15.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross tuo ripauksen ranskalaista eleganssia kisaan kaupunkimaasturien ostajista. Hyvää: jousituksen pehmeys, hiljaisuus, tavaratila. Huonoa: ei nelivetoversiota. Citroën täyttää tänä vuonna sata vuotta. Merkin upea historia koostuu huikeista malleista, jotka ovat poikenneet valtavirrasta niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin.Synttärisankarin toiminta tuntuukin oudolta, kun perinteiset isot edustusvaunut on nyttemmin unohdettu kokonaan. Mallisto muistuttaa aina vain enemmän kilpailijoiden tarjontaa – myös kokonaan uusi Citroën C5 Aircross ratsastaa trendikkäiden maasturinnäköisten crossover-mallien aallonharjalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeljessarjan suurinNykytapaan C5 Aircross ei ole mitenkään uniikki vaan perustuu samaan perusrakenteeseen kuin konsernisiskot Peugeot 3008 ja Opel Grandland X.Citroën on joitakin senttejä niitä pidempi sekä koriltaan että akseliväliltään. Kasvu tuntuu kuitenkin vain tavaratilassa.Citroën on halunnut takaistuimesta leveämmän ja hivuttanut sen takalokasuojien ahdingosta edemmäs. Takana onkin leveyttä jopa kolmelle aikuiselle, jokaisella on oma erillinen istuimensa kallistussäädöllä. Istuin on asetettu korkealle, ja istuma-asennosta muodostuu luonteva. Haittapuolena polvitilat jäävät juuri ja juuri riittäviksi. Takaistuinta voi liu’uttaa vielä edemmäskin tavaratilan kasvattamiseksi, mutta silloin polvitila kärsii jo liikaa. Tavaratila on kookas ja välipohja yläasennossa lattiasta tulee tasainen penkit kaadettuna.Voimaa eikä meluaC5 Aircrossiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottori on joko 1,2- (131 hv) tai 1,6-litrainen (181 hv). Diesel puolestaan on 1,5- (131 hv) tai 2,0-litrainen (178 hv). Pienemmät moottorit on paritettu kuusivaihteisen manuaalin kanssa, kun taas isommista löytyy kahdeksanvaihteinen automaatti.Ajoon saatiin ensimmäisenä bensiinimoottorinen huippumalli. Tehoa on ylenpalttisesti talvikelille, kun nelivetovaihtoehtoakaan ei ole. Suorituskyky on eleettömän rivakkaa, ja nohevasti toimiva automaatti valitsee pykälät nopeasti sekä pehmeästi, eikä huudata moottoria turhanpäiten.Eikä sekään sinänsä haittaisi, sillä äänet on eristetty vaimeiksi. Auton kokoon ja suorituskykyyn nähden alle kahdeksaan litraan jäävää kulutusta voi pitää kohtuullisena.Onnistunut jousitusHeti koeajon ensimmäisillä metreillä C5 Aircross erottuu edukseen mukavuudellaan. Istuimet ovat pienemmistä sitikoista poiketen pehmusteiltaan tukevammat ja paremmin muotoillut, eikä pidempikään matka aiheuta selkävaivaiselle kärsimyksiä. Hallintalaitteet ovat keveitä käyttää ja järjestelmien toimintalogiikat oppii nopeasti, vaikka Shine-huippumalliin on ladattu täysarsenaali niin turva- kuin mukavuusvarusteitakin.Uusi progressiivinen iskunvaimennus nielee niin isot heitot kuin pienet rypytkin, hetkittäin tavoitetaan jopa kaasunestejousitettujen ”isojen kissojen” leijuvaa pehmeyttä. Ohjaus on keveäksi tehostettu, keskialueella sen tunto on keinotekoisen oloinen.Autoa ajoon noutaessani säpsähdin yli 40 000 tonnin hintalappua, mutta ajon jälkeen se ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Mahtaisikohan hinnaston alapään hieman päälle 26 000 euron mallit olla yhtä ylivertaisen mukavia luokassaan? Jotain Citroënin taiasta on jäljellä, onnittelut siis satavuotiaalle.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross Citroën C5 Aircross Puretech 180 EAT8 Shine Hinta alkaen 32 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 409 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle