4.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Opel Grandland GSe PHEV AWD – yksi kasvoleikkaus liikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin isompi katumaasturi on jo seniori-iässä, mutta joskus vanheneminen on vaikeaa. Hyvää: teho, tilat. Huonoa: "sporttisuuden" huonot puolet, malliston ainoa ladattava neliveto. 2017 esitelty Opel Grandland X korvasi saksalaismerkin mallistossa Antaran ja Zafiran. Suunnitelmia oltiin tehty jo vuosia aiemmin osana General Motorsin ja PSA:n yhteistyösopimusta. Grandland X saapuikin mallistoon vielä General Motorsin käyntikorttien aikaan. Muutama vuosi eteenpäin ja X pudotettiin pois nimestä. Samalla koko Opel oli siirtynyt osaksi PSA:ta ja nyttemmin osaksi Stellantiksen merkki-imperiumia.Pinnan alla Opel Grandland perustuu väistyvän polven Peugeot 3008:n rakennuspalikoihin. Ulkoisesti malli sai raikastumiskierroksen 2021, kun sukunäköä haettiin Vizor-keulamaskia mukailevasta olemuksesta. Juuri ennen kasvopesua nähtiin myös ensimmäinen aalto lataushybrideistä, joiden asemaa mallistossa on hienosäädetty pariinkin otteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakollinen liikuntapäiväNyt mallistossa onkin hiukan erikoinen tilanne. PSA-mallistosta tutun 225-hevosvoimaisen etuvetoisen lataushybridin saa lähes millä tahansa varustelulla. Sillä välin 300-hevosvoimaisen nelivetoisen lataushybridin saa ainoastaan yläkoulun urheilusuorituksia muistelevana GSe-versiona. Jos lataushybridinsä haluaa siis vetävän takaa, täytyy heittäytyä Opelin GSe-brändäyksen pariin.Erityisen ylpeitä Opelilla ollaan FSD-iskunvaimentimista, joiden takana on sangen nimekäs Koni. FSD tulee sanoista Frequency Selective Damping, eli tavallaan taajuusrajatusta vaimennuksesta. Käytännössä kyse on noin miljoonasta autouutuudesta tutusta kaksiventtiilitekniikasta, jossa iskunvaimentimen käytöstä ja vaimennusprofiileja voidaan säätää taajuusalueen (eli epätasaisuuden luonteen) mukaan. Muuten luvassa on GSe-paketin myötä parempaa varustelua, mustaa konepeltiä sekä urheilullisempaa istuinta ja ohjauspyörää. AGR-hyväksytty istuin on säätövaroiltaan ja tueltaan hyvä, kuten Opelilla on nykyisin tapana. Valkomusta väriyhdistelmä antaa Grandlandille sopivasti maustetta – ainakin suorassa auringonpaisteessa. Verrattuna muiden mallien GS-tasoon pieni ee tuo jotain lisää arkipäiväänkin. Muuten auton tilat ja käytettävyys ovat ennallaan, eli takapenkki soveltuu hyvin parille aikuisellekin ja tavaratilakin on sopiva 390 litran mitallaan. Arkitodellisuus iskeeArkiajossa Opel Grandland GSe muistuttaa, että mallin parhaat päivät olivat jo. Ikä näkyy voimakkaasti sisällä esimerkiksi 10-tuumaisen kosketusnäytön ominaisuuksissa ja käytettävyydessä. Opel on kuitenkin keskimääräistä paremmalla tolalla, sillä Saksassa on mietitty ergonomiaa ja painikkeita omalla tavalla. 12-tuumainen mittaristonäyttö on periaatteessa selkeä, mutta ero Grandlandin alkuvuosien viisarimittaristoon on vähäinen.221 kilowatin yhteisteho riittää enemmän kuin mainiosti perhecrossoverin liikuttamiseen. Sähköistä ajoa saadaan reilut 60 kilometriä yhdestä akullisesta, vaikka käytäntö jää helposti reiluun 40 kilometriin. Toisaalta 3,7 kilowatin vakiovarusteinen latauslaite ja lisävarusteinen 7,4 kilowatin yksivaiheinen (32A) latauslaite eivät ole parhaita ratkaisuja heille, jotka pyrkivät maksimoimaan sähköajon osuuden. Korkeahko perheauto ei ole järin urheilullinen ajettava edes uusitulla alustalla. Opelmaiseen tapaan alustasta puuttuvat ylimääräiset kolinat ja lisäheilahdukset, mutta iskunvaimennus on säädetty jo asentoon kivireki. Esimerkiksi 2021 koeajettu versio samasta autosta osoittautui arkikäyttöön tasapainoisemmaksi kokonaisuudeksi suorituskyvyn ja alustan virityksen suhteen.Yksi leikkaus liikaaOpelin herätetyt GS-brändit eivät ole vielä löytäneet samanlaista punaista lankaa kuin esimerkiksi takavuosien OPC-mallit. Ainakaan tie eteenpäin ei löydy siirtämällä tavallinen malliversio yllättävän paukkukovaksi muka-sportiksi. Mieleen tuleevat menneiden vuosikymmenten viihdetähdet, jotka yrittävät paluuta parrasvaloihin plastiikkakirurgin kiristysoperaatioiden kautta.Opel Grandland on jo uusiutumassa ja inspiraatiota tulevasta voi ottaa tähyilemällä jälleen Peugeot 3008:n suuntaan. Toivoa sopii, että tiimeillä on jälleen selkeä visio luoda erilaiset autot samoista ratkaisuista, sillä 3008:n ja Grandlandin välillä jako oli toimiva. Ehkä myös Opelin GSe-urheilubrändi löytää hiljalleen roolinsa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opel Grandland GSe300 PHEV AWD LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 8-v. automaattivaihteisto 221 kW (300 hv), 520 Nm Akku brutto / netto 14,6 / 14,2 kWh Lataus Type 2: 3,7 kW (1x16 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO2-päästöt 27 g/km toimintamatka sähköllä 66 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,1 s huippunopeus 235 km/h Mitat Pituus 4 477 mm Leveys 1 906 mm Korkeus 1 609 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 390 l Omamassa 1 867 kg perävaunu 1 250 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 2 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 55 833 € koeajoauto 55 833 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?