20.7.2023

Koeajo: Peugeot 5008 – kevyesti hybridillä

Sähkö, ladattava hybridi, hybridi, kevythybridi… autojen sähköistyminen on tuonut autoilijoiden ostopäätöksiin ylimääräistä pohdiskelua – ja mahdollisuuksia.

Sähköauto ei ole ratkaisu kaikille eikä kaikkialle. Sähköllä on tärkeä osa autojen kulutuksen ja päästöjen pienentämisessä, mutta tärkeintä on tiedostaa se, että jo pienellä sähkömoottorilla ja akulla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso pieni etu

Peugeot on tuonut 3008 ja 5008 malleihinsa uuden 48 voltin hybridijärjestelmän, joka koostuu 1,2-litraisesta 3-sylinterisestä 100 kW (136 hv) bensiinimoottorista, siihen yhdistetystä uudesta sähköistetystä kuusivaihteisesta kaksoiskytkinautomaatista sekä pienestä 21 kW (28 hv) sähkömoottorista.

Järjestelmän etu on akkuun ajon aikana talteen kerättävä energia, jonka avulla voidaan pienentää kulutuslukema. Sen lisäksi sähkö tarjoaa alakierroksille lisävääntöä, jolla puolestaan kompensoidaan turboviivettä.

Toki moottoria on itsessään myös optimoitu hybridijärjestelmää varten. Nokka-akseleita pyörittää nyt esimerkiksi ketju hihnan sijaan. Lisäksi turboahtimen toimintaa on tehostettu, eli alakierroksilla on tarjolla entistä enemmän ahtopainetta. Lisäksi moottorin teho on noussut neljällä kilowatilla tasan 100 kilowattiin.

Uusia palasia peliin

Kuten jo mainittua, hybridiversiossa on 8-vaihteisen automaatin sijaan uusi 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Sähkömoottori, invertteri sekä ohjauselektroniikka ovat kaikki integroituna siihen. Näin ollen vaihteisto on saatavilla vain uusien kevythybridien mukana. Järjestelmä tulee luonnollisesti Peugeotin lisäksi käyttöön myös muissa Stellantis-konsernin tuotteissa.

Hybridijärjestelmä sammuttaa polttomoottorin aina kuin mahdollista – kunhan nopeus on alle 145 km/h. Sähkömoottori hoitaa myös starttimoottorin virtaa, mutta ajossa osana hybridijärjestelmää polttomoottori käynnistetään erillisellä hihnakäyttöisellä starttigeneraattorilla. Syykin on selvä; polttomoottori käynnistyy näin pehmeämmin, mikä edistää luonnollisesti ajomukavuutta. Polttomoottorin käynnistymisen kyllä tuntee ajossa, mutta häiritseväksi ei käynnistymistä voi moittia.

Ja koska sähköjärjestelmän koko on maltillinen, se ei myöskään nosta auton massaa merkittävästi. 5008 kevythybridin omamassa on vielä alle 1500 kiloa, mikä on esimerkiksi yli 100 kiloa vähemmän kuin selvästi kompaktimmassa ja juuri uudistuneessa Peugeot E-2008:ssa.

Parhaimmillaan taajamissa

Jo varsin pieni 21 kW sähkömoottori tarjoaa sen verran lisää suorituskykyä, että polttomoottori pääsee vähemmällä sitä enemmän kuormitettaessa. Ja kun akkuun on kertynyt riittävästi virtaa, hybridijärjestelmä mahdollistaa myös ajamisen alhaisella nopeudella pelkällä sähköllä.

Valmistajan mukaan uusi 48 V -järjestelmä mahdollistaa yli puolet kaupunkiajoista pelkällä sähköllä. Tämä siis varsin pienellä alle 1 kWh kokoisella (898 Wh) akulla, jonka nettokapasiteetti on vain 432 Wh.

Pienen akun etu on maltillinen valmistuskustannus sekä sen vaatima pieni tila. Lisäksi akku sijaitsee kuljettajan istuimen alla, jolloin se ei vie tilaa sen paremmin matkustamosta kuin myöskään tavaratilasta.

Lyhyen koeajon perusteella Peugeotin lupaukselle sähköajojen määrästä on katetta, mutta se vaatii kuljettajalta ennakoivan ajon lisäksi myös järjestelmän optimaalista hyödyntämistä; jarrutusenergiaa pitää ottaa talteen ajon aikana niin paljon kuin mahdollista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiksuus isossa kuvassa

Peugeot ei ole vielä julkistanut uudella 48 V -järjestelmällä varustettujen 5008-mallien hintoja. Tällä hetkellähän hinnastossa on vain samalla 1,2-litraisella bensaturbolla ilman hybridijärjestelmää kulkeva versio. Sen hinnat alkavat käsivaihteisena 42 167 eurosta ja 8-vaihteisella automaatilla 45 284 eurosta.

Oletuksena on, että kevythybridijärjestelmä maksaa sen verran enemmän, että se syö 15 prosenttia alhaisemman WLTP-kulutuksen mukanaan tuomaan hintaedun. Ja kun ostohinta on sama, silloin päätös jää tavallaan kuluttajalle. Porkkana on siinä, jos autolla ajetaan paljon kaupungissa, silloin kulutuslukemat ovat selvästi pelkkää polttomoottoriversiota alhaisemmat. Ainakin silloin sähkön mukanaan tuomaa etua kannattaa vakavasti harkita.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Peugeot 5008 48 V

Moottori

Kevythybridi, 1199 cm3 bensaturbo, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto

Teho

100 kW (136 hv), 5500 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Akku

0,9 kWh litium-ioni, käytettävissä 0,43 kWh

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10 s

Huippunopeus

188 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,3 (yhd.)

CO2-päästöt

141 g/km

Mitat

pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2840 mm

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat