24.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perheen pienimmäinen miehistyi – Audi A1 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A1 on erittäin hyvä, mutta hinnakas pikkuauto. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: vain 1.0 litran moottorivaihtoehto toistaiseksi, korkea hinta lisävarusteilla. Uuden Audi A1:n keulassa on jotain tuttua kaukaa vuosien takaa. Kolme ilmanottoaukkoa konepellin etureunassa muistuttavat vuoden 1984 Audi Sport Quattrosta, kuten C-pilarin muotokin, joka puolestaan tuo mieleen ensimmäisen "pitkän" Quattron.Muuten A1:n ulkomuoto noudattelee isompien Audien linjoja. Rohkeaa ja miehekästä, valmistajan tapaan urheilullisuutta korostaen.Kasvaneet mitat tuovat sisätiloihin kaivattua väljyyttä. A1:n pituus on kasvanut 56 millimetrillä. Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuintiloissa, jotka edellisessä mallissa olivat todella niukat. Samalla tavaratila on saanut lisää tilavuutta: kontti on nyt 65 litraa aiempaa isompi. S-mallin etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta joidenkin makuun istuinosa on jopa hieman kova. Monipuoliset säädöt auttavat hyvän ajoasennon löytymisessä. Ergonomiaa voi kaikkiaan kiitellä, ja myös takamatkustajien istuma-asento on hyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ilme sisälläkinOhjaamoilme edustaa tuttua Audin nykylinjaa. Mittaristo on jo A1:n perusmalleissa digitaalinen. Lisävarusteena saatava 10,1 tuuman kosketusnäyttö on kallistettu mukavasti kuljettajaa kohti. Ohjaamossa on laadukas tunnelma. Hyvällä suunnittelulla on saatu myös pikkutavaroille säilytystilaa. Mainio ajettavaUusi A1 kulkee maantiellä vakaasti. Sopivasti vääntävä litrainen bensaturbo puskee eteenpäin mainion 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin avustamana. Suorituskyky on riittävä, taloudellisuus kunnossa ja äänieristyskin hyvää tasoa. Kaikki oleellinen on siis kohdallaan. Pikkuautomaisuus ei tunnu turhan selvänä, joten A1:n ohjaimissa viihtyy matka-ajossakin. Kaupungissa A1 on ketterä, ja pysäköinti sujuu helposti.Koeajoauton varustelua oli täydennetty muun muassa kaistavahdilla, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä parkkitutkilla edessä ja takana. Sisustan Audi Design -paketti ja virtuaalimittaristo nostavat kokonaishinnan miltei 35 000 euroon, mikä on todella iso kasa rahaa pienestä autosta.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic Hinta alkaen 29 126 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 604 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4029 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2563 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?