10.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Movano – Paluu menneisyyteen, osa 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Movano on työkalu, joka kaipaisi hiljalleen päivitystä. Hyvää: kuljetuskapasiteetti, hinnoittelu Huonoa: ajoergonomia, ikä painaa Jos Opel Movanoa haluaisi kuvailla mahdollisimman kauniin sanankääntein, pitäisi sanoa kyseessä olevan retromallin. Oikeasti Opelin kookas pakettiauto on kuitenkin vuoden 2006 Fiat Ducatoon perustuva paku, joka on saanut osakseen kasvojenkohotuksen. Facelift ei vaan enää onnistu hämäämään ketään. Mallin kantaisä Ducato III on siis vuodelta 2006, ja se luo perustan kokonaisuudelle. Opel Movano on auttamatta vanha ja jäänyt hieman jälkeen siitä, mitä pakettiautomarkkinoilla tätä nykyä tapahtuu. Samalla kehityksen kelkasta ovat pudonneet sisarmallit Fiat Ducato, Citroën Jumper ja Peugeot Boxer. Iäkkääseen automalliin on koetettu tunkea moderneja yksityiskohtia se mitä on pystytty. Audiojärjestelmä tukee bluetooth-liitettävyyttä, autosta löytyy peruutuskamera, vakionopeudensäädin, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Säätimet ja mittaristo ovat puolestaan vahvasti vuotta 2006. Kaikesta huolimatta homma toimii. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottorina perusväkevä diesel Opelin voimanlähde on 2,2-litrainen turboahdettu dieselmoottori, joka tuottaa versiosta riippuen 88 kW (120 hv), 103 kW (140 hv) tai 123 kW (165 hv). Vääntöä kaikissa tehoversioissa on yhteneväiset 370 Nm. Oli kyseessä mikä tehoversio tahansa, suorituskyky on riittävä, sillä vääntö on tässäkin tapauksessa varsinainen pihvi. Koeajettu versio on Van L2H2 ja moottorina 140-hevosvoimainen BiTurbo. Mylly toimii hyvin sekalaisessa ajossa ja kulutus pyörii kympin tienoilla. Polttoainetaloutta on vuosien varrella kiristelty sieltä täältä ja nykyisellään Opelista löytyy mm. Start-stop -automatiikka. Vaihteistovalikoimaa ei tarvitse kauan selailla, sillä ainoa vaihtoehto on 6-lovinen manuaali. Opeliin ei ole saatavilla lainkaan automaattilaatikkoa, toisin kuin Fiat Ducatoon. Siinä vaihteisto on tätä nykyä ihan oikea automaattiaski vanhan robottivaihteiston tilalle. Moottori on väkevä vääntöjuhta ja täydelläkin lastilla Movano jaksaa mennä sen mitä tyhjänä. Opel ei säikähdä kuormaa, vaan ajettavuus säilyy ennallaan, ja jopa paranee. Huippuvääntö tarjoillaan 1750 kierroksen kohdalla ja 3000 kierroksen tuolla puolen meno alkaa jo hyytyä. Kierrosten nostaminen ei tuo käytännön tasolla mitään lisää menohaluihin. Tavaratilaa piisaa Movano-perheen kookkaimmassa versiossa kunnioitettavat 17 kuutiota, mikä on luokkansa kärkikastia. Tavaraa autoon kyllä mahtuu, mikä on toki pakettiauton kohdalla hyvä asia. Sisään mahtuu neljä eurolavaa. Korin saa tilattua neljässä eri pituudessa ja kolmessa korkeudessa. Koeajetun version tavaratila on 13 kuutiota, ja sekin on varsin riittävästi. Tavaratila on 3705 mm pitkä, joten sisään mahtuu heittämällä täysikokoinen kipsilevy. Tämä tieto jakaa pakut monen päässä hyviin ja huonoihin. Isolla ei kaikkialle pääse Iso koko asettaa toki myös rajoitteita. Movanon kohdalla etenkin 2,5 metrin korkeus sulkee pois osan parkkihalleista, sillä standardi tuntuu olevan kymmenen senttiä matalampi kattokorkeus. Se kannattaa Opelilla huristellessa muistaa, ettei katto raapiudu tärviölle. Movanon kokonaispainoluokka vaihtelee malliversion mukaan 3000–4000 kilon välillä ja vetopaino on parhaimmillaan 3000 kiloa. Nämä numerot tekevät Opelista käyttökelpoisen auton raskaampiinkin kuljetustarpeisiin. Opel Movano on perinteinen pakettiauto, jonka ajomukavuus on vähän sinne päin. Ajoasento on kaikkea muuta kuin mukava ja etuistuimet muistuttavat enemmän kirkonpenkkiä, kuin modernia autoa. Mutta sellaista se pakettiautojen kanssa useimmiten on. Ainakin viime vuosikymmenen puolivälissä. Vaikka Opelille tekisi mieli antaa reilusti pyyhkeitä vanhahtavasta fiiliksestä, on tosiasia se, että auto on edelleen varsin käyttökelpoinen peli pakumarkkinoilla. Se on tilava ja kantokykyinen. Ne ovat ominaisuuksia, jotka pakettiautossa merkkaavat kaikkein eniten. Toki pieni panostus ajomukavuuteen ja muotokieleen eivät tekisi pahaa. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Opel Movano Van L2H2 140 BiTurbo FWD Hinta alkaen 47 819 € Moottori Dieselmoottori 2 184 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 3720 r/min Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Vääntö 350 Nm (1750 r/min) Huippunopeus 153 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,4 (yhd.) CO2-päästöt 218 g/km Mitat pituus 5548 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2524 mm, akseliväli 3450 mm Omamassa: 1895 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Muu tieto Tavaratila: 13m2 Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan