9.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – seikkailullinen sähkötykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monien autoluokkien tuotteiden suorituskyky on noussut suorastaan järjettömälle tasolle sähköistymisen myötä. Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo on tarpeettoman suorituskykyinen ja ihastuttava tuote samaan aikaan. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: korkea omamassa. Porsche Taycan ja mallin monet versiot ovat meille tuttuja, mutta mahdollisuuden tarjoutuessa auton rattiin hyppää aina mielellään. Yksi mielenkiintoisimmista täydennyksistä mallistoon on tehokkaimman voimalinjan istuttaminen seikkailupuskureilla varustettuun versioon, ja tämän mallin nimihän on ytimekkyydessään Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo.Vaikka Cross Turismo onkin hieman korotettu versio Taycanin muuhun mallistoon verrattuna saa autoon silti laskeutua istumaan. Kuljettaja on tiiviisti omassa poterossaan, mutta tilaa on riittävästi ja hyvä asento löytyy laajojen säätövarojen ansiosta. Seikkailumallin erottaa sisätilojen osalta käytännössä vain ajotiloista löytyvästä Gravel-asetuksesta.Takapenkillä istuinosa on varsin jyrkässä kulmassa, millä varmistetaan keskimittaiselle matkustajalle mukava reisituki. Polville ja päälle riittää kiitettävästi tilaa, mutta kuljettajan istuimen ollessa alhaalla loppuu varvastila nopeasti kesken. Cross Turismon, sekä toki ilman maastohenkisiä mausteita olevan Sport Turismon, suurin ero perusmalliin on huomattavasti suurempi ja käyttökelpoisempi tavaratila, joka tekee Taycanista oikeasti käyttökelpoisen perheauton.Katumaasturimaista ilmettä antavat puskurit tuovat Cross Turismoon myös seikkailullista luonnetta ja tiettyä huolettomuuden tunnetta. Ja kyllähän tällaiset puskurit tuovat pientä suojaa maalipinnalle irtonaisemmilla ajoalustoilla. Koeajoyksilö oli myös varustettu Offroad Design -paketilla, joka tuo pienet lisäsiivekkeet helmoihin sekä 10 millimetrin korotuksen Normal-ajotilaan. Gravel-tilassa auto nousee muutamia senttejä, mutta kovin rankkaan maastoon Taycania ei mielellään lähtisi viemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlusta ja voimalinja vailla vertaaOnneksi myös asfalttiviidakko maistuu Taycanille. Sisarmallien tapaan alusta tarjoilee upean yhdistelmän pintapehmeyttä ja suorastaan samettista etenemistä. Ratin takana ero matalampiin sisariin jää todella pieneksi. Kyydin mukavuutta ihastellessa saattaa jopa jäädä huomaamatta alustasta löytyvä ryhti kaarteissa – pehmeydestä huolimatta auto ei kallistele, tai mitään muutakaan epämääräistä, vaikka nopeudet rampeissa nousisivat matkustajien mielestä epämiellyttävälle tasolle. Alustan lisäksi koko ajokokemusta leimaa vailla vertaa oleva vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa hyvän tuntuman, eikä sitä vaivaa yliherkkyys tai hermostuneisuus. Kaasupolkimen vaste on hyvin lineaarinen eikä jarrupolkimen painamisen aikana pysty sanomaan regeneraation ja levyjarrujen rajaa. Normaalissa ajossa Taycan on suorastaan edustusautomaisen hienostunut aavistuksen kovaksi nousevaa rengasmelua lukuun ottamatta.Edustusautomaisuus on mahdollista häivyttää taka-alalle valitsemalla ohjauspyörästä ajomoodiksi Sport- tai Sport + -tilan. Ilmajousitus laskee autoa lähemmäs tienpintaa, iskunvaimennus jämäköityy ja kaasupolkimen vasteeseen tulee terävyyttä. Nopea painallus pohjaan ei voi tieliikenteessä kestää montaa sekuntia, sillä suomalainen moottoritienopeus saavutetaan noin kolmessa (3) sekunnissa. Sähkömoottorien välitön vaste ja raaka vääntö sinkoavat 2,3 tonnin möykyn fysiikan lakeja uhmaten eteenpäin.Suoran linjan suorituskyvyn lisäksi alusta jatkaa hämmästyttämistään rajummassakin käsittelyssä. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja viiveettömästi, minkä ansiosta tieto hurjasta omamassasta unohtuu helposti. Se, kuka tällaista tarvitsee, onkin sitten aivan toinen keskustelu. Otetaan loppuun vielä pikainen kokeilu sitä Cross Turismon erikoisuutta eli Gravel-ajotilaa. Auto nousee muutaman sentin normaalia tasoa korkeampaan asentoon, iskunvaimennus jämäköityy ja apujärjestelmiä viedään taka-alalle. Tämä on siis epätasaisten alueiden sporttiasetus. Sähkömoottorien viiveettömyyden ansiosta sora alkaa ropista välittömästi kaasun painalluksen jälkeen helmoihin. Mutkitellessa luisun kulmaa pystyy hallitsemaan polkimella, mutta tässä tilanteessa viimeinkin tulee esille myös se kuuluisa massa. Nelivetotykki nimittäin kelaa vauhtia melkoista tahtia ja auton pysäyttäminen ottaakin sitten oman aikansa.Tiivistetysti Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo tarjoaa varsin käytännölliset tilat, normaalissa ajossa erittäin miellyttävän kyydin, mutta myös suorastaan käsittämättömän ja kokonaisvaltaisen suorituskyvyn. Tämä on järjetön ja periaatteessa tarpeeton, mutta samalla yksi sähköautomarkkinoiden upeimmista kokonaisuuksista.Teksti ja kuvat Moottori Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo Hinta alkaen 199 340 € Koeajetun auton hinta varusteineen 227 319 € Moottori Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv) Vääntö 1050 Nm Vääntö 1050 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 93,4 / 83,7 kWh Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 560 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 24,4 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4974 mm, leveys 2144 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2904 mm Tavaratila: 405–1 717 l + 84 l edessä l Omamassa: 2320 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle