21.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: neliveto nuukalle – Dacia Duster SCe 115 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peruskoneinen ja nelivetoinen Dacia Duster on luottotyökalu kohtuullisella rahamäärällä. Hyvää: hinnat, kattava perusvarustelu. Huonoa: ergonomia, automaattivaihteiston puuttuminen mallistosta. Duster on onnistunut rakentamaan omanlaisensa kulttimaineen romanialaisen Dacian mallistossa. Vuosi sitten esitelty toisen sukupolven malli olikin harkittu uudistus, sillä toimivaa ei haluttu särkeä, mutta Dusterin koruttomaan charmiin tehtiin muutamia hienosäätöjä. Muhkeat pyöränkotelot ja kinuskiväri tosin hiukan sotivat mallin pyyteetöntä imagoa vastaan, mutta niiden vaikutus on sama kuin uuden Suzuki Jimnyn shokkikeltaisella. Visuaalisen herätyksen alla on molemmissa tapauksissa vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla varustettu neliveto kohtuullisella maavaralla. Juuri tässä lisäyksessä mallistoon piilee tämänkertaisen koeajon ydin. Dusterin maavara kuormaamattomana on 210 mm, lähestymiskulma 30° ja ramppikulma 21°. Nelivetoisen mallin 33 asteen poistumiskulma on asteen verran etuvetoista huonompi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Euron alle kaksikymppiä Uusi Duster jatkaa Dacian luottokaavaa, jossa jo koe-tellut komponentit ja varusteet kootaan hinta-laatusuhteeltaan houkuttelevaksi paketiksi. Nyt neliveto-Dusterin saakin jo 19 999 euron vaatehuonemaiseen hintaan, ja mukana on kattavasti kaikkea. Koeajetussa Prestige-varustellussa autossa 7-tuumainen tietoviihdejärjestelmä osaa jopa navigoida ja varoittaa kiinteistä kamerapaikoista. Peruutuskameraa on autoyksilössä täydennetty vielä Multiview-ympäristökameroilla. Tilojen puolesta Duster tuntuu melko tutulta. Tilaa on riittävästi neljälle aikuiselle; istuma-asento tosin on melko pysty niin etu- kuin takapenkilläkin. Tavaratilaa nelivetoisessa on 411 litraa, 34 litraa etuvetoista vähemmän. Tilanne korostuu, jos nelivetoauton varustaa varapyörällä, jolloin ero kasvaa 69 litraan, kun nelivedon suoritus jää 376-litraiseksi. Takaistuimet käännettynä nelivetoinen Duster kuljettaa 1 444 litraa tarpeellista tavaraa. Vaatii kepittämistä Maantiellä Duster erottuu edeltäjästään. Aiempi maasturihenkinen kumisaapasmaisuus on vaihtunut henkilöautomaiseen pehmeyteen. Ainakin tieverkoston puolella kulku on parantunut, vaikka vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rajallinen puhti tulee vastaan kiihdytyksissä ja vaihdevälitysten puolesta auto on paremmin kotonaan moottoritienopeuksia hitaammissa vauhdeissa. Kevyessä maastoekskursiossa ohueksi jäävä alavääntö korostuu, ja kuljettajalta vaaditaan pientä päättäväisyyttä kaasun ja kytkimen käytössä lyhyestä ykkösvaihteesta huolimatta. Dusterin suurimmaksi ongelmaksi nousee ergonomia. Kuljettajan istuin on daciamaiseen tapaan melko pehmeä ja lättänä. Huippuvarustelun myötä säätöjen määrä kasvaa ja kuljettajaa hellitään kyynärnojalla, mutta ajoasento jää lopulta turhan kulmikkaaksi. Multiview-kameroista puuttuu kamerat yhdistävä 360 asteen näkymä. Ohjauspyörän nappeja ei ole taustavalaistu, joten namiskat kannattaa opetella valoisalla. Ovien automaattilukitus ja siihen liittyvät tööttäilyt ovat onneksi kytkettävissä pois, mutta kieltämättä perinteisten piippausten korvaaminen eriasteisillä tööttäyksillä aiheuttaa hämmennystä naapuruston aamussa. Erityisesti nelivetoisena Duster on edelleen järkivalinta: se tekee lähes kaiken mitä autolta voi vaatia. Uudistuksen mukanaan tuoman mukavuuden myötä koruttomaksi jäävät alueet ovat tosin korostuneet. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster SCe 115 4x4 Prestige BT Hinta alkaen 21 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 372 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 156 Nm (4000 r/min) Vääntö 156 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 500/675 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe