4.6.2025

Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan

Kuva Tuomas Rajala

Polaris Ranger Kinetic on malliperheensä tehokkain malli, joka etenee ääneti sähköisellä voimalinjalla.

Mönkijämarkkinoilla sähköistyminen ei ole ottanut samalla tavalla tuulta alleen kuin autoteollisuudessa. Siinä missä polttomoottori alkaa olla Euroopassa kuriositeetti autossa, on homma koko lailla päinvastainen mönkijöiden suhteen. Poikkeus sääntöön on Polaris Ranger Kinetic.

Ei liene suuri yllätys, että sähköistäminen tekee Kineticistä Ranger-malliston tehokkaimman mallin. Toimintatapa on tuttu kaikesta ajoneuvoteollisuudesta. Ruttua riittää, sillä Kineticin sähkömoottorin teholukemat ovat 110 hv ja 190 Nm.

Pieni side-by-side mönkijän tehoreservi on pienen sähköauton verran, mutta painoa on selkeästi vähemmän. Ranger Kinetic painaa 807 kiloa, mikä on karkeasti puolet keskiluokan henkilöauton massasta. Ei siis ihme, että sähköinen koppimönkijä tuntuu suorastaan lentävän.

Rinnakkain istuttavat mönkijät ovat lähtökohtaisesti suorituskykyisiä pelejä, mutta sähköistys tekee tällekin luokalle ihmeitä. Moottorin tehoarvot ovat härskit ja ne laittavat Polariksen nappularenkaat lyömään iloisesti joutavaa irtopäällysteellä.

Fiilis on monella tapaa hassu, sillä äänimaailma on mönkijöissä usein räävitön. Kun moottori on sijoitettu suoraan kuskin taakse, ovat soundit sen mukaiset. Välillä kuulosuojainten käyttäminen ei olisi liioittelua. Sähkö-Rangerin kanssa tilanne on päinvastainen. Ainoat äänet syntyvät renkaiden sutimisesta ja jousituksen mekaanisista äänistä.

Äänettömyys ja päästöttömyys mahdollistavat monta asiaa, sillä nykyään ihmiset tuntuvat olevan vahvasti allergisia polttomoottoreille. Kinetic on hiljainen, ja ei tällä tavalla vaikuta uhkaavan planeettamme elämää. Samaan aikaan se on järkyttävän tehokas ja ripeä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat