3.11.2020

Hybridihaaste: kuinka paljon kuluttaa tavallinen Toyota Corolla 2.0 Hybrid, jota ei voi tai tarvitse ladata?

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Hybridihaaste

Moottorin pitkässä koeajossa on nyt ihan tavallinen hybridi: Toyota Corolla 2.0 Hybrid. Loppuvuoden tarkastelemme, miten taloudellisesti ei-ladattavalla autolla pääsee.

Moottori on käsitellyt ladattavia autoja taajaan pitkin vuotta. Syy on siinä, miten tehokkaasti akkuihin ladattu sähkö vähentää autojen hiilidioksidipäästöjä Euroopan unionin laskentamallin mukaan. Tämän vuoksi sähköautot ja etenkin ladattavat hybridit ovat nyt kova juttu.

Ladattavia hybridejä tutkimme puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa. Testirupeaman keskikulutus jäi 3,5 litraan sadalla.

Unohdetaan nyt ladattavat autot: hyötysuhteeltaan sähkövoima on ylivoimainen, mutta valitettavasti monet suomalaiset eivät pysty autojaan lataamaan kotona eivätkä töissä. Tällöin ladattava hybridi on edelleen valtion tilastoissa matalapäästöinen, vaikka oikeasti suurta ja painavaa akkua raahataan turhaan ympäriinsä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se kuuluisa “itselataava”

Mitä siis tehdä, jos ei voi tai halua ladata? Sitä haluamme selvittää Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Stylen avulla. Kyse on perinteisestä ei-ladattavasta hybridistä, joka perustuu jatkojalostettuun versioon voimalinjasta, jota japanilaismerkki on hionut vuonna 1997 esitellystä Priuksesta alkaen.

Valmistaja ilmoittaa farmarin WLTP-mittauksen mukaiseksi kulutukseksi varsin kohtuulliset 5,3 l/100 km. Jos pääsemme tähän, jää kulutusero A-sarjaan vain puoleentoista litraan. Se on aika pieni ero, etenkään jos lataaminen ei ole vaihtoehto syystä tai toisesta.

Kuinka paljon se kuluttaa?

Pientä vertailupohjaa Toyotan kulutuksesta saamme Moottorissa 1/2020 julkaistusta vertailusta, jossa pystyperäisen Corolla 2.0 Hybridin haastoi Mazda 3. Tällöin mittasimme Corollan maantiekulutukseksi 4,7 ja kaupunkikulutukseksi 4,6 litraa sadalla. Tämän vertailuauton WLTP-kulutus oli 4,9 l/100 km, eli auto jopa alitti virallisen kulutuksen.

Toisaalta Corolla, kuten Mercedes-Benzikin, tulee näkemään paljon taajama-ajoa, jossa moottorin lämpiäminen ynnä muut seikat rokottavat bensiinin kulutusta – sähkönkulutuksen kasvuun harvemmin kiinnitetään huomiota energian edullisuuden vuoksi.

Loppuvuoden koeajo

Tarkkasilmäiset- ja muistiset ovat ehkä kiinnittäneet huomiota auton ilmeeseen ja rekisterikilpeen: maahantuojalta saamamme yksilö on rakkaan kilpailijamme Tuulilasin entinen käyttötestiauto. Auton mittarissa on testimme alkaessa reilut 36 000 kilometriä, joten sisäänajo on suoritettu.

Toyota Corolla on Moottorin ajossa vuoden loppuun saakka. Ajamme autolla normaalia arkea, johon toivottavasti kuuluu taajama-ajon lisäksi muutama pidempi reissu. Lisäksi laitamme auton erilaisiin mittauksiin, jolla tutkimme hybriditekniikan toimivuutta eri tilanteissa.

Toki vastaamme mieluusti myös kysymyksiin hybrideistä ja ladattavista hybrideistä niin juttusarjan artikkeleissa kuin sosiaalisessa mediassakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridihaaste

Moottori koeajaa Toyota Corolla 2.0 Hybridiä vuoden 2020 loppuun. Juttusarjan päämäärä on tutustua perinteisen hybridin kulutukseen arkiajossa ja verrata sitä ladattaviin hybrideihin. Sarjan aiemmat jutut löydät täältä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat