8.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: nautinnon numeroleikki – Mercedes-Benz E 400 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi ovea, kuusi bensiinikäyttöistä sylinteriä ja 333 hevosvoimaa. Mercedes-Benz E 400 Coupé on nykymaailmassa häpeilemättömän itsekäs, mutta myös häpeilemättömän hyvä auto. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, mukavuus, kauneus. Huonoa: leveät ovet (sitä saa mitä tilaa). Edeltäjästään poiketen Mercedes-Benz E Coupé on nyt läheisessä sukulaisuussuhteessa muuhun E-mallistoon. Aiemminhan auto pohjautui nimestään huolimatta astetta pienempään C-sarjaan.Uudistuksen myötä kasvua on tapahtunut joka suunnassa, eniten kuitenkin coupé-hengessä pituuteen, leveyteen sekä akseliväliin. Viimeksi mainittu on silti jätetty neliovista E sedania lyhyemmäksi. Alustakin ui vähän matalammalla.Mittamuutokset ovat kasvattaneet ennen kaikkea takaistuintiloja, mutta ei niistä tällä kertaa sen enempää – koeajoauton moottori nimittäin yllyttää kohdistamaan huomion kuljettajan hyvinvointiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisenlaiset kulutusjuhlatKoeajoimme viime kesänä malliston ”järkevämmän” version, E 220d A Coupén, jonka voimanlähde hakee nelisylinteristen dieselien joukossa vertaistaan, mitä tulee esimerkiksi käyntiäänen sivistyneisyyteen. Kulkupuolikin riittää Suomen oloissa.Silti tällainen auto saavuttaa luonteensa ytimen, kun se moottoroidaan tarpeeksi suurella bensiinivoimanlähteellä – tässä tapauksessa kolmilitraisella ahdetulla veekuutosella. Samalla kun mallimerkinnäksi vaihtuu E 400 Coupé, siirrytään myös malliston ehdottomaan huippuversioon.Minne nenä näyttääAjoimme E 400 Coupélla läpi vaihtelevista itäuusimaalaisista asfalttiteistä koostuvan koeajoreitin. Alun perin sen ei pitänyt olla niin pitkä, mutta minkäs teit, kun miltei jokainen eteen tullut risteys tuotti kääntymisen taas yhdelle lisälenkille.Ai miksi näin? Yksinkertaisesti siitä syystä, että E 400 Coupélla ajaminen oli niin kivaa.Matalalle istuimelle on hyvä lysähtää, kunhan leveän oven tiellä ei ole esimerkiksi viereen pysäköityä autoa. Turvavyö ojennetaan olkapäähän päin elegantisti sähköllä toimivalla varrella, ja B-pilarin puutteen ansiosta autoa voi kutsua hardtopiksi. Ajoasento on ihana, ja sporttiseen vivahtava istuin tukee joka paikkaa kuin valettuna.Kaikki tämä on omiaan virittämään oikeaoppista coupé-tunnelmaa.Ensikäännökset paljastavat, ettei ohjausta ole kevennetty liiaksi, ja moottori kiihdyttää autoa kadunkulmien välillä herkullisesti muristen. Urheilullisuus ei kuitenkaan kostaudu epämukavuutena, siitä pitää (lisävarusteinen) ilmajousitus huolen.Yhtä ylistystäMutkatiellä, siellä jossain peltojen välissä, E 400 Coupé istahtaa tanakasti tiehen, ja ohjaus jatkaa maukkaan tunnokkaana. Voimapuolella ei myöskään ole valittamisen aihetta, todellakaan. Niin kaasun vaste, käyntiääni kuin suorituskyky – sekä pintakaasulla, puolella kaasulla että täyskaasulla – lähentelevät täydellisyyttä.Automaattikin toimii mersujen tapaan kuin unelma. Ja jos paketti tuntuu liian pliisulta, sisäistä AMG-henkeä voi kutitella valitsemalla valikosta urheilullisempia ajotiloja. Niillä kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, ohjaus raskaammaksi ja jousitus jämäkämmäksi. Jälleen kerran tutun oloisia ylisanoja edellisten samanmerkkisten ja -hintaisten autojen koeajoista, mutta käsi sydämellä: myös oikeutettuja. Mercedes-Benz vain yksinkertaisesti osaa tällä hetkellä hemmotella kuljettajaansa mekaanisesti kenties parhaiten.Lisäksi auto on vielä syötävän kaunis, ainakin Moottorin toimituksen yleisen mielipiteen perusteella. Linjoissa on samaa arvokkuutta, ja myös yhdennäköisyyttä, kuin merkin hierarkiassa yläpuolella patsastelevassa S Coupéssa. Tässä mielessä Mercedes-Benzin eri mallien samanhenkinen muotokieli pelaa E Coupén pussiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi oikein ja lisänumerotLoppuun täytyy sitten mainita numeroleikin tylsempi puoli – nimittäin lisävarusteilla ladatun koeajoauton 144 503 euron hintalappu.Toisaalta sekin omalta osaltaan auttaa E Coupéa erottumaan harmaasta, neliovisesta automassasta. Huomaamattomuutta tällä versiolla ei välttämättä saavuteta, mutta eipähän kukaan tule epähuomiossa myöskään kadunvarren taksikyytiä kyselemään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 400 Coupé 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 101 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 144 503 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5200–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa