24.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perheen pienimmäinen miehistyi – Audi A1 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A1 on erittäin hyvä, mutta hinnakas pikkuauto. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: vain 1.0 litran moottorivaihtoehto toistaiseksi, korkea hinta lisävarusteilla. Uuden Audi A1:n keulassa on jotain tuttua kaukaa vuosien takaa. Kolme ilmanottoaukkoa konepellin etureunassa muistuttavat vuoden 1984 Audi Sport Quattrosta, kuten C-pilarin muotokin, joka puolestaan tuo mieleen ensimmäisen "pitkän" Quattron.Muuten A1:n ulkomuoto noudattelee isompien Audien linjoja. Rohkeaa ja miehekästä, valmistajan tapaan urheilullisuutta korostaen.Kasvaneet mitat tuovat sisätiloihin kaivattua väljyyttä. A1:n pituus on kasvanut 56 millimetrillä. Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuintiloissa, jotka edellisessä mallissa olivat todella niukat. Samalla tavaratila on saanut lisää tilavuutta: kontti on nyt 65 litraa aiempaa isompi. S-mallin etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta joidenkin makuun istuinosa on jopa hieman kova. Monipuoliset säädöt auttavat hyvän ajoasennon löytymisessä. Ergonomiaa voi kaikkiaan kiitellä, ja myös takamatkustajien istuma-asento on hyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ilme sisälläkinOhjaamoilme edustaa tuttua Audin nykylinjaa. Mittaristo on jo A1:n perusmalleissa digitaalinen. Lisävarusteena saatava 10,1 tuuman kosketusnäyttö on kallistettu mukavasti kuljettajaa kohti. Ohjaamossa on laadukas tunnelma. Hyvällä suunnittelulla on saatu myös pikkutavaroille säilytystilaa. Mainio ajettavaUusi A1 kulkee maantiellä vakaasti. Sopivasti vääntävä litrainen bensaturbo puskee eteenpäin mainion 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin avustamana. Suorituskyky on riittävä, taloudellisuus kunnossa ja äänieristyskin hyvää tasoa. Kaikki oleellinen on siis kohdallaan. Pikkuautomaisuus ei tunnu turhan selvänä, joten A1:n ohjaimissa viihtyy matka-ajossakin. Kaupungissa A1 on ketterä, ja pysäköinti sujuu helposti.Koeajoauton varustelua oli täydennetty muun muassa kaistavahdilla, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä parkkitutkilla edessä ja takana. Sisustan Audi Design -paketti ja virtuaalimittaristo nostavat kokonaishinnan miltei 35 000 euroon, mikä on todella iso kasa rahaa pienestä autosta.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic Hinta alkaen 29 126 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 604 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4029 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2563 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta