31.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo – farkkuna fantastinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järjetön ja järkevä perhefarmari jaksaa hämmästyttää. Hyvää: ajettavuus, tilat, ulkonäkö. Huonoa: hybridimallin jarrutuntuma, fysiikan lait. Porsche Panamera Sport Turismo on ikonisen stuttgartilaismerkin näkemys järkevästä perhefarkusta. Pystyperä korjaa samalla lopullisesti alkuperäistä Panameraa vaivanneen muotoiluongelman, sillä uusi muoto saa auton vihdoin näyttämään sopivalta. Suurin uhri muodonmuutoksessa on sedanin upea kolmiosainen aktiivinen takaspoileri, joka on vaihtunut perinteisempään lautamalliin takalasin yläreunassa.Se tärkein ero. Porschen mukaan kaikki B-pilarista taaksepäin on tehty uudelleen Sport Turismoa varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihdoin valmisMuunnos sedanista farmariksi on tuonut mukanaan muutamia muitakin etuja. Tavaratila on kasvanut 20 litralla (520 l) ja takaistuimet käännettynä eroa on jo 50 litraa (1 390 l) Sport Turismon hyväksi. Parempi perän muoto on samalla madaltanut lastauskynnystä ja tehnyt tavaratilasta käyttökelpoisemman muotoisen. Suomalaisen autoverotuksen suosimat hybridimallit joutuvat puolestaan luopumaan 95 litrasta tavaratilaa (425–1295 l). Farmariversio tuo tarjolle myös uuden takapenkkiversion. Erillisistuinten sijaan oletuksena saapuu perinteinen keskipaikalla varustettu 2+1-penkki. Leveän kardaanitunnelin takia keskipaikkaa ei tosin voi suositella kuin lyhyisiin siirtymiin hyvien kavereiden kesken. Valitettavasti samalla takapenkin keskikonsolin muotoilu ottaa askeleen taaksepäin, joten varustelistalta kannattaa ruksia erillisistuimet jatkossakin.Herkullinen hybridiSport Turismo perii suoraan sedanin voimalinjavalikoiman, joten tarjolla on koko joukko moottoreita 330 hevosvoiman Panamera 4:stä aina järjettömään 680 hevosvoiman Panamera Turbo S E-Hybridiin. Suomessa suosituin malli lienee 2,9-litraisen 330 hevosvoiman V6:n ja 136 sähköhevosta yhdistävä Panamera 4 E-Hybrid, jonka yhteisteho on 462 hevosvoimaa. Hybridiversioiden etuna on erityisesti kaupunkiolosuhteisiin sopiva sähköajo, jonka toimintamatka on noin 50 kilometriä. Pelkän sähkön varassa Panamera pysyy hyvin liikenteen mukana aina moottoritienopeuksiin saakka.Etelä-Ranskan mutkatiestöllä ajettaessa eniten korostuu Panameran leveys, sillä 1,94 metriä leveä auto vaatii välillä enemmän tilaa kuin ensisilmäyksellä uskoisi. Suurin taikatemppu auton puolelta on sen pituuden ja painon kätkeminen, sillä 5,05 metriä pitkä ja hybridinä yli 2,2 tonnia painava perhefarkku ryntäilee tarvittaessa mutkasta toiseen kuin pari kokoluokkaa pienempi katusportti. Ohjaustuntumaa ei ole valtavasti, mutta kuitenkin riittävästi, ja ohjaus herättää itseluottamusta suoraviivaisuudellaan. Hallintalaitteiden suurin miinus kohdistuu hybridimallien jarrupolkimeen, jonka jousimainen tuntuma tuo mieleen pelikonsolien rattiohjaimet. Osaltaan auton innokkuuteen vaikuttavat reilusti annostellut hevosvoimat, mutta myös alustainsinööreille kuuluu kiitos. Panamera Sport Turismo on ilmiömäinen yhdistelmä mukavuutta ja ajamista tukevaa jämäkkyyttä.Euroopan tai Espoon halkiPitkien matkojen ahmimiseen tarkoitettu Porsche Panamera Sport Turismo on eniten kotonaan reissuilla, joissa läänit ja valtakunnat vaihtuvat useaan kertaan. Hybridinä auto kuitenkin viihtyy mainiosti myös kaupungissa. Parasta autossa on kuitenkin se, että jopa hitaassa ruuhkajonossa Panamera onnistuu tuntumaan erityiseltä.Porsche Panamera Sport Turismo on järkevä perhefarkku – ainakin Porschen tavalla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo Hinta alkaen 130 120 € Moottori Bensiinimoottori 2 894 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 243 kW (330 hv), 5250-6500 r/min Vääntö 450 Nm (1750-4000 r/min) Teho 100 kW, 400 r/min Vääntö 450 Nm (1750-4000 r/min) Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 340 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 59 g/km Mitat pituus 5049 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2950 mm Tavaratila: 425 l Omamassa: 2265 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella