12.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: missä Suzuki Swace on parempi kuin Corolla-sisarmallinsa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki hakee lisämyyntiä Toyotalta lainattujen mallien voimin. Keihäänkärkenä toimii Suzuki Swace. Hyvää: voimalinja, helppous, vaihtoehto Corollalle. Huonoa: jälleenmyyntiarvon arveluttavuus, ei Corollaa edullisempi. Toyota Corolla oli viime vuonna Suomen myydyin auto – niitä ensirekisteröitiin koronan rokottamista markkinoista huolimatta vakuuttavat 5 394 kappaletta. Toiseksi jäänyt Škoda Octavia hävisi taiston noin 1 500:lla autolla. Miten tämä liittyy Suzuki Swace -koeajoon? Siten, että loppuvuodesta markkinoille tullut Swace on sama auto kuin Corolla. Erot jäävät logon vaihdoksiin sekä pieniin etupuskurin ulkonäkömuutoksiin.Suzukin suurin ulkonäköero Corollaan on keulassa.Swacen valikoima on huomattavasti Corollaa suppeampi. Suzukin versiota saa ainoastaan farmarina, kun taas Corollaa myös porras- ja viistoperäisinä. Corollan kahdesta voimalinjavaihtoehdosta Swaceen voi valita vain toisen, piskuisemman 1,8-litraisen hybridin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHintaetu riippuu varusteistaMyös varustelu on huomattavasti yksioikoisempaa. Kun Corollassa tasoja on seitsemän, Suzukilla niitä on kaksi – GL+ ja GLX. Koeajoautomme edusti jälkimmäistä.Puhtaasti ominaisuuksien kautta tarkasteltuna Corollassa ja Swacessa ei ole eroja. Voimansiirto toimii samalla sulavuudella, kulutus on ei-ladattavien bensiiniautojen kärkeä, tilat ovat hyvät ja tietoviihdejärjestelmä vanhahtavaa sorttia – jota voi onneksi paikata Anrdroid Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilauksilla.Ostaisiko sitten Corollan vai Swacen, jos haluaa ostokselleen muutakin perustelua kuin paremman näköisen puskurin? Aloitetaan rahasta. Swacen GL+ vertautuu parhaiten Corollan Active-varusteluun, jossa Toyota jää edullisemmaksi 28 792 euron hinnalla, eli Suzuki on kuutisen sataa euroa kalliimpi. Itse asiassa myös Corollan kattavampi Active Plus -varustelu on Swace GL+:aa edullisempi.Suunta on toinen paremmassa GLX-varustelussa. Sitä lähimpänä on Corollan Style-varustelu, jonka Swace nokittaa pysäköintitutkilla ja muutamalla aktiivisen turvallisuuden lisävarusteella. Näillä eväillä Swacen hinta on 31 590 ja Corollan 31 653 euroa. Huomattavaa varustelussa on myös se, ettei Swaceen saa navigaattoria – mutta Toyotan järjestelmän kohdalla kyseessä ei ole kummoinen menetys.Miksi valitsisit toisin?Käytännössä autojen hankintahinnat asettuvat siis samalle viivalle. Takuuehdotkin ovat identtiset. Taloudellisin perustein valintaa tekevän kannattaa kuitenkin ottaa huomioon Corollan tunnettuus ja hyvä maine Suomessa, mikä vaikuttanee jossain määrin jälleenmyyntiarvoon – tai ainakin myynnin helppouteen.Lisäksi Toyotalla on huomattavasti laajempi huoltoverkosto, joka konkretisoituu etenkin pohjoisemmassa Suomessa. Kun Suzukilla on maassamme vajaat 50 korjaamoa, Toyotalla niitä on noin kahdeksankymmentä.Swacen valinnalle on silti helppo löytää perusteluita. Jo naapurin Corollasta erottuminen on hyväksyttävä syy. Sitä paitsi aiemmin Suzukilla ajaneelle Swaceen siirtyminen voi olla helpompaa ennestään tutun merkkiliikkeen vuoksi.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Suzuki Swace 1.8 GLX Hinta alkaen 31 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 590 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Sähkömoottori 53 kW (72 hv). Teho 72 kW (98 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,5 (yhd.) CO2-päästöt 103 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”