11.12.2024

Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun

Kuva Tuomas Rajala

Astran farmariversio miellyttänee kookkaan kontin ystäviä, sillä takaosasto imaisee 600 litraa tavaraa.

Astran farmariversioon on tätä nykyä tarjolla varsin laaja voimalinjakattaus. Oikeastaan ainoa mikä uupuu listalta, on diesel, mutta nokivasaramoottoria on tätä nykyä hankalaa saada uuden henkilöauton voimanlähteeksi muutenkaan.  

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Hinta ja laatu kohtaavat
  • Reilu tavaratila
  • Tasapainoinen kokonaisuus
  • Vaatimaton suorituskyky

Koeajetun hybridin lisäksi tarjolla on bensiinimoottori, ladattava hybridi ja täyssähkö. Ladattavaa hybridiä ja bensaversiota on saatavana kahdella eri tehoversiolla, joten voimalinjavaihtoehtoja on yhteensä kuusi.

Hybridimallin voimanlähde on 1,2-litrainen ja kolmesylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa 136 hevosvoimaa ja 230 Nm. Vaihteistona toimii aina 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Sähkömoottori itsessään tuottaa 28,5 hv ja 55 Nm.

Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka olematon. Valmistajan ilmoituksen mukaan pelkällä sähköllä huristellaan parhaimmillaan kilometrin verran. Toki sähkökruisailu ei tämän kaltaisen hybridimallin kohdalla ole homman pihvi. Vaan kulutuslukeman laskeminen sähkövoiman avulla.

Astra on näillä tehoilla käyttökelpoinen auto, mutta kovin rivakkaa kiihtyvyyttä hybridimallilta ei sovi odottaa. Nollasta sataan suoritetaan juuri alle kymmenessä sekunnissa. Jos ripeämpää kulkua on vailla, kannattaa pennoset käyttää ladattavaan hybridiin.  

Mökkireissulle omaisuus mukaan

Astran farmarimallin ehdottomiin etuihin kuuluu hulppean kokoinen tavaratila, joka on litroissa ilmaistuna 597. Tämän kokoinen takakontti on luokassaan hyvä suoritus. Tavaratila imaisee hyvin mökkiviikonlopun kamat suuremmaltakin perheeltä, mikä lienee yksi tärkeimmistä ominaisuuksista farmaria valitessa.

Koeajettu versio on koeajohommissa harvinaisuus, sillä autoa ei ole ladattu täyteen varusteita. Yksilö on käytännössä hinnat alkaen -mallin auto, mikä antaa hyvän kuvan siitä millaisella varustelutasolla suurin osa kotimaisista auton ostajista autonsa suhteen operoi. Hybridimallin hintalapussa seisoo edullisimmillaan 35 192 euroa, ja tällainen on myös koeajoauton hinta.

Perusvarusteinen Opel Astra Tourer miellyttää monella tavalla, vaikka kovin merkittäviä sydämentykytyksiä ei olekaan luvassa. Sisusta on hintaansa nähden tyylikäs, mutta ennen kaikkea toimiva. Astrassa on digimittaristo ja suuri tietoviihdenäyttö. Puhelimen saa liitettyä osaksi järjestelmää Apple CarPlay:lla tai Android Autolla.

Mukavat istuimet

Sisustan verhoilu on tyylikäs, vaikka penkit ovatkin ainoastaan kangasverhoillut. Istuimista saa irti hyvän ajoasennon ja reisitukikin on säädettävä. Tässä hintaluokassa istuinmukavuus ei aina ole vakiovarusteena.

Opelin hallintalaitteissa on paljon emoyhtiö Stellantiksen sukunäköä. Esimerkiksi vaihdevalitsin on vastaava kuin konsernin muissa autoissa. Citroen ja Peugeot eivät voi olla tulematta mieleen Opelin ohjaamoon istahtaessa. Tilanne on sama myös ohjauspyörän kohdalla. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, ja Opelissa on osittain myös oma tyylinsä ja tapansa toteuttaa asioita.

Opelin ulkoinen olemus nojaa Vizor-keulaan, joka on Astrassa voimalinjasta huolimatta. Ilme on tyylikäs ja moderni. Ajo- ja takavalot ovat Ledeillä toteutetut, mikä alkaa toki olla arkipäivää jo suurimmassa osassa uusista automalleista. Ellei sitten puhuta markkinoiden halvimmista.

Astra hybridifarkku tarjoaa hyvän rahan vastineelle. Laadukkaasti tehty ja ajomukavuudeltaan hyvä auto. Autossa on hyvät sisätilat, reilusti tavaratilaa ja kattavasti vakiovarusteita. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Meikäläiseen makuun auto sopii, sillä tärkein mauste kotimaisilla automarkkinoilla on kuitenkin hinta.

Opel Astra Hybrid Tourer:

HYBRIDI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 1199 cm3

6-v. kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto

100 kW (136 hv), /230 Nm

WLTP-kulutus 4,7 l/100km

CO2-päästöt 106 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s

huippunopeus 200 km/h

Mitat

Pituus           4 374 mm

Leveys          1 860 mm

Korkeus       1 441 mm

Akseliväli     2 675 mm

Tavaratila    597 l

Omamassa  1 454 kg

perävaunu   750 / 1150 kg

Euro NCAP  5 tähteä

Takuu          5 v / 100 000 km

Hinta alkaen  35 192 €

koeajoauto   35 192 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat