkipyörityksessä. Kaasu- ja jarrupolkimen reagointi on hyvällä käyrällä ja toisaalta regeneraatio on helppo säätää kunnianhimoisesti nimetyllä Kers-painikkeella vaihdevalitsimen luota. Ohjaus on hiukan kumimainen, mutta se ei arkiajossa juuri haittaa.Alustan osalta MG 5 on kevyesti asteikon pehmeämmällä puolella, mikä tekee juuri taajama-ajosta miellyttävää. Töyssyjä ei tosin oteta sentään kissamaisella eleganssilla, vaikka turha paukkukovuus onkin poissa. Vastapainoksi MG 5 keinahtelee lievän hermostuneesti kovemmissa ohituksissa.Kaiken kaikkiaan MG 5 on lähellä autoa, jolla liikkuminen ei ole erityisen mieleenpainuvaa, muttei myöskään erityisen ärsyttävää. Jopa kaista-avustin pysyy pois päältä käynnistysten välillä ja sille on oma fyysinen painike vilkkuviiksessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäisenä markkinoilleVaikka MG 4 on kaapannut otsikot absoluuttisesti edullisemmalla hinnallaan, on myös MG 5:n aloitushinta alle 30 000 euron rajan pienemmällä akulla ja Comfort-varustelulla.. MG 5 asettuu noin 2 000 euron päähän vastaavasta MG 4:stä. Isompiakkuisen mallin hinta alkaa 34 900 eurosta. Nelonen tosin erottuu myös modernimman sähkötekniikkansa ansiosta, joten pikalataaminen sujuu tuntuvasti jouhevammin. Toisaalta vitosen vanhakantaisempi ergonomia voi olla monien mieleen.Suomessa MG:t ovat Hedin Automotiven kautta ja autokauppaketju on luvannut myös hoitaa autojen määräaikaishuollot. Varsinaista takuuta MG:lle ja sen akulle annetaan 7 vuotta tai 150 000 kilometriä, joten ainakin uuden merkin pariin siirtymisessä on turvaverkkoa. Takuussa on kuitenkin poikkeuksia esimerkiksi ajoavustimille, latausluukulle ja maalipinnalle.Jäämme odottamaan millaisen haasteen esimerkiksi Opel Astra Electric Sports Tourer ja Peugeot e-308 SW asettavat MG:lle sähköfarkkujen luokassa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMuokattu 23.8.2023: osa tietolähteistä ilmoittaa auton 0–100 km/h ajaksi 8,3 sekuntia, mutta useampi lähde ilmoittaa 7,7 sekuntia. Jutussa käytetty arvo on päivitetty yleisempään muotoon. MG 5 LR Luxury Hinta alkaen 34 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 900 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 115 kW (156 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 61,1 / 57,7 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3×16 A), CCS 87 kW. Toimintamatka 380 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 17,9 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4600 mm, leveys 1818 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2659 mm Tavaratila: 479–1 367 l Omamassa: 1 637 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 500 / 500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km (myös ajoakku) Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija