7.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki 40 diesel-autojen maailmanennätystä yksipaikkaisella 404:llä Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 404 oli vahva auto, mistä yhtenä osoituksena yli sadan tunnin kestävyysajo dieselennätysautolla 60 vuotta sitten. Kun esimerkiksi Internetissä näkee listauksia kaikkien aikojen kestävimmistä automalleista, listauksien tekijöiden tiedot, muistikuvat tai mielikuvat tapaavat olla melko samanlaisia. Mukana on yleensä useampi Honda, Mazda, Subaru ja Toyota, jokunen Mercedes-Benz, yksittäisiä malleja erinäisiltä muilta merkeiltä sekä Peugeot 404. Peugeot 404 FamilialeTämä Peugeotin vuodelle 1960 lanseeraama perheautomalli sai osakseen vahvan maineen, ja sitä valmistettiin eri puolilla maailmaa pisimmällä laskutavalla lisenssiversiot mukaan luettuna lähes kolme miljoonaa kappaletta. Auto oli suosittu perheauton lisäksi taksina eri puolilla maailmaa, ja muun muassa Pohjois-Afrikassa sillä on ollut vuosikymmenien mittainen vahva asema. Italialaistalo Pininfarinan suunnittelemasta autosta tehtiin neliovisen sedanin ja viisiovisen farmarin lisäksi muitakin korimalleja, nimittäin kaksiovinen coupé, kaksiovinen avomalli sekä kaksiovinen pickup-avolavamalli, suosittu juuri Pohjois-Afrikan kaltaisilla markkina-alueilla. Peugeot 404 CabrioletNäiden viiden korimallin lisäksi Peugeot 404:stä tehtiin vielä yksi, kaikkein harvinaisin ja kaikkein erikoisin yksipaikkainen versio hävittäjätyylisellä ohjaamon kuomulla. Sillä oli hyvin ainutlaatuinen, dieselintuoksuinen tehtävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy16 600 kilometriä keskinopeudella 161 km/hPeugeot toi markkinoille 404:n dieselversion vuonna 1963, ja dieseliä tarjottiin sedanin sekä farmarin yhteyteen. Dieselmoottorit henkilöautoissa olivat tuolloin aivan uusi juttu, ja Peugeot kuului niiden tärkeimpiin puolestapuhujiin ja kehittäjiin Euroopan markkinoilla Mercedes-Benzin ohella. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää