8.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: nautinnon numeroleikki – Mercedes-Benz E 400 Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi ovea, kuusi bensiinikäyttöistä sylinteriä ja 333 hevosvoimaa. Mercedes-Benz E 400 Coupé on nykymaailmassa häpeilemättömän itsekäs, mutta myös häpeilemättömän hyvä auto. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, mukavuus, kauneus. Huonoa: leveät ovet (sitä saa mitä tilaa). Edeltäjästään poiketen Mercedes-Benz E Coupé on nyt läheisessä sukulaisuussuhteessa muuhun E-mallistoon. Aiemminhan auto pohjautui nimestään huolimatta astetta pienempään C-sarjaan.Uudistuksen myötä kasvua on tapahtunut joka suunnassa, eniten kuitenkin coupé-hengessä pituuteen, leveyteen sekä akseliväliin. Viimeksi mainittu on silti jätetty neliovista E sedania lyhyemmäksi. Alustakin ui vähän matalammalla.Mittamuutokset ovat kasvattaneet ennen kaikkea takaistuintiloja, mutta ei niistä tällä kertaa sen enempää – koeajoauton moottori nimittäin yllyttää kohdistamaan huomion kuljettajan hyvinvointiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisenlaiset kulutusjuhlatKoeajoimme viime kesänä malliston ”järkevämmän” version, E 220d A Coupén, jonka voimanlähde hakee nelisylinteristen dieselien joukossa vertaistaan, mitä tulee esimerkiksi käyntiäänen sivistyneisyyteen. Kulkupuolikin riittää Suomen oloissa.Silti tällainen auto saavuttaa luonteensa ytimen, kun se moottoroidaan tarpeeksi suurella bensiinivoimanlähteellä – tässä tapauksessa kolmilitraisella ahdetulla veekuutosella. Samalla kun mallimerkinnäksi vaihtuu E 400 Coupé, siirrytään myös malliston ehdottomaan huippuversioon.Minne nenä näyttääAjoimme E 400 Coupélla läpi vaihtelevista itäuusimaalaisista asfalttiteistä koostuvan koeajoreitin. Alun perin sen ei pitänyt olla niin pitkä, mutta minkäs teit, kun miltei jokainen eteen tullut risteys tuotti kääntymisen taas yhdelle lisälenkille.Ai miksi näin? Yksinkertaisesti siitä syystä, että E 400 Coupélla ajaminen oli niin kivaa.Matalalle istuimelle on hyvä lysähtää, kunhan leveän oven tiellä ei ole esimerkiksi viereen pysäköityä autoa. Turvavyö ojennetaan olkapäähän päin elegantisti sähköllä toimivalla varrella, ja B-pilarin puutteen ansiosta autoa voi kutsua hardtopiksi. Ajoasento on ihana, ja sporttiseen vivahtava istuin tukee joka paikkaa kuin valettuna.Kaikki tämä on omiaan virittämään oikeaoppista coupé-tunnelmaa.Ensikäännökset paljastavat, ettei ohjausta ole kevennetty liiaksi, ja moottori kiihdyttää autoa kadunkulmien välillä herkullisesti muristen. Urheilullisuus ei kuitenkaan kostaudu epämukavuutena, siitä pitää (lisävarusteinen) ilmajousitus huolen.Yhtä ylistystäMutkatiellä, siellä jossain peltojen välissä, E 400 Coupé istahtaa tanakasti tiehen, ja ohjaus jatkaa maukkaan tunnokkaana. Voimapuolella ei myöskään ole valittamisen aihetta, todellakaan. Niin kaasun vaste, käyntiääni kuin suorituskyky – sekä pintakaasulla, puolella kaasulla että täyskaasulla – lähentelevät täydellisyyttä.Automaattikin toimii mersujen tapaan kuin unelma. Ja jos paketti tuntuu liian pliisulta, sisäistä AMG-henkeä voi kutitella valitsemalla valikosta urheilullisempia ajotiloja. Niillä kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, ohjaus raskaammaksi ja jousitus jämäkämmäksi. Jälleen kerran tutun oloisia ylisanoja edellisten samanmerkkisten ja -hintaisten autojen koeajoista, mutta käsi sydämellä: myös oikeutettuja. Mercedes-Benz vain yksinkertaisesti osaa tällä hetkellä hemmotella kuljettajaansa mekaanisesti kenties parhaiten.Lisäksi auto on vielä syötävän kaunis, ainakin Moottorin toimituksen yleisen mielipiteen perusteella. Linjoissa on samaa arvokkuutta, ja myös yhdennäköisyyttä, kuin merkin hierarkiassa yläpuolella patsastelevassa S Coupéssa. Tässä mielessä Mercedes-Benzin eri mallien samanhenkinen muotokieli pelaa E Coupén pussiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi oikein ja lisänumerotLoppuun täytyy sitten mainita numeroleikin tylsempi puoli – nimittäin lisävarusteilla ladatun koeajoauton 144 503 euron hintalappu.Toisaalta sekin omalta osaltaan auttaa E Coupéa erottumaan harmaasta, neliovisesta automassasta. Huomaamattomuutta tällä versiolla ei välttämättä saavuteta, mutta eipähän kukaan tule epähuomiossa myöskään kadunvarren taksikyytiä kyselemään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 400 Coupé 4Matic A Business AMG Hinta alkaen 101 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 144 503 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5200–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti