13.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: pihi, silti mukava – Toyota RAV4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 -katumaasturin huippuversio ei nuukaile varustuksellaan vaan kulutuksellaan. Hyvää: tilat, mukavuus, hiljaisuus, kulutus, vaivattomuus. Huonoa: ohjaustunto. Toyota RAV4 on yksi kaupunkimaasturien pioneereista, sen ensiesittely oli jo vuonna 1994. Sen jälkeen kilpailijoita on ilmaantunut kaikilta merkeiltä kuin sieniä sateella. RAV4 on onnistunut kuitenkin säilyttämään jalansijansa markkinoilla. Suomessakin sen kaikki neljä sukupolvea ovat olleet suosittuja. Nyt esitelty viides sukupolvi houkuttelee asiakkaita aivan uudella muotoilulla, mutta pinnan alla on myös ilahduttavia uudistuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatRAV4 näyttää aiempaa isommalta, mutta mittanauha paljastaa ulkomittojen olevan muutaman millimetrin tarkkuudella ennallaan. Tila on kuitenkin käytetty tehokkaammin, väljyyttä löytyy runsaasti joka suuntaan. Etuistuimet ovat hyvin muotoillut ja istuma-asento on luonteva. Takaistuimella on pitkänkin kuskin takana runsaat tilat aikuiselle, jopa kolmelle hengelle lyhyttä matkaa ajatellen. Myös tavaratila on jo perusmuodossaan kookas ja helposti laajennettavissa. Epäkohtiakin on: suksiluukku uupuu ja sähköisesti aukeava takaluukku on tuskastuttavan hidas.Ylellinen varusteluLasipintaa on runsaasti jo perusmallissa, ja koeajossa olleen kalleimman version vaalea verhoilu sekä lasikatto lisäävät avaruuden ja valoisuuden tuntua. Kojelauta on aiempaa selkeälinjaisempi ja osaksi vaalealla nahalla verhoiltuna tyylikäs kokonaisuus. Toyota on pakannut huippumalliin hengästyttävän määrän mukavuus- ja turvavarustelua. Osa saattoi jäädä piiloon valikoiden taakse, mutta tarvittavat ominaisuudet löytyivät intuitiivisesti. Ilahduttavasti jo Active-perusvarustelu on varsin riittävä, kalleimmassa versiossa houkuttaa eniten verhoilun tuoma herraskainen ilme.Mukavuus etusijallaAjossa Toyotan katumaasturin hallitsevin piirre on mukavuus. Äänitaso pysyy vaimeana erilaisilla pinnoitteilla, eikä mikään äänilähde nouse häiritsevästi esiin. Jousitus on mukavaksi viritetty, ja renkaat ovat huippumallissakin korkeaprofiiliset. Käytös on epätasaisuuksissa henkilöautomaista, maasturimaiset heilahdukset iskunvaimennus karsii topakasti pois.Nopeammin vietäessä RAV4 ei suo kuljettajalleen nautintoja, sillä sähköinen kaasun annostelu, pehmeä jousitus ja kevyeksi tehostettu ohjaus hävittävät tarkimman tunnon tien pintaan. Ajolinjat levenevät ja kori kallistelee. Eli arkiajoon aivan erinomaisen kevytkäyttöinen ja huomiota vaatimaton kompromissi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto sähkölläRAV4:n voimalinja on hybridi-Toyotoilla ajaneille tutunoloinen. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen Atkinson-työkierrolla. Sähkömoottoreita on kaksi, ja ne pystyvät yksinäänkin liikuttamaan autoa tai vaihtoehtoisesti keräämään hidastuksista talteen liike-energiaa. Akusto on pieni, pelkällä sähköllä ei montaa kilometriä pääse.Neliveto on toteutettu ilman nivelakselia. Taka-akselilla on oma 54-hevosvoimainen sähkömoottorinsa, joka toimii aina liikkeelle lähtiessä, jyrkässä mäessä tai järjestelmän havaitessa luistoa. Trail-moodilla elektroniikka jakelee voimaa pitävimmille pyörille. Nelivetomallin lisäetuna vedettävän perävaunun paino tuplaantuu 1 650 kiloon etuvetohybridiin verrattuna. Jos tämä ei riitä, perinteinen kaksilitrainen perusmalli pystyy vetämään kaksitonnista kärryä. Karavaanareiden kaipaamaa dieselmallia Toyota ei enää aio valmistaa.HelppokäyttöinenHybridijärjestelmän toimintaa ja kulutushistoriaa voi tarkastella monitoiminäytöllä. Bensiinimoottorin kulutuslukeman kiipeäminen 15 l/100 km -tasolle huolestuttaa, mutta toisaalta moottori on sammuneena reilusti yli puolet ajoon käytetystä ajasta. Moottori sammuu ja käynnistyy itsekseen huomaamatta. Monimutkaiselta kuulostavaan tekniikkaan ei tarvitse paneutua, ajo sujuu kuin millä tahansa automaattiautolla. Vaihdevalitsinkin on muutettu aiemmista hybridimalleista poiketen tavalliseksi.Jos koeajon aluksi RAV4 tekee vaikutuksen tiloillaan ja mukavuudellaan, myös jälkimaku on miellyttävä. Pääkaupunkiseudulla ajetun koeajon keskikulutus jää hämmästyttävän alhaiseksi. Tehokas ja kookas nelivetomaasturi kulutti bensiiniä vain 5,2 l/100 km, ja havaintoa tukevat myös keväisen parivertailumme etuvetohybridillä saavuttamamme mittaustulokset.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, kaksi sähkömoottoria, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Teho 163 kW (222 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti