24.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perheen pienimmäinen miehistyi – Audi A1 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A1 on erittäin hyvä, mutta hinnakas pikkuauto. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: vain 1.0 litran moottorivaihtoehto toistaiseksi, korkea hinta lisävarusteilla. Uuden Audi A1:n keulassa on jotain tuttua kaukaa vuosien takaa. Kolme ilmanottoaukkoa konepellin etureunassa muistuttavat vuoden 1984 Audi Sport Quattrosta, kuten C-pilarin muotokin, joka puolestaan tuo mieleen ensimmäisen "pitkän" Quattron.Muuten A1:n ulkomuoto noudattelee isompien Audien linjoja. Rohkeaa ja miehekästä, valmistajan tapaan urheilullisuutta korostaen.Kasvaneet mitat tuovat sisätiloihin kaivattua väljyyttä. A1:n pituus on kasvanut 56 millimetrillä. Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuintiloissa, jotka edellisessä mallissa olivat todella niukat. Samalla tavaratila on saanut lisää tilavuutta: kontti on nyt 65 litraa aiempaa isompi. S-mallin etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta joidenkin makuun istuinosa on jopa hieman kova. Monipuoliset säädöt auttavat hyvän ajoasennon löytymisessä. Ergonomiaa voi kaikkiaan kiitellä, ja myös takamatkustajien istuma-asento on hyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ilme sisälläkinOhjaamoilme edustaa tuttua Audin nykylinjaa. Mittaristo on jo A1:n perusmalleissa digitaalinen. Lisävarusteena saatava 10,1 tuuman kosketusnäyttö on kallistettu mukavasti kuljettajaa kohti. Ohjaamossa on laadukas tunnelma. Hyvällä suunnittelulla on saatu myös pikkutavaroille säilytystilaa. Mainio ajettavaUusi A1 kulkee maantiellä vakaasti. Sopivasti vääntävä litrainen bensaturbo puskee eteenpäin mainion 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin avustamana. Suorituskyky on riittävä, taloudellisuus kunnossa ja äänieristyskin hyvää tasoa. Kaikki oleellinen on siis kohdallaan. Pikkuautomaisuus ei tunnu turhan selvänä, joten A1:n ohjaimissa viihtyy matka-ajossakin. Kaupungissa A1 on ketterä, ja pysäköinti sujuu helposti.Koeajoauton varustelua oli täydennetty muun muassa kaistavahdilla, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä parkkitutkilla edessä ja takana. Sisustan Audi Design -paketti ja virtuaalimittaristo nostavat kokonaishinnan miltei 35 000 euroon, mikä on todella iso kasa rahaa pienestä autosta.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic Hinta alkaen 29 126 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 604 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4029 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2563 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle