8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfanaarasleijona Peugeot 908 RC olisi toteutuessaan tuonut Le Mans -voittaja-auton tekniikkaa kadulle superluksusmuodossa. Ranskalaisvalmistaja Peugeot toi vuoden 2006 Pariisin autonäyttelyyn tajunnanräjäyttävän konseptin, jolla Peugeot-brändi kurotteli jotain Bugattin kaltaista. Aikana ennen DS Automobilesia Citroën, Peugeot ja Renault kilpailivat hyvin tasaväkisesti Ranskan ykkösmerkin asemasta, eikä millään niistä ollut suurta etulyöntiasemaa sillä saralla. Tämä alfanaarasleijona olisi kuitenkin toteutuessaan nostanut Peugeotin osakkeita tuntuvasti. On siis aika muistella sitä kertaa kun Peugeot 908 RC näki päivänvalon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskimoottorinen luksussedan poikittaisella diesel-V12:llaPeugeot sai vahvan innoituksensa 908 RC:hen kestävyysajojen aatelistosta, Le Mansin 24 tunnin ajoista. 20 vuotta sitten Audi toi LMP1-luokkaan poikkeuksellisen dieselkäyttöisen auton, Audi R10 TDI:n. Palattuaan kuvioihin, Peugeot haastoi diesel-Audin omalla tuotteellaan, Peugeot 908 HDI FAP:illa. Vuonna 2009 Peugeot palkittiin tästä Le Mans -mestaruudella. Peugeot 908 HDI FAP:issa oli 5,5-litrainen, matalaan 100 asteen kulmaan asennettu dieselkäyttöinen tuplaturbo-V12. Kuten nimi kertoo, moottorissa oli hiukkassuodatin. Tehoa se tuotti 540 kilowattia eli 730 hevosvoimaa ja vääntöä erittäin kunnioitettavat 1 200 newtonmetriä.Tämän voimalaitoksen Peugeot sitten päätti asentaa luksussedan-konseptiinsa, 908 RC:hen. Asennustapa poikkesi kuitenkin sekä 908 HDI FAP:ista että kaikista tyypillisistä luksussedaneista. Moottori asennettiin siis poikittain, mikä on V12:n kokoisella moottorilla varustettujen autojen kohdalla äärimmäisen harvinaista. Lisäksi se asennettiin matkustamon taakse, mikä taas on hyvin harvinaista neliovisissa autoissa. Tämä ratkaisu toi 908 RC:hen suorastaan pitkänhuiskean perän, sillä matkustamon ja moottorin taakse piti mahtua vielä tavaratila. Kokonaispituutta autolla oli silti "vain" 5,12 metriä, mutta akseliväliä peräti 3,15 metriä.Jotkin 908 RC:n alustan yksityiskohdat olivat muun muassa sukua Peugeotin silloiselle perusmallistolle, kuten Peugeot 407:lle, mutta se oli kaukana koko totuudesta. Rakenteellisesti auto koostui hiilikuitukomposiiteista sekä vakuumipolymeroidusta alumiinista. Maailmanluokan meininkiä. Peugeot 908 RC:n superlatiivinen ulkoilme jatkui myös auton sisätiloissa. Siellä tunnelmaa luotiin hillityllä tyylikkyydellä mutta hillittömällä tuulilasilla. Myös se oli vuonna 2006 erikoista ja aikaansa edellä, että lähes kaikki auton toiminnot oli keskitetty suurelle keskinäytölle, ja että takamatkustajillakin oli oma viihdenäyttönsä. 300 km/h kulkeva dieselkäyttöinen supersedan Peugeotin valmistamana jäi lopulta ylivilliksi konseptiksi. 908 RC näyttää silti jotenkin tutulta, ja tähän on tietysti syynä vuonna 2010 debytoinut Peugeot RCZ, jossa riitti karismaa huomattavasti tavanomaisemmasta toteutustavastaan huolimatta. Lähteet: Peugeot, Autoevolution Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki 40 diesel-autojen maailmanennätystä yksipaikkaisella 404:llä 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?