9.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Nissan GT-R Nismo – ärsytetty peto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteämpi versio Nissanin lippulaivasta kuulostaa ehkä hölmöltä idealta, mutta ansaitsee kannuksensa radalla. Hyvää: ajettavuus, tinkimättömyys Huonoa: hinta Nissan GT-R on ollut piikkinä eksoottisten superautojen lihassa jo 10 vuoden ajan. Japanilaisvalmistajan lippulaiva tunnetaan järjenvastaisesta suorituskyvystä, sillä painavan möhkön ei pitäisi kiihtyä ja vaihtaa suuntaa sellaisella vimmalla mihin se pystyy. Ja vaikka GT-R:ää ei voi sanoa erityisen halvaksi, on sen hinta sangen kilpailukykyinen muihin kilpakumppaneihin nähden.Mallin ohella on nähty Nissanin upean moottoriurheilupuolen, vuonna 1984 perustetun Nismon, oma tulkinta GT-R:stä. Parempi versio lippulaivasta saattaa kuulostaa erikoiselta, mutta Nismolla on ollut selkeä näkemys vieläkin kovemmasta GT-R:stä koko mallin elinkaaren ajan.Tuttu nimi: myös tämän Nismo-yksilön moottorin oli koonnut Tsunemi Oyama.Tehoa on nyt 600 hevosvoimaa, 30 normaalia enemmän, kiitos GT3-kilpureista lainattujen turboahdinten. Malli on myös 27 kilogrammaa tavallista versiota kevyempi. Kevennysten takana on hiilikuidun liberaali käyttö auton eri osissa, samalla kun muutoksilla on tavoiteltu parempaa aerodynamiikkaa. Erikoisesti auto on myös lyhentynyt 20 millimetriä uusien puskureiden ansiosta.Takaluukun alkuperäiset linjat ovat saaneet tehdä tietä suurelle spoilerille. Bilsteinin valmistamat iskunvaimentimet ovat mukautuvat, huomioiden toiminnassaan lukuisia muuttujia aina moottorin kierrosluvusta alkaen, ja niiden parina on uudelleensuunniteltu jousitus. Muutokset kruunaa ohjaamo, jossa punaista Alcantaraa ja punaisia yksityiskohtia on käytetty liberaalisti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKesy tuttavaGoodwood Circuitin ratapäivillä on vuorossa lyhyt uudelleennäkeminen tavallisen Nissan GT-R:n kanssa. Lämmin rata tarjoaa tosin jouluisia suomalaismaisemia enemmän pitoa ja karamellinvärinen auto on varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella sekä mailimittarilla.Vanhan koulukunnan radalla seinät ovat lähellä ja asvaltti pomppuista, mutta onneksi auto on tuttu. GT-R:n ääntä ei voi sanoa erityisen soinnukkaaksi, mutta käsityönä valmistetun moottorin parkuminen on tuttu osoitus voimavaroista. 575 hevosvoimaa, kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto linkoavat joskus Godzillaksikin nimitetyn lippulaivan aivan riittävän ripeästi mutkasta toiseen.Nopeassa rata-ajossa GT-R paljastaa pehmenneensä vuosien varrella, sillä autoa on muokattu R:stä enemmän GT:ksi, kisoista kadulle. Sivusuuntainen ravistelu kuopissa ja lievä hermostuneisuus mutkien lähistöllä kielivät siitä, että painava superauto suosittelee jättämään jotain vielä reserviin.Vihainen petoKerrankin ajovuorot osuvat kohdalleen, joten tavallisen GT-R:n ja Nismon ajovuorojen väliin ei jää minuuttiakaan. Samoilla lämmöillä lähestyttäessä Nismo vaikuttaa identtiseltä, joskin mittaristo ja ohjaamo ovat saaneet koko joukon punaisia yksityiskohtia. Tuntuvin ero on ohjauspyörä, jonka Alcantara-verhoilu on vieläkin miellyttävämpi ratkaisu.Radalla Nismo ei aluksi eroa veljestään juurikaan. Vaihteisto toimii muutamassa kohdin kulmikkaasti, mutta muuten auto etenee samalla vaivattomuudella. Ero löytyy lopulta kaasupolkimen viimeisistä milleistä, jolloin Nismo hyökkää seuraavaan mutkaan vimmalla, johon pikkuveli ei aivan pysty.Mutkissa Nismon lukuisat pienet muutokset toimivat hyvin yhteen, sillä kun autolta vaatii enemmän, se myös antaa enemmän. Kuopat eivät keinuta autoa samalla tavalla ja pitkittäisliikkeet mutkien yhteydessä ovat paremmin hallinnassa. Tiivistettynä muutokset antavat kuljettajalle enemmän luottamusta auton vakaudesta. Rata sujuu hiukan nopeammin, tuplaturbo-V6 ärjyy kovempaa ja pidempään.Niinpä on kuljettajan sisuuntumisesta kiinni, ajetaanko Goodwood Circuitin takasuoran taite lappu lattiassa vai ei. Jos niin kuitenkin tekee, saattaa viimeisen mutkan jarrutukseen saapua 140 mailin tuntinopeudella (noin 225 km/h). Onneksi Bruce McLarenin kohtalo samassa mutkassa muistuu mieleen vasta myöhemmin.Enemmän kuin osiensa summaNissan GT-R Nismo on uskomaton taidonnäyte Nissanilta, jonka brändin puolesta jo tavallinen GT-R:kin riittäisi lippulaivaksi. Lukuisat pienet muutokset ovat kuin auto itse: paikoin loputtomalta nysväämiseltä vaikuttavat yksityiskohdat luovat kokonaisuuden, jota on välillä vaikea käsittää.Vaikea on käsittää myös GT-R:n ja Nismon hintaeroa. Parannettu malli maksaa Britanniassa lähes tuplaten, 150 000 puntaa (170 570 euroa) perusmallin 80 000 punnan (90 970 euroa) sijaan. Se asettaa mallin kilpailemaan joukkoon, jossa haastajat ovat kovia.Mutta niin on Nismokin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Nissan Nissan GT-R Nismo Moottori Bensiinimoottori 3 799 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 447 kW (600 hv), 6800 r/min Vääntö 652 Nm (3600–5800 r/min) Vääntö 652 Nm (3600–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,8 s Huippunopeus 315 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 275 g/km Mitat pituus 4690 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1370 mm, akseliväli 2780 mm Omamassa: 1725 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä