8.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: nautinnon numeroleikki – Mercedes-Benz E 400 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi ovea, kuusi bensiinikäyttöistä sylinteriä ja 333 hevosvoimaa. Mercedes-Benz E 400 Coupé on nykymaailmassa häpeilemättömän itsekäs, mutta myös häpeilemättömän hyvä auto. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, mukavuus, kauneus. Huonoa: leveät ovet (sitä saa mitä tilaa). Edeltäjästään poiketen Mercedes-Benz E Coupé on nyt läheisessä sukulaisuussuhteessa muuhun E-mallistoon. Aiemminhan auto pohjautui nimestään huolimatta astetta pienempään C-sarjaan.Uudistuksen myötä kasvua on tapahtunut joka suunnassa, eniten kuitenkin coupé-hengessä pituuteen, leveyteen sekä akseliväliin. Viimeksi mainittu on silti jätetty neliovista E sedania lyhyemmäksi. Alustakin ui vähän matalammalla.Mittamuutokset ovat kasvattaneet ennen kaikkea takaistuintiloja, mutta ei niistä tällä kertaa sen enempää – koeajoauton moottori nimittäin yllyttää kohdistamaan huomion kuljettajan hyvinvointiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisenlaiset kulutusjuhlatKoeajoimme viime kesänä malliston ”järkevämmän” version, E 220d A Coupén, jonka voimanlähde hakee nelisylinteristen dieselien joukossa vertaistaan, mitä tulee esimerkiksi käyntiäänen sivistyneisyyteen. Kulkupuolikin riittää Suomen oloissa.Silti tällainen auto saavuttaa luonteensa ytimen, kun se moottoroidaan tarpeeksi suurella bensiinivoimanlähteellä – tässä tapauksessa kolmilitraisella ahdetulla veekuutosella. Samalla kun mallimerkinnäksi vaihtuu E 400 Coupé, siirrytään myös malliston ehdottomaan huippuversioon.Minne nenä näyttääAjoimme E 400 Coupélla läpi vaihtelevista itäuusimaalaisista asfalttiteistä koostuvan koeajoreitin. Alun perin sen ei pitänyt olla niin pitkä, mutta minkäs teit, kun miltei jokainen eteen tullut risteys tuotti kääntymisen taas yhdelle lisälenkille.Ai miksi näin? Yksinkertaisesti siitä syystä, että E 400 Coupélla ajaminen oli niin kivaa.Matalalle istuimelle on hyvä lysähtää, kunhan leveän oven tiellä ei ole esimerkiksi viereen pysäköityä autoa. Turvavyö ojennetaan olkapäähän päin elegantisti sähköllä toimivalla varrella, ja B-pilarin puutteen ansiosta autoa voi kutsua hardtopiksi. Ajoasento on ihana, ja sporttiseen vivahtava istuin tukee joka paikkaa kuin valettuna.Kaikki tämä on omiaan virittämään oikeaoppista coupé-tunnelmaa.Ensikäännökset paljastavat, ettei ohjausta ole kevennetty liiaksi, ja moottori kiihdyttää autoa kadunkulmien välillä herkullisesti muristen. Urheilullisuus ei kuitenkaan kostaudu epämukavuutena, siitä pitää (lisävarusteinen) ilmajousitus huolen.Yhtä ylistystäMutkatiellä, siellä jossain peltojen välissä, E 400 Coupé istahtaa tanakasti tiehen, ja ohjaus jatkaa maukkaan tunnokkaana. Voimapuolella ei myöskään ole valittamisen aihetta, todellakaan. Niin kaasun vaste, käyntiääni kuin suorituskyky – sekä pintakaasulla, puolella kaasulla että täyskaasulla – lähentelevät täydellisyyttä.Automaattikin toimii mersujen tapaan kuin unelma. Ja jos paketti tuntuu liian pliisulta, sisäistä AMG-henkeä voi kutitella valitsemalla valikosta urheilullisempia ajotiloja. Niillä kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, ohjaus raskaammaksi ja jousitus jämäkämmäksi. Jälleen kerran tutun oloisia ylisanoja edellisten samanmerkkisten ja -hintaisten autojen koeajoista, mutta käsi sydämellä: myös oikeutettuja. Mercedes-Benz vain yksinkertaisesti osaa tällä hetkellä hemmotella kuljettajaansa mekaanisesti kenties parhaiten.Lisäksi auto on vielä syötävän kaunis, ainakin Moottorin toimituksen yleisen mielipiteen perusteella. Linjoissa on samaa arvokkuutta, ja myös yhdennäköisyyttä, kuin merkin hierarkiassa yläpuolella patsastelevassa S Coupéssa. Tässä mielessä Mercedes-Benzin eri mallien samanhenkinen muotokieli pelaa E Coupén pussiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi oikein ja lisänumerotLoppuun täytyy sitten mainita numeroleikin tylsempi puoli – nimittäin lisävarusteilla ladatun koeajoauton 144 503 euron hintalappu.Toisaalta sekin omalta osaltaan auttaa E Coupéa erottumaan harmaasta, neliovisesta automassasta. Huomaamattomuutta tällä versiolla ei välttämättä saavuteta, mutta eipähän kukaan tule epähuomiossa myöskään kadunvarren taksikyytiä kyselemään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 400 Coupé 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 101 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 144 503 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5200–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla