4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin isompi katumaasturi on jo seniori-iässä, mutta joskus vanheneminen on vaikeaa. Hyvää: teho, tilat. Huonoa: "sporttisuuden" huonot puolet, malliston ainoa ladattava neliveto. 2017 esitelty Opel Grandland X korvasi saksalaismerkin mallistossa Antaran ja Zafiran. Suunnitelmia oltiin tehty jo vuosia aiemmin osana General Motorsin ja PSA:n yhteistyösopimusta. Grandland X saapuikin mallistoon vielä General Motorsin käyntikorttien aikaan. Muutama vuosi eteenpäin ja X pudotettiin pois nimestä. Samalla koko Opel oli siirtynyt osaksi PSA:ta ja nyttemmin osaksi Stellantiksen merkki-imperiumia. Pinnan alla Opel Grandland perustuu väistyvän polven Peugeot 3008:n rakennuspalikoihin. Ulkoisesti malli sai raikastumiskierroksen 2021, kun sukunäköä haettiin Vizor-keulamaskia mukailevasta olemuksesta. Juuri ennen kasvopesua nähtiin myös ensimmäinen aalto lataushybrideistä, joiden asemaa mallistossa on hienosäädetty pariinkin otteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakollinen liikuntapäivä Nyt mallistossa onkin hiukan erikoinen tilanne. PSA-mallistosta tutun 225-hevosvoimaisen etuvetoisen lataushybridin saa lähes millä tahansa varustelulla. Sillä välin 300-hevosvoimaisen nelivetoisen lataushybridin saa ainoastaan yläkoulun urheilusuorituksia muistelevana GSe-versiona. Jos lataushybridinsä haluaa siis vetävän takaa, täytyy heittäytyä Opelin GSe-brändäyksen pariin. Erityisen ylpeitä Opelilla ollaan FSD-iskunvaimentimista, joiden takana on sangen nimekäs Koni. FSD tulee sanoista Frequency Selective Damping, eli tavallaan taajuusrajatusta vaimennuksesta. Käytännössä kyse on noin miljoonasta autouutuudesta tutusta kaksiventtiilitekniikasta, jossa iskunvaimentimen käytöstä ja vaimennusprofiileja voidaan säätää taajuusalueen (eli epätasaisuuden luonteen) mukaan. Muuten luvassa on GSe-paketin myötä parempaa varustelua, mustaa konepeltiä sekä urheilullisempaa istuinta ja ohjauspyörää. AGR-hyväksytty istuin on säätövaroiltaan ja tueltaan hyvä, kuten Opelilla on nykyisin tapana. Valkomusta väriyhdistelmä antaa Grandlandille sopivasti maustetta – ainakin suorassa auringonpaisteessa. Verrattuna muiden mallien GS-tasoon pieni ee tuo jotain lisää arkipäiväänkin. Muuten auton tilat ja käytettävyys ovat ennallaan, eli takapenkki soveltuu hyvin parille aikuisellekin ja tavaratilakin on sopiva 390 litran mitallaan. Arkitodellisuus iskee Arkiajossa Opel Grandland GSe muistuttaa, että mallin parhaat päivät olivat jo. Ikä näkyy voimakkaasti sisällä esimerkiksi 10-tuumaisen kosketusnäytön ominaisuuksissa ja käytettävyydessä. Opel on kuitenkin keskimääräistä paremmalla tolalla, sillä Saksassa on mietitty ergonomiaa ja painikkeita omalla tavalla. 12-tuumainen mittaristonäyttö on periaatteessa selkeä, mutta ero Grandlandin alkuvuosien viisarimittaristoon on vähäinen. 221 kilowatin yhteisteho riittää enemmän kuin mainiosti perhecrossoverin liikuttamiseen. Sähköistä ajoa saadaan reilut 60 kilometriä yhdestä akullisesta, vaikka käytäntö jää helposti reiluun 40 kilometriin. Toisaalta 3,7 kilowatin vakiovarusteinen latauslaite ja lisävarusteinen 7,4 kilowatin yksivaiheinen (32A) latauslaite eivät ole parhaita ratkaisuja heille, jotka pyrkivät maksimoimaan sähköajon osuuden. Korkeahko perheauto ei ole järin urheilullinen ajettava edes uusitulla alustalla. Opelmaiseen tapaan alustasta puuttuvat ylimääräiset kolinat ja lisäheilahdukset, mutta iskunvaimennus on säädetty jo asentoon kivireki. Esimerkiksi 2021 koeajettu versio samasta autosta osoittautui arkikäyttöön tasapainoisemmaksi kokonaisuudeksi suorituskyvyn ja alustan virityksen suhteen. Yksi leikkaus liikaa Opelin herätetyt GS-brändit eivät ole vielä löytäneet samanlaista punaista lankaa kuin esimerkiksi takavuosien OPC-mallit. Ainakaan tie eteenpäin ei löydy siirtämällä tavallinen malliversio yllättävän paukkukovaksi muka-sportiksi. Mieleen tuleevat menneiden vuosikymmenten viihdetähdet, jotka yrittävät paluuta parrasvaloihin plastiikkakirurgin kiristysoperaatioiden kautta. Opel Grandland on jo uusiutumassa ja inspiraatiota tulevasta voi ottaa tähyilemällä jälleen Peugeot 3008:n suuntaan. Toivoa sopii, että tiimeillä on jälleen selkeä visio luoda erilaiset autot samoista ratkaisuista, sillä 3008:n ja Grandlandin välillä jako oli toimiva. Ehkä myös Opelin GSe-urheilubrändi löytää hiljalleen roolinsa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opel Grandland GSe300 PHEV AWD LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 8-v. automaattivaihteisto 221 kW (300 hv), 520 Nm Akku brutto / netto 14,6 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW (1x16 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO2-päästöt 27 g/km toimintamatka sähköllä 66 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,1 s huippunopeus 235 km/h Mitat Pituus 4 477 mm Leveys 1 906 mm Korkeus 1 609 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 390 l Omamassa 1 867 kg perävaunu 1 250 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 2 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 55 833 € koeajoauto 55 833 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe