21.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: neliveto nuukalle – Dacia Duster SCe 115 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peruskoneinen ja nelivetoinen Dacia Duster on luottotyökalu kohtuullisella rahamäärällä. Hyvää: hinnat, kattava perusvarustelu. Huonoa: ergonomia, automaattivaihteiston puuttuminen mallistosta. Duster on onnistunut rakentamaan omanlaisensa kulttimaineen romanialaisen Dacian mallistossa. Vuosi sitten esitelty toisen sukupolven malli olikin harkittu uudistus, sillä toimivaa ei haluttu särkeä, mutta Dusterin koruttomaan charmiin tehtiin muutamia hienosäätöjä.Muhkeat pyöränkotelot ja kinuskiväri tosin hiukan sotivat mallin pyyteetöntä imagoa vastaan, mutta niiden vaikutus on sama kuin uuden Suzuki Jimnyn shokkikeltaisella. Visuaalisen herätyksen alla on molemmissa tapauksissa vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla varustettu neliveto kohtuullisella maavaralla.Juuri tässä lisäyksessä mallistoon piilee tämänkertaisen koeajon ydin. Dusterin maavara kuormaamattomana on 210 mm, lähestymiskulma 30° ja ramppikulma 21°. Nelivetoisen mallin 33 asteen poistumiskulma on asteen verran etuvetoista huonompi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuron alle kaksikymppiäUusi Duster jatkaa Dacian luottokaavaa, jossa jo koe-tellut komponentit ja varusteet kootaan hinta-laatusuhteeltaan houkuttelevaksi paketiksi. Nyt neliveto-Dusterin saakin jo 19 999 euron vaatehuonemaiseen hintaan, ja mukana on kattavasti kaikkea.Koeajetussa Prestige-varustellussa autossa 7-tuumainen tietoviihdejärjestelmä osaa jopa navigoida ja varoittaa kiinteistä kamerapaikoista. Peruutuskameraa on autoyksilössä täydennetty vielä Multiview-ympäristökameroilla. Tilojen puolesta Duster tuntuu melko tutulta. Tilaa on riittävästi neljälle aikuiselle; istuma-asento tosin on melko pysty niin etu- kuin takapenkilläkin. Tavaratilaa nelivetoisessa on 411 litraa, 34 litraa etuvetoista vähemmän.Tilanne korostuu, jos nelivetoauton varustaa varapyörällä, jolloin ero kasvaa 69 litraan, kun nelivedon suoritus jää 376-litraiseksi. Takaistuimet käännettynä nelivetoinen Duster kuljettaa 1 444 litraa tarpeellista tavaraa.Vaatii kepittämistäMaantiellä Duster erottuu edeltäjästään. Aiempi maasturihenkinen kumisaapasmaisuus on vaihtunut henkilöautomaiseen pehmeyteen. Ainakin tieverkoston puolella kulku on parantunut, vaikka vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rajallinen puhti tulee vastaan kiihdytyksissä ja vaihdevälitysten puolesta auto on paremmin kotonaan moottoritienopeuksia hitaammissa vauhdeissa.Kevyessä maastoekskursiossa ohueksi jäävä alavääntö korostuu, ja kuljettajalta vaaditaan pientä päättäväisyyttä kaasun ja kytkimen käytössä lyhyestä ykkösvaihteesta huolimatta. Dusterin suurimmaksi ongelmaksi nousee ergonomia. Kuljettajan istuin on daciamaiseen tapaan melko pehmeä ja lättänä. Huippuvarustelun myötä säätöjen määrä kasvaa ja kuljettajaa hellitään kyynärnojalla, mutta ajoasento jää lopulta turhan kulmikkaaksi.Multiview-kameroista puuttuu kamerat yhdistävä 360 asteen näkymä. Ohjauspyörän nappeja ei ole taustavalaistu, joten namiskat kannattaa opetella valoisalla. Ovien automaattilukitus ja siihen liittyvät tööttäilyt ovat onneksi kytkettävissä pois, mutta kieltämättä perinteisten piippausten korvaaminen eriasteisillä tööttäyksillä aiheuttaa hämmennystä naapuruston aamussa.Erityisesti nelivetoisena Duster on edelleen järkivalinta: se tekee lähes kaiken mitä autolta voi vaatia. Uudistuksen mukanaan tuoman mukavuuden myötä koruttomaksi jäävät alueet ovat tosin korostuneet.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster SCe 115 4x4 Prestige BT Hinta alkaen 21 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 372 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 156 Nm (4000 r/min) Vääntö 156 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 500/675 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon