11.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Sportsman 570 – maailman suosituimman mönkijän uudet vaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris Sportsman 570 uudistui perusteellisesti säilyttääkseen ykköspaikkansa. Hyvää: voimansiirron toiminta, käyttäjäystävällisyys, hiljainen käyntiääni. Huonoa: vetokoukku toimii ankkurina vaikeassa maastossa. Yli 1,6 miljoonalla myydyllä laitteella maailman suosituimmaksi mönkijäksi nousseen Polaris Sportsman 570:n uudistuksessa on tehty asiakkaiden toivomia muutoksia. Ulkoisesti uuden mallin erottaa korkeammasta rengasprofiilista, etupään tavaratelineen lisäkaiteesta, led-valoista sekä selvästi aiempaa tyylikkäämmästä muotoilusta. Edestä ja takaa katsottuna tarkkasilmäinen huomaa myös uudistuneet, voimakkaasti kaareutuvat A-tukivarret, jotka parantavat maastokelpoisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohtia hiottuKoeajo alkaa työntämällä virta-avain uudistettuun, entistä vesitiiviimpään virtalukkoon. Yksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on miellyttävän hiljainen, vaikka tehon luvataan kasvaneen yhdeksällä hevosvoimalla.Liikkeellelähtö sujuu kehitetyn kytkimen ja variaattorin ansiosta selvästi pehmeämmin. Progressiivisen ohjaustehostimen keventämä ohjaus on paikallaan käännellessä tunnoton, mutta ajossa tehostin unohtuu kokonaan. Uusi sähkötoiminen kaasunohjaus toimii pehmeästi, samoin 60 km/h -nopeuteen asetettu rajoitin.Maastossa kytketään neliveto päälle oikean käden peukalolla. Vetotavan vaihtoehtoja on vain kaksi: takavedon lisäksi neliveto, joka toimii automaattisesti ilman, että kuljettajan tarvitsisi kytkeä lukkoja erikseen päälle. Maastossa erillisjousitus toimii hienosti, ja lyhyestä akselivälistä huolimatta Sportsmanin liikkeet ovat rauhallisia.Kääntösäde on mukavan pieni, mikä lisää ketteryyttä puiden välissä pujoteltaessa. Kaikkiin pyöriin vaikuttava levyjarru toimii yhdestä kahvasta painamalla. Maastokelpoisuuden rajan asettaa alimpana roikkuva vetokoukku, jonka kolina kallionkielekkeisiin ja lohkareisiin osuttaessa kertoo, ettei tätä rankempaan maastoon ole enää asiaa.Laaja kirjo mallejaHarva viekään omalla rahalla hankittua mönkijää näin pahoihin paikkoihin. Tärkeämpää on helppokäyttöisyys ja monipuolisuus, ja näihin ominaisuuksiin onkin uudistuksen yhteydessä kiinnitetty erityistä huomiota. Huoltolataukselle on pikakytkentäpistoke, ja tehokkaampi 18 ampeeritunnin akku antaa 78 prosenttia enemmän käynnistystehoa. Tavaratelineessä on uudet sidontapisteet ja pikakiinnitys puskulevylle. Sportsman 570 -malliston hinta alkaa 9 490 eurosta, jolloin varustukseen ei kuulu ohjaustehostinta. Malliston toista päätä edustaa SP Öhlins -versio 12 490 euron hintalapullaan. Väliin mahtuvat muun muassa metsästyskäyttöön räätälöity Hunter sekä maa- ja metsätalouteen sopiva Agri Pro.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Polaris Sportsman 570 EFI EPS 4x4 T3b Hinta alkaen 10 490 € Moottori Bensiinimoottori 567 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 2 vaihdetta eteen, peruutusvaihde, takaveto/neliveto/100 % lukko, PVT-variaattori. Huippunopeus 60 km/h Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 857 mm, kuivapaino 451 kg, akseliväli 1 293 mm, maavara 296 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 25 x 8-12, takana 25 x 11-12. Henkilöluku 2. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa