29.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: pehmeämmät huulet – Citroën Grand C4 Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Grand C4 Picasso kävi keski-iän ehostuksessa. Hyvää: persoonallisuus, istuimet. Huonoa: turhan aktiivinen automaattivaihteisto. Ranskalaisen autoperinteen ehkä selvin nykyilmentymä, Citroën Grand C4 Picasso, koki tänä talvena miedon kasvojenkohennuksen. Sitä ennen persoonallinen tila-auto oli ehtinyt jo kolmen vuoden ikään.Kuten tavallista, facelift on vaikeasti hahmoteltavissa, ellei vierellä ole vanhaa mallia. Valokuvia vertailemalla voi kuitenkin havaita, että etupuskuriin on muotoiltu entistä voimakkaampi ”suu”, joka on juuri ahmaisemassa rekisterikilven sisäänsä.Myös puskurin alaosan isompi ilmanottoaukko kaarevine päätykromilistoineen ynnä muut pikku pyöristykset paljastavat päivityksen. Perässä muutokset rajoittuvat kolmiulotteisiin led-valoihin, jotka kuuluvat nyt kaikkien versioiden varustukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySano se suomeksiSisustuksessa ehkä suurin parannus on käyttöliittymä, joka on nyt suomenkielinen. Sitä käytetään uudistetun ja selkeän kosketusnäytön kautta. Myös navigaattori on päivitetty modernimmaksi. Kojelaudan, ja muunkin matkustamon, päädesign on ennallaan.Aktiivisten turvavarusteiden listaa on lisätty automaattisella hätäjarrutuksella ja törmäysvaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonnalla, nopeusrajoitusten tunnistuksella sekä aktiivisella kaistavahdilla ja kuolleen kulman varoittimella, jotka puuttuvat tarpeen mukaan myös ohjaukseen.Kaikki nämä sisältyvät koeajoautossakin olleeseen varustepakettiin. Myös jalan heilautuksella käytettävä sähkötakaluukku on uutta Picassoa: se on vakiona kalliimmassa eli Exclusive-varustetasossa.Automaattista aktiivisuuttaTekniikkapuolella uutena yhdistelmänä on tarjolla 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon yhteyteen kuusiportainen automaattivaihteisto, jota käytetään ohjauspylvääseen ripustetulla tikulla. Aiemmin pikkukone oli myynnissä vain manuaalivaihteisena.Automaatti on niin kutsuttua perinteistä momentinmuunninmallia, ja siksi sen poikkeuksellisen aktiivinen toiminta ihmetytti. Liikkeellelähdöt ovat korostetun äkäisiä, ja vaihdot tuntuvat muutenkin keskimääräistä terävämpinä.Moottorissa riittää kyllä puhtia, ja pienen iskutilavuuden haitat jäävät lähinnä mielikuviin. Tosin kolmen sylinterin pärinä erottuu Picassossa selvempänä kuin samaa moottoria käyttävissä uudemmissa malleissa, kuten Peugeot 3008:ssa.Totuttelun kauttaKaiken kaikkiaan Grand C4 Picassolle pitää antaa hetken aikaa, sillä auto on selvästi käytännöllisempi kuin erikoinen ulkomuoto ja varsinkin sisustus antavat olettaa. Jotkin pikku persoonallisuudet saattavat aluksi ärsyttää, mutta niiden kanssa tulee toimeen.Istuinmukavuus on kunnossa ja lasipinnat laajoja. Valoisuutta kaivataankin, sillä keskirivin tilat ovat pidemmälle matkustajalle jo vähän nirkoiset. Viisi takaistuinta muuntuvat periaatteessa hyvin, mutta mekanismien sujuva käyttö vaatii hieman opettelua.Jos seitsemän hengen tilalle ei ole käyttöä, on hyvä tietää, että uudistukset koskevat myös lyhyempää viisipaikkaista C4 Picassoa.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisää tietoa: Ciroën Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 Intensive A Hinta alkaen 33 783 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 148 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4597 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous