11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Astran farmariversio miellyttänee kookkaan kontin ystäviä, sillä takaosasto imaisee 600 litraa tavaraa. Astran farmariversioon on tätä nykyä tarjolla varsin laaja voimalinjakattaus. Oikeastaan ainoa mikä uupuu listalta, on diesel, mutta nokivasaramoottoria on tätä nykyä hankalaa saada uuden henkilöauton voimanlähteeksi muutenkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Hinta ja laatu kohtaavat Reilu tavaratila Tasapainoinen kokonaisuus Vaatimaton suorituskyky Koeajetun hybridin lisäksi tarjolla on bensiinimoottori, ladattava hybridi ja täyssähkö. Ladattavaa hybridiä ja bensaversiota on saatavana kahdella eri tehoversiolla, joten voimalinjavaihtoehtoja on yhteensä kuusi.Hybridimallin voimanlähde on 1,2-litrainen ja kolmesylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa 136 hevosvoimaa ja 230 Nm. Vaihteistona toimii aina 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Sähkömoottori itsessään tuottaa 28,5 hv ja 55 Nm.Koska kyseessä on täyshybridi, on sähköinen toimintamatka olematon. Valmistajan ilmoituksen mukaan pelkällä sähköllä huristellaan parhaimmillaan kilometrin verran. Toki sähkökruisailu ei tämän kaltaisen hybridimallin kohdalla ole homman pihvi. Vaan kulutuslukeman laskeminen sähkövoiman avulla.Astra on näillä tehoilla käyttökelpoinen auto, mutta kovin rivakkaa kiihtyvyyttä hybridimallilta ei sovi odottaa. Nollasta sataan suoritetaan juuri alle kymmenessä sekunnissa. Jos ripeämpää kulkua on vailla, kannattaa pennoset käyttää ladattavaan hybridiin. Mökkireissulle omaisuus mukaanAstran farmarimallin ehdottomiin etuihin kuuluu hulppean kokoinen tavaratila, joka on litroissa ilmaistuna 597. Tämän kokoinen takakontti on luokassaan hyvä suoritus. Tavaratila imaisee hyvin mökkiviikonlopun kamat suuremmaltakin perheeltä, mikä lienee yksi tärkeimmistä ominaisuuksista farmaria valitessa.Koeajettu versio on koeajohommissa harvinaisuus, sillä autoa ei ole ladattu täyteen varusteita. Yksilö on käytännössä hinnat alkaen -mallin auto, mikä antaa hyvän kuvan siitä millaisella varustelutasolla suurin osa kotimaisista auton ostajista autonsa suhteen operoi. Hybridimallin hintalapussa seisoo edullisimmillaan 35 192 euroa, ja tällainen on myös koeajoauton hinta.Perusvarusteinen Opel Astra Tourer miellyttää monella tavalla, vaikka kovin merkittäviä sydämentykytyksiä ei olekaan luvassa. Sisusta on hintaansa nähden tyylikäs, mutta ennen kaikkea toimiva. Astrassa on digimittaristo ja suuri tietoviihdenäyttö. Puhelimen saa liitettyä osaksi järjestelmää Apple CarPlay:lla tai Android Autolla.Mukavat istuimetSisustan verhoilu on tyylikäs, vaikka penkit ovatkin ainoastaan kangasverhoillut. Istuimista saa irti hyvän ajoasennon ja reisitukikin on säädettävä. Tässä hintaluokassa istuinmukavuus ei aina ole vakiovarusteena.Opelin hallintalaitteissa on paljon emoyhtiö Stellantiksen sukunäköä. Esimerkiksi vaihdevalitsin on vastaava kuin konsernin muissa autoissa. Citroen ja Peugeot eivät voi olla tulematta mieleen Opelin ohjaamoon istahtaessa. Tilanne on sama myös ohjauspyörän kohdalla. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, ja Opelissa on osittain myös oma tyylinsä ja tapansa toteuttaa asioita.Opelin ulkoinen olemus nojaa Vizor-keulaan, joka on Astrassa voimalinjasta huolimatta. Ilme on tyylikäs ja moderni. Ajo- ja takavalot ovat Ledeillä toteutetut, mikä alkaa toki olla arkipäivää jo suurimmassa osassa uusista automalleista. Ellei sitten puhuta markkinoiden halvimmista.Astra hybridifarkku tarjoaa hyvän rahan vastineelle. Laadukkaasti tehty ja ajomukavuudeltaan hyvä auto. Autossa on hyvät sisätilat, reilusti tavaratilaa ja kattavasti vakiovarusteita. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Meikäläiseen makuun auto sopii, sillä tärkein mauste kotimaisilla automarkkinoilla on kuitenkin hinta. Opel Astra Hybrid Tourer: HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1199 cm3 6-v. kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto 100 kW (136 hv), /230 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 106 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 374 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 441 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 597 l Omamassa 1 454 kg perävaunu 750 / 1150 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 35 192 € koeajoauto 35 192 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 22.8.2024 Koeajo Koeajo: Opel Corsa Hybrid – Toyota Yariksen haastaja 25.5.2024 Koeajo Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti 19.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Electric – tyylitietoinen uusranskalainen 13.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – Opel Astra pistää nyt parastaan! 4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa 5.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Corsa Electric – lisää tyyliä, tehoa ja kilowatillinen akkua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?