21.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: neliveto nuukalle – Dacia Duster SCe 115 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peruskoneinen ja nelivetoinen Dacia Duster on luottotyökalu kohtuullisella rahamäärällä. Hyvää: hinnat, kattava perusvarustelu. Huonoa: ergonomia, automaattivaihteiston puuttuminen mallistosta. Duster on onnistunut rakentamaan omanlaisensa kulttimaineen romanialaisen Dacian mallistossa. Vuosi sitten esitelty toisen sukupolven malli olikin harkittu uudistus, sillä toimivaa ei haluttu särkeä, mutta Dusterin koruttomaan charmiin tehtiin muutamia hienosäätöjä.Muhkeat pyöränkotelot ja kinuskiväri tosin hiukan sotivat mallin pyyteetöntä imagoa vastaan, mutta niiden vaikutus on sama kuin uuden Suzuki Jimnyn shokkikeltaisella. Visuaalisen herätyksen alla on molemmissa tapauksissa vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla varustettu neliveto kohtuullisella maavaralla.Juuri tässä lisäyksessä mallistoon piilee tämänkertaisen koeajon ydin. Dusterin maavara kuormaamattomana on 210 mm, lähestymiskulma 30° ja ramppikulma 21°. Nelivetoisen mallin 33 asteen poistumiskulma on asteen verran etuvetoista huonompi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuron alle kaksikymppiäUusi Duster jatkaa Dacian luottokaavaa, jossa jo koe-tellut komponentit ja varusteet kootaan hinta-laatusuhteeltaan houkuttelevaksi paketiksi. Nyt neliveto-Dusterin saakin jo 19 999 euron vaatehuonemaiseen hintaan, ja mukana on kattavasti kaikkea.Koeajetussa Prestige-varustellussa autossa 7-tuumainen tietoviihdejärjestelmä osaa jopa navigoida ja varoittaa kiinteistä kamerapaikoista. Peruutuskameraa on autoyksilössä täydennetty vielä Multiview-ympäristökameroilla. Tilojen puolesta Duster tuntuu melko tutulta. Tilaa on riittävästi neljälle aikuiselle; istuma-asento tosin on melko pysty niin etu- kuin takapenkilläkin. Tavaratilaa nelivetoisessa on 411 litraa, 34 litraa etuvetoista vähemmän.Tilanne korostuu, jos nelivetoauton varustaa varapyörällä, jolloin ero kasvaa 69 litraan, kun nelivedon suoritus jää 376-litraiseksi. Takaistuimet käännettynä nelivetoinen Duster kuljettaa 1 444 litraa tarpeellista tavaraa.Vaatii kepittämistäMaantiellä Duster erottuu edeltäjästään. Aiempi maasturihenkinen kumisaapasmaisuus on vaihtunut henkilöautomaiseen pehmeyteen. Ainakin tieverkoston puolella kulku on parantunut, vaikka vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rajallinen puhti tulee vastaan kiihdytyksissä ja vaihdevälitysten puolesta auto on paremmin kotonaan moottoritienopeuksia hitaammissa vauhdeissa.Kevyessä maastoekskursiossa ohueksi jäävä alavääntö korostuu, ja kuljettajalta vaaditaan pientä päättäväisyyttä kaasun ja kytkimen käytössä lyhyestä ykkösvaihteesta huolimatta. Dusterin suurimmaksi ongelmaksi nousee ergonomia. Kuljettajan istuin on daciamaiseen tapaan melko pehmeä ja lättänä. Huippuvarustelun myötä säätöjen määrä kasvaa ja kuljettajaa hellitään kyynärnojalla, mutta ajoasento jää lopulta turhan kulmikkaaksi.Multiview-kameroista puuttuu kamerat yhdistävä 360 asteen näkymä. Ohjauspyörän nappeja ei ole taustavalaistu, joten namiskat kannattaa opetella valoisalla. Ovien automaattilukitus ja siihen liittyvät tööttäilyt ovat onneksi kytkettävissä pois, mutta kieltämättä perinteisten piippausten korvaaminen eriasteisillä tööttäyksillä aiheuttaa hämmennystä naapuruston aamussa.Erityisesti nelivetoisena Duster on edelleen järkivalinta: se tekee lähes kaiken mitä autolta voi vaatia. Uudistuksen mukanaan tuoman mukavuuden myötä koruttomaksi jäävät alueet ovat tosin korostuneet.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster SCe 115 4x4 Prestige BT Hinta alkaen 21 699 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 372 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 156 Nm (4000 r/min) Vääntö 156 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 500/675 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?