4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin isompi katumaasturi on jo seniori-iässä, mutta joskus vanheneminen on vaikeaa. Hyvää: teho, tilat. Huonoa: "sporttisuuden" huonot puolet, malliston ainoa ladattava neliveto. 2017 esitelty Opel Grandland X korvasi saksalaismerkin mallistossa Antaran ja Zafiran. Suunnitelmia oltiin tehty jo vuosia aiemmin osana General Motorsin ja PSA:n yhteistyösopimusta. Grandland X saapuikin mallistoon vielä General Motorsin käyntikorttien aikaan. Muutama vuosi eteenpäin ja X pudotettiin pois nimestä. Samalla koko Opel oli siirtynyt osaksi PSA:ta ja nyttemmin osaksi Stellantiksen merkki-imperiumia. Pinnan alla Opel Grandland perustuu väistyvän polven Peugeot 3008:n rakennuspalikoihin. Ulkoisesti malli sai raikastumiskierroksen 2021, kun sukunäköä haettiin Vizor-keulamaskia mukailevasta olemuksesta. Juuri ennen kasvopesua nähtiin myös ensimmäinen aalto lataushybrideistä, joiden asemaa mallistossa on hienosäädetty pariinkin otteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakollinen liikuntapäivä Nyt mallistossa onkin hiukan erikoinen tilanne. PSA-mallistosta tutun 225-hevosvoimaisen etuvetoisen lataushybridin saa lähes millä tahansa varustelulla. Sillä välin 300-hevosvoimaisen nelivetoisen lataushybridin saa ainoastaan yläkoulun urheilusuorituksia muistelevana GSe-versiona. Jos lataushybridinsä haluaa siis vetävän takaa, täytyy heittäytyä Opelin GSe-brändäyksen pariin. Erityisen ylpeitä Opelilla ollaan FSD-iskunvaimentimista, joiden takana on sangen nimekäs Koni. FSD tulee sanoista Frequency Selective Damping, eli tavallaan taajuusrajatusta vaimennuksesta. Käytännössä kyse on noin miljoonasta autouutuudesta tutusta kaksiventtiilitekniikasta, jossa iskunvaimentimen käytöstä ja vaimennusprofiileja voidaan säätää taajuusalueen (eli epätasaisuuden luonteen) mukaan. Muuten luvassa on GSe-paketin myötä parempaa varustelua, mustaa konepeltiä sekä urheilullisempaa istuinta ja ohjauspyörää. AGR-hyväksytty istuin on säätövaroiltaan ja tueltaan hyvä, kuten Opelilla on nykyisin tapana. Valkomusta väriyhdistelmä antaa Grandlandille sopivasti maustetta – ainakin suorassa auringonpaisteessa. Verrattuna muiden mallien GS-tasoon pieni ee tuo jotain lisää arkipäiväänkin. Muuten auton tilat ja käytettävyys ovat ennallaan, eli takapenkki soveltuu hyvin parille aikuisellekin ja tavaratilakin on sopiva 390 litran mitallaan. Arkitodellisuus iskee Arkiajossa Opel Grandland GSe muistuttaa, että mallin parhaat päivät olivat jo. Ikä näkyy voimakkaasti sisällä esimerkiksi 10-tuumaisen kosketusnäytön ominaisuuksissa ja käytettävyydessä. Opel on kuitenkin keskimääräistä paremmalla tolalla, sillä Saksassa on mietitty ergonomiaa ja painikkeita omalla tavalla. 12-tuumainen mittaristonäyttö on periaatteessa selkeä, mutta ero Grandlandin alkuvuosien viisarimittaristoon on vähäinen. 221 kilowatin yhteisteho riittää enemmän kuin mainiosti perhecrossoverin liikuttamiseen. Sähköistä ajoa saadaan reilut 60 kilometriä yhdestä akullisesta, vaikka käytäntö jää helposti reiluun 40 kilometriin. Toisaalta 3,7 kilowatin vakiovarusteinen latauslaite ja lisävarusteinen 7,4 kilowatin yksivaiheinen (32A) latauslaite eivät ole parhaita ratkaisuja heille, jotka pyrkivät maksimoimaan sähköajon osuuden. Korkeahko perheauto ei ole järin urheilullinen ajettava edes uusitulla alustalla. Opelmaiseen tapaan alustasta puuttuvat ylimääräiset kolinat ja lisäheilahdukset, mutta iskunvaimennus on säädetty jo asentoon kivireki. Esimerkiksi 2021 koeajettu versio samasta autosta osoittautui arkikäyttöön tasapainoisemmaksi kokonaisuudeksi suorituskyvyn ja alustan virityksen suhteen. Yksi leikkaus liikaa Opelin herätetyt GS-brändit eivät ole vielä löytäneet samanlaista punaista lankaa kuin esimerkiksi takavuosien OPC-mallit. Ainakaan tie eteenpäin ei löydy siirtämällä tavallinen malliversio yllättävän paukkukovaksi muka-sportiksi. Mieleen tuleevat menneiden vuosikymmenten viihdetähdet, jotka yrittävät paluuta parrasvaloihin plastiikkakirurgin kiristysoperaatioiden kautta. Opel Grandland on jo uusiutumassa ja inspiraatiota tulevasta voi ottaa tähyilemällä jälleen Peugeot 3008:n suuntaan. Toivoa sopii, että tiimeillä on jälleen selkeä visio luoda erilaiset autot samoista ratkaisuista, sillä 3008:n ja Grandlandin välillä jako oli toimiva. Ehkä myös Opelin GSe-urheilubrändi löytää hiljalleen roolinsa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opel Grandland GSe300 PHEV AWD LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 8-v. automaattivaihteisto 221 kW (300 hv), 520 Nm Akku brutto / netto 14,6 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW (1x16 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO2-päästöt 27 g/km toimintamatka sähköllä 66 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,1 s huippunopeus 235 km/h Mitat Pituus 4 477 mm Leveys 1 906 mm Korkeus 1 609 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 390 l Omamassa 1 867 kg perävaunu 1 250 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 2 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 55 833 € koeajoauto 55 833 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan