24.6.2019

Koeajo: Perheen pienimmäinen miehistyi – Audi A1

Kuva Jari Saarentaus
Audi A1

Uusi Audi A1 on erittäin hyvä, mutta hinnakas pikkuauto. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: vain 1.0 litran moottorivaihtoehto toistaiseksi, korkea hinta lisävarusteilla.

Uuden Audi A1:n keulassa on jotain tuttua kaukaa vuosien takaa. Kolme ilmanottoaukkoa konepellin etureunassa muistuttavat vuoden 1984 Audi Sport Quattrosta, kuten C-pilarin muotokin, joka puolestaan tuo mieleen ensimmäisen "pitkän" Quattron.

Audi A1

Muuten A1:n ulkomuoto noudattelee isompien Audien linjoja. Rohkeaa ja miehekästä, valmistajan tapaan urheilullisuutta korostaen.

Kasvaneet mitat tuovat sisätiloihin kaivattua väljyyttä. A1:n pituus on kasvanut 56 millimetrillä. Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuintiloissa, jotka edellisessä mallissa olivat todella niukat. Samalla tavaratila on saanut lisää tilavuutta: kontti on nyt 65 litraa aiempaa isompi.

S-mallin etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta joidenkin makuun istuinosa on jopa hieman kova. Monipuoliset säädöt auttavat hyvän ajoasennon löytymisessä. Ergonomiaa voi kaikkiaan kiitellä, ja myös takamatkustajien istuma-asento on hyvä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi ilme sisälläkin

Ohjaamoilme edustaa tuttua Audin nykylinjaa. Mittaristo on jo A1:n perusmalleissa digitaalinen. Lisävarusteena saatava 10,1 tuuman kosketusnäyttö on kallistettu mukavasti kuljettajaa kohti. Ohjaamossa on laadukas tunnelma. Hyvällä suunnittelulla on saatu myös pikkutavaroille säilytystilaa.

Mainio ajettava

Uusi A1 kulkee maantiellä vakaasti. Sopivasti vääntävä litrainen bensaturbo puskee eteenpäin mainion 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin avustamana. Suorituskyky on riittävä, taloudellisuus kunnossa ja äänieristyskin hyvää tasoa. Kaikki oleellinen on siis kohdallaan. Pikkuautomaisuus ei tunnu turhan selvänä, joten A1:n ohjaimissa viihtyy matka-ajossakin. Kaupungissa A1 on ketterä, ja pysäköinti sujuu helposti.

Koeajoauton varustelua oli täydennetty muun muassa kaistavahdilla, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä parkkitutkilla edessä ja takana. Sisustan Audi Design -paketti ja virtuaalimittaristo nostavat kokonaishinnan miltei 35 000 euroon, mikä on todella iso kasa rahaa pienestä autosta.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic

Hinta alkaen

29 126 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

34 604 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

203 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,1 (yhd.)

CO2-päästöt

137 g/km

Mitat

pituus 4029 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2563 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat