12.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Mokka X – Hyvä jälkimaku Teksti Jari Saarentaus Väistyvä Opel Mokka X näytti tältä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Mokka X on muodikas ja tasavahva kokonaisuus. Hyvää: ajo-ominaisuudet, etuistuimet, varustelu. Huonoa: vaatimaton takapenkki, moottorin ääni kovilla kierroksilla. Marraskuussa yllättäen alkanut talvi luo mainiot puitteet nelivetoisen Opel Mokka X:n koeajolle. Kompakti pikkumaasturi koki kevyen kohennuksen tänä syksynä. Ulkonäkö kohentui ulkoa ja sisältä. Uusittu ilme miellyttää varmasti monia ostajaehdokkaita.Ensikoeajossa syyskuussa Skotlannissa moottorina oli 1,6-litrainen diesel. Nyt oli vuorossa 1,4-litrainen bensiiniturbo automaattivaihteistolla ja nelivedolla. Hinnat ovat lähes samat käyttövoimasta riippumatta. Mokka X:n varustetasoja on kaksi. Perusmalli Enjoy sekä koeajettu Innovation. Neliveto tuo lisähintaa noin 2 900 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä talviautoMokka X osoittautuu varsin päteväksi talviautoksi. Koeajon ajan satoi lunta lähes päivittäin, joten nelivetoa tarvittiin oikeasti. Lumisella tiellä suuntavakavuus on hyvä ja ohjaustuntumakin riittävä. Lisämukavuutta kylmiin talviaamuihin tuo lämmitettävä ohjauspyörä, joka on Mokka X:n vakiovaruste.Istuimet tarjoavat monipuoliset säädöt ja sivutuki on mainio. Myös reisituki on hyvää tasoa, sillä istuinosa on riittävän pitkä. Näkyvyys on hyvä, sillä Mokassa istutaan korkealla.Takapenkki tarjoaa vaatimattoman sivutuen, joka korostuu liukkaan nahkaverhoilun takia. Myös reistuki jää vaatimattomaksi. Jalkatilat ovat myös takamatkustajille riittävät.Tavaratila on pienehkö mutta takapenkit laskettuna tilavuus kasvaa 1 372 litraan. Istuimet laskeutuvat alas ilman, että muodostavat tavaratilaan häiritsevää kynnystä.Koeajoautossa oli kitkarenkaat, joten vaimeat rengasäänet ovat ainakin osittain niiden ansiota. Äänieristys on kokonaisuudessaan hyvää tasoa.152 hevosvoiman bensiiniturbo kuljettaa Mokkaa vaivattomasti. Moottoriääni pysyy vaimeana normaaliajossa, mutta raju kiihdytys tuo ohjaamoon jo reipasta moottorimelua.Kuusipykäläinen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä mallikkaasti ilman nykäyksiä.Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Mokka X 1.4 Innovation 4X4 Hinta alkaen 30 497 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 143 € Moottori Bensiinimoottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 112 kW (153 hv), 5600 r/min Vääntö 240 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?