15.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross tuo ripauksen ranskalaista eleganssia kisaan kaupunkimaasturien ostajista. Hyvää: jousituksen pehmeys, hiljaisuus, tavaratila. Huonoa: ei nelivetoversiota. Citroën täyttää tänä vuonna sata vuotta. Merkin upea historia koostuu huikeista malleista, jotka ovat poikenneet valtavirrasta niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin.Synttärisankarin toiminta tuntuukin oudolta, kun perinteiset isot edustusvaunut on nyttemmin unohdettu kokonaan. Mallisto muistuttaa aina vain enemmän kilpailijoiden tarjontaa – myös kokonaan uusi Citroën C5 Aircross ratsastaa trendikkäiden maasturinnäköisten crossover-mallien aallonharjalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeljessarjan suurinNykytapaan C5 Aircross ei ole mitenkään uniikki vaan perustuu samaan perusrakenteeseen kuin konsernisiskot Peugeot 3008 ja Opel Grandland X.Citroën on joitakin senttejä niitä pidempi sekä koriltaan että akseliväliltään. Kasvu tuntuu kuitenkin vain tavaratilassa.Citroën on halunnut takaistuimesta leveämmän ja hivuttanut sen takalokasuojien ahdingosta edemmäs. Takana onkin leveyttä jopa kolmelle aikuiselle, jokaisella on oma erillinen istuimensa kallistussäädöllä. Istuin on asetettu korkealle, ja istuma-asennosta muodostuu luonteva. Haittapuolena polvitilat jäävät juuri ja juuri riittäviksi. Takaistuinta voi liu’uttaa vielä edemmäskin tavaratilan kasvattamiseksi, mutta silloin polvitila kärsii jo liikaa. Tavaratila on kookas ja välipohja yläasennossa lattiasta tulee tasainen penkit kaadettuna.Voimaa eikä meluaC5 Aircrossiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottori on joko 1,2- (131 hv) tai 1,6-litrainen (181 hv). Diesel puolestaan on 1,5- (131 hv) tai 2,0-litrainen (178 hv). Pienemmät moottorit on paritettu kuusivaihteisen manuaalin kanssa, kun taas isommista löytyy kahdeksanvaihteinen automaatti.Ajoon saatiin ensimmäisenä bensiinimoottorinen huippumalli. Tehoa on ylenpalttisesti talvikelille, kun nelivetovaihtoehtoakaan ei ole. Suorituskyky on eleettömän rivakkaa, ja nohevasti toimiva automaatti valitsee pykälät nopeasti sekä pehmeästi, eikä huudata moottoria turhanpäiten.Eikä sekään sinänsä haittaisi, sillä äänet on eristetty vaimeiksi. Auton kokoon ja suorituskykyyn nähden alle kahdeksaan litraan jäävää kulutusta voi pitää kohtuullisena.Onnistunut jousitusHeti koeajon ensimmäisillä metreillä C5 Aircross erottuu edukseen mukavuudellaan. Istuimet ovat pienemmistä sitikoista poiketen pehmusteiltaan tukevammat ja paremmin muotoillut, eikä pidempikään matka aiheuta selkävaivaiselle kärsimyksiä. Hallintalaitteet ovat keveitä käyttää ja järjestelmien toimintalogiikat oppii nopeasti, vaikka Shine-huippumalliin on ladattu täysarsenaali niin turva- kuin mukavuusvarusteitakin.Uusi progressiivinen iskunvaimennus nielee niin isot heitot kuin pienet rypytkin, hetkittäin tavoitetaan jopa kaasunestejousitettujen ”isojen kissojen” leijuvaa pehmeyttä. Ohjaus on keveäksi tehostettu, keskialueella sen tunto on keinotekoisen oloinen.Autoa ajoon noutaessani säpsähdin yli 40 000 tonnin hintalappua, mutta ajon jälkeen se ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Mahtaisikohan hinnaston alapään hieman päälle 26 000 euron mallit olla yhtä ylivertaisen mukavia luokassaan? Jotain Citroënin taiasta on jäljellä, onnittelut siis satavuotiaalle.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross Citroën C5 Aircross Puretech 180 EAT8 Shine Hinta alkaen 32 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 409 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa