4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris Ranger Kinetic on malliperheensä tehokkain malli, joka etenee ääneti sähköisellä voimalinjalla. Mönkijämarkkinoilla sähköistyminen ei ole ottanut samalla tavalla tuulta alleen kuin autoteollisuudessa. Siinä missä polttomoottori alkaa olla Euroopassa kuriositeetti autossa, on homma koko lailla päinvastainen mönkijöiden suhteen. Poikkeus sääntöön on Polaris Ranger Kinetic.Ei liene suuri yllätys, että sähköistäminen tekee Kineticistä Ranger-malliston tehokkaimman mallin. Toimintatapa on tuttu kaikesta ajoneuvoteollisuudesta. Ruttua riittää, sillä Kineticin sähkömoottorin teholukemat ovat 110 hv ja 190 Nm.Pieni side-by-side mönkijän tehoreservi on pienen sähköauton verran, mutta painoa on selkeästi vähemmän. Ranger Kinetic painaa 807 kiloa, mikä on karkeasti puolet keskiluokan henkilöauton massasta. Ei siis ihme, että sähköinen koppimönkijä tuntuu suorastaan lentävän.Rinnakkain istuttavat mönkijät ovat lähtökohtaisesti suorituskykyisiä pelejä, mutta sähköistys tekee tällekin luokalle ihmeitä. Moottorin tehoarvot ovat härskit ja ne laittavat Polariksen nappularenkaat lyömään iloisesti joutavaa irtopäällysteellä.Fiilis on monella tapaa hassu, sillä äänimaailma on mönkijöissä usein räävitön. Kun moottori on sijoitettu suoraan kuskin taakse, ovat soundit sen mukaiset. Välillä kuulosuojainten käyttäminen ei olisi liioittelua. Sähkö-Rangerin kanssa tilanne on päinvastainen. Ainoat äänet syntyvät renkaiden sutimisesta ja jousituksen mekaanisista äänistä.Äänettömyys ja päästöttömyys mahdollistavat monta asiaa, sillä nykyään ihmiset tuntuvat olevan vahvasti allergisia polttomoottoreille. Kinetic on hiljainen, ja ei tällä tavalla vaikuta uhkaavan planeettamme elämää. Samaan aikaan se on järkyttävän tehokas ja ripeä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”