9.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – seikkailullinen sähkötykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monien autoluokkien tuotteiden suorituskyky on noussut suorastaan järjettömälle tasolle sähköistymisen myötä. Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo on tarpeettoman suorituskykyinen ja ihastuttava tuote samaan aikaan. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: korkea omamassa. Porsche Taycan ja mallin monet versiot ovat meille tuttuja, mutta mahdollisuuden tarjoutuessa auton rattiin hyppää aina mielellään. Yksi mielenkiintoisimmista täydennyksistä mallistoon on tehokkaimman voimalinjan istuttaminen seikkailupuskureilla varustettuun versioon, ja tämän mallin nimihän on ytimekkyydessään Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo.Vaikka Cross Turismo onkin hieman korotettu versio Taycanin muuhun mallistoon verrattuna saa autoon silti laskeutua istumaan. Kuljettaja on tiiviisti omassa poterossaan, mutta tilaa on riittävästi ja hyvä asento löytyy laajojen säätövarojen ansiosta. Seikkailumallin erottaa sisätilojen osalta käytännössä vain ajotiloista löytyvästä Gravel-asetuksesta.Takapenkillä istuinosa on varsin jyrkässä kulmassa, millä varmistetaan keskimittaiselle matkustajalle mukava reisituki. Polville ja päälle riittää kiitettävästi tilaa, mutta kuljettajan istuimen ollessa alhaalla loppuu varvastila nopeasti kesken. Cross Turismon, sekä toki ilman maastohenkisiä mausteita olevan Sport Turismon, suurin ero perusmalliin on huomattavasti suurempi ja käyttökelpoisempi tavaratila, joka tekee Taycanista oikeasti käyttökelpoisen perheauton.Katumaasturimaista ilmettä antavat puskurit tuovat Cross Turismoon myös seikkailullista luonnetta ja tiettyä huolettomuuden tunnetta. Ja kyllähän tällaiset puskurit tuovat pientä suojaa maalipinnalle irtonaisemmilla ajoalustoilla. Koeajoyksilö oli myös varustettu Offroad Design -paketilla, joka tuo pienet lisäsiivekkeet helmoihin sekä 10 millimetrin korotuksen Normal-ajotilaan. Gravel-tilassa auto nousee muutamia senttejä, mutta kovin rankkaan maastoon Taycania ei mielellään lähtisi viemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlusta ja voimalinja vailla vertaaOnneksi myös asfalttiviidakko maistuu Taycanille. Sisarmallien tapaan alusta tarjoilee upean yhdistelmän pintapehmeyttä ja suorastaan samettista etenemistä. Ratin takana ero matalampiin sisariin jää todella pieneksi. Kyydin mukavuutta ihastellessa saattaa jopa jäädä huomaamatta alustasta löytyvä ryhti kaarteissa – pehmeydestä huolimatta auto ei kallistele, tai mitään muutakaan epämääräistä, vaikka nopeudet rampeissa nousisivat matkustajien mielestä epämiellyttävälle tasolle. Alustan lisäksi koko ajokokemusta leimaa vailla vertaa oleva vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa hyvän tuntuman, eikä sitä vaivaa yliherkkyys tai hermostuneisuus. Kaasupolkimen vaste on hyvin lineaarinen eikä jarrupolkimen painamisen aikana pysty sanomaan regeneraation ja levyjarrujen rajaa. Normaalissa ajossa Taycan on suorastaan edustusautomaisen hienostunut aavistuksen kovaksi nousevaa rengasmelua lukuun ottamatta.Edustusautomaisuus on mahdollista häivyttää taka-alalle valitsemalla ohjauspyörästä ajomoodiksi Sport- tai Sport + -tilan. Ilmajousitus laskee autoa lähemmäs tienpintaa, iskunvaimennus jämäköityy ja kaasupolkimen vasteeseen tulee terävyyttä. Nopea painallus pohjaan ei voi tieliikenteessä kestää montaa sekuntia, sillä suomalainen moottoritienopeus saavutetaan noin kolmessa (3) sekunnissa. Sähkömoottorien välitön vaste ja raaka vääntö sinkoavat 2,3 tonnin möykyn fysiikan lakeja uhmaten eteenpäin.Suoran linjan suorituskyvyn lisäksi alusta jatkaa hämmästyttämistään rajummassakin käsittelyssä. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja viiveettömästi, minkä ansiosta tieto hurjasta omamassasta unohtuu helposti. Se, kuka tällaista tarvitsee, onkin sitten aivan toinen keskustelu. Otetaan loppuun vielä pikainen kokeilu sitä Cross Turismon erikoisuutta eli Gravel-ajotilaa. Auto nousee muutaman sentin normaalia tasoa korkeampaan asentoon, iskunvaimennus jämäköityy ja apujärjestelmiä viedään taka-alalle. Tämä on siis epätasaisten alueiden sporttiasetus. Sähkömoottorien viiveettömyyden ansiosta sora alkaa ropista välittömästi kaasun painalluksen jälkeen helmoihin. Mutkitellessa luisun kulmaa pystyy hallitsemaan polkimella, mutta tässä tilanteessa viimeinkin tulee esille myös se kuuluisa massa. Nelivetotykki nimittäin kelaa vauhtia melkoista tahtia ja auton pysäyttäminen ottaakin sitten oman aikansa.Tiivistetysti Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo tarjoaa varsin käytännölliset tilat, normaalissa ajossa erittäin miellyttävän kyydin, mutta myös suorastaan käsittämättömän ja kokonaisvaltaisen suorituskyvyn. Tämä on järjetön ja periaatteessa tarpeeton, mutta samalla yksi sähköautomarkkinoiden upeimmista kokonaisuuksista.Teksti ja kuvat Moottori Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo Hinta alkaen 199 340 € Koeajetun auton hinta varusteineen 227 319 € Moottori Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv) Vääntö 1050 Nm Vääntö 1050 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 93,4 / 83,7 kWh Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 560 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 24,4 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4974 mm, leveys 2144 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2904 mm Tavaratila: 405–1 717 l + 84 l edessä l Omamassa: 2320 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?