12.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Mokka X – Hyvä jälkimaku Teksti Jari Saarentaus Väistyvä Opel Mokka X näytti tältä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Mokka X on muodikas ja tasavahva kokonaisuus. Hyvää: ajo-ominaisuudet, etuistuimet, varustelu. Huonoa: vaatimaton takapenkki, moottorin ääni kovilla kierroksilla. Marraskuussa yllättäen alkanut talvi luo mainiot puitteet nelivetoisen Opel Mokka X:n koeajolle. Kompakti pikkumaasturi koki kevyen kohennuksen tänä syksynä. Ulkonäkö kohentui ulkoa ja sisältä. Uusittu ilme miellyttää varmasti monia ostajaehdokkaita. Ensikoeajossa syyskuussa Skotlannissa moottorina oli 1,6-litrainen diesel. Nyt oli vuorossa 1,4-litrainen bensiiniturbo automaattivaihteistolla ja nelivedolla. Hinnat ovat lähes samat käyttövoimasta riippumatta. Mokka X:n varustetasoja on kaksi. Perusmalli Enjoy sekä koeajettu Innovation. Neliveto tuo lisähintaa noin 2 900 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvä talviauto Mokka X osoittautuu varsin päteväksi talviautoksi. Koeajon ajan satoi lunta lähes päivittäin, joten nelivetoa tarvittiin oikeasti. Lumisella tiellä suuntavakavuus on hyvä ja ohjaustuntumakin riittävä. Lisämukavuutta kylmiin talviaamuihin tuo lämmitettävä ohjauspyörä, joka on Mokka X:n vakiovaruste. Istuimet tarjoavat monipuoliset säädöt ja sivutuki on mainio. Myös reisituki on hyvää tasoa, sillä istuinosa on riittävän pitkä. Näkyvyys on hyvä, sillä Mokassa istutaan korkealla. Takapenkki tarjoaa vaatimattoman sivutuen, joka korostuu liukkaan nahkaverhoilun takia. Myös reistuki jää vaatimattomaksi. Jalkatilat ovat myös takamatkustajille riittävät. Tavaratila on pienehkö mutta takapenkit laskettuna tilavuus kasvaa 1 372 litraan. Istuimet laskeutuvat alas ilman, että muodostavat tavaratilaan häiritsevää kynnystä. Koeajoautossa oli kitkarenkaat, joten vaimeat rengasäänet ovat ainakin osittain niiden ansiota. Äänieristys on kokonaisuudessaan hyvää tasoa. 152 hevosvoiman bensiiniturbo kuljettaa Mokkaa vaivattomasti. Moottoriääni pysyy vaimeana normaaliajossa, mutta raju kiihdytys tuo ohjaamoon jo reipasta moottorimelua. Kuusipykäläinen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä mallikkaasti ilman nykäyksiä. Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Mokka X 1.4 Innovation 4X4 Hinta alkaen 30 497 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 143 € Moottori Bensiinimoottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 112 kW (153 hv), 5600 r/min Vääntö 240 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (2000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4275 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan