3.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: näppärintä tilaa – Škoda Fabia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Škoda Fabia on farkkukorisena aikamoinen pikkujättiläinen. Hyvää: suuri tavaratila, ajettavuus, näppäryys, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: niukahkot takapolvitilat (muihin tiloihin nähden), koeajoyksilön alustan pintavärinät. Jos omistaa ahtaan autotallin ja/tai suuntaa päivittäin parkkihalleihin, joiden seinät tuntuvat kaatuvan päälle mutta kuljettaa silti kohtuullisen paljon tavaraa, farmarimallinen Škoda Fabia on yksi harvoista markkinoilla olevista vaihtoehdoista.Mainitaan heti lähtöön Fabia Combin ainoa varsinainen huono puoli, mikä samalla rajaa pois ne vähät autoilijat, joille tämä kulkupeli ei muuten riittäisi: takaistuimen polvitilat ovat muuhun tilatarjontaan nähden niukahkot.Useaa isokokoista aikuista pitkiä matkoja kuljettavan kannattaneekin satsata hieman suurempaan ja samalla pidempiakseliväliseen farkkuun – lapsille ja lyhytkasvuisille nämäkin sentit riittävät aivan hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitroja pituussuunnassaKäytännöllisesti katsoen kaikessa muussa Fabia Combi onkin sitten melkoinen pikkujättiläinen.Esimerkiksi astetta ylempää luokkaa edustavan Volkswagen Golfin viistoperämalli on suurin piirtein yhtä pitkä, mutta tavaratilaltaan selvästi Fabiaa pienempi (380 vastaan 530 litraa). Käytettävyyttä helpottavat vielä Combin kontin lukuisat fiksut ratkaisut. Ja niissä ahtaikoissa Fabian yli kuusi senttiä Golfia kapeampi kori todella tuntuu ylimääräisenä näppäryytenä. Etuistuimilla leveyssuuntaiseen tyköistuvuuteen ei kuitenkaan kiinnitä huomiota, sillä tilaa riittää muuten kaikkiin suuntiin, ja ajoasennon mittasuhteet sekä istuimen muotoilu sopivat kaupunkipyrähdyksiä paljon pidemmillekin reissuille.Maantieajoa puoltavat myös vakaa kulku hyvine ohjaustuntoineen sekä ainakin kitkarenkain miellyttävä melutaso, johon sisältyy pirteän litraisen bensaturbon vaimea käyntiääni. Kompromisseja kaupunkiajon suhteen ei silti ole ajettavuudenkaan suhteen tehty, sillä hallinta muuttuu nopeuden laskemisen myötä höyhenenkevyeksi.Pieniä hyötylisiäToivomisen varaa jää oikeastaan vain alustan pintamukavuudesta, sillä ainakin koeajoauton Style-varusteluun kuuluva 16-tuumainen pyöräkoko saa aikaan talviteillä turhaa tärinää. Kahden edullisemman varustetason 15-tuumaiset tuntuvasti inhimillisempine rengaskokoineen auttavat tähänkin vaivaan. Viime vuonna tehdyssä kasvojenkohennuksessa Fabia sai keulan ja perän muotomuutosten ohella päivityksiä muun muassa moottoreihin sekä turvavarusteisiin. Viimeksi mainituissa kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa sekä kaukovaloavustin ovat Fabiassa uusia jippoja – tosin lisähintaan.Muitakin detaljiviilauksia riittää. Uusittu mittaristo, yhdellä painalluksella avautuvat ja sulkeutuvat ikkunat, valaistu säilytyslokero keskikonsolissa, kaksi usb-liitäntää takamatkustajille sekä irrotettava sisävalo/taskulamppu Combin tavaratilassa ovat kaikki viimeistään koeajetussa Style-versiossa vakiona.Samalla ne ovat hyvä todiste siitä, miten tsekkivalmistajalla riittää intoa nyt jo nelivuotiaan mallin saattamiseen entistäkin käyttökelpoisemmaksi. Turhempiakin, lähinnä toisarvoisiin asioihin keskittyneitä uudistuksia kun on alalla nähty liiaksikin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 110 Style DSG A Hinta alkaen 22 491 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 455 € Moottori Bensiinimoottori 999 cmO, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4262 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 100/590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa