4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris Ranger Kinetic on malliperheensä tehokkain malli, joka etenee ääneti sähköisellä voimalinjalla. Mönkijämarkkinoilla sähköistyminen ei ole ottanut samalla tavalla tuulta alleen kuin autoteollisuudessa. Siinä missä polttomoottori alkaa olla Euroopassa kuriositeetti autossa, on homma koko lailla päinvastainen mönkijöiden suhteen. Poikkeus sääntöön on Polaris Ranger Kinetic.Ei liene suuri yllätys, että sähköistäminen tekee Kineticistä Ranger-malliston tehokkaimman mallin. Toimintatapa on tuttu kaikesta ajoneuvoteollisuudesta. Ruttua riittää, sillä Kineticin sähkömoottorin teholukemat ovat 110 hv ja 190 Nm.Pieni side-by-side mönkijän tehoreservi on pienen sähköauton verran, mutta painoa on selkeästi vähemmän. Ranger Kinetic painaa 807 kiloa, mikä on karkeasti puolet keskiluokan henkilöauton massasta. Ei siis ihme, että sähköinen koppimönkijä tuntuu suorastaan lentävän.Rinnakkain istuttavat mönkijät ovat lähtökohtaisesti suorituskykyisiä pelejä, mutta sähköistys tekee tällekin luokalle ihmeitä. Moottorin tehoarvot ovat härskit ja ne laittavat Polariksen nappularenkaat lyömään iloisesti joutavaa irtopäällysteellä.Fiilis on monella tapaa hassu, sillä äänimaailma on mönkijöissä usein räävitön. Kun moottori on sijoitettu suoraan kuskin taakse, ovat soundit sen mukaiset. Välillä kuulosuojainten käyttäminen ei olisi liioittelua. Sähkö-Rangerin kanssa tilanne on päinvastainen. Ainoat äänet syntyvät renkaiden sutimisesta ja jousituksen mekaanisista äänistä.Äänettömyys ja päästöttömyys mahdollistavat monta asiaa, sillä nykyään ihmiset tuntuvat olevan vahvasti allergisia polttomoottoreille. Kinetic on hiljainen, ja ei tällä tavalla vaikuta uhkaavan planeettamme elämää. Samaan aikaan se on järkyttävän tehokas ja ripeä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta