9.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – seikkailullinen sähkötykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monien autoluokkien tuotteiden suorituskyky on noussut suorastaan järjettömälle tasolle sähköistymisen myötä. Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo on tarpeettoman suorituskykyinen ja ihastuttava tuote samaan aikaan. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: korkea omamassa. Porsche Taycan ja mallin monet versiot ovat meille tuttuja, mutta mahdollisuuden tarjoutuessa auton rattiin hyppää aina mielellään. Yksi mielenkiintoisimmista täydennyksistä mallistoon on tehokkaimman voimalinjan istuttaminen seikkailupuskureilla varustettuun versioon, ja tämän mallin nimihän on ytimekkyydessään Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo. Vaikka Cross Turismo onkin hieman korotettu versio Taycanin muuhun mallistoon verrattuna saa autoon silti laskeutua istumaan. Kuljettaja on tiiviisti omassa poterossaan, mutta tilaa on riittävästi ja hyvä asento löytyy laajojen säätövarojen ansiosta. Seikkailumallin erottaa sisätilojen osalta käytännössä vain ajotiloista löytyvästä Gravel-asetuksesta. Takapenkillä istuinosa on varsin jyrkässä kulmassa, millä varmistetaan keskimittaiselle matkustajalle mukava reisituki. Polville ja päälle riittää kiitettävästi tilaa, mutta kuljettajan istuimen ollessa alhaalla loppuu varvastila nopeasti kesken. Cross Turismon, sekä toki ilman maastohenkisiä mausteita olevan Sport Turismon, suurin ero perusmalliin on huomattavasti suurempi ja käyttökelpoisempi tavaratila, joka tekee Taycanista oikeasti käyttökelpoisen perheauton. Katumaasturimaista ilmettä antavat puskurit tuovat Cross Turismoon myös seikkailullista luonnetta ja tiettyä huolettomuuden tunnetta. Ja kyllähän tällaiset puskurit tuovat pientä suojaa maalipinnalle irtonaisemmilla ajoalustoilla. Koeajoyksilö oli myös varustettu Offroad Design -paketilla, joka tuo pienet lisäsiivekkeet helmoihin sekä 10 millimetrin korotuksen Normal-ajotilaan. Gravel-tilassa auto nousee muutamia senttejä, mutta kovin rankkaan maastoon Taycania ei mielellään lähtisi viemään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alusta ja voimalinja vailla vertaa Onneksi myös asfalttiviidakko maistuu Taycanille. Sisarmallien tapaan alusta tarjoilee upean yhdistelmän pintapehmeyttä ja suorastaan samettista etenemistä. Ratin takana ero matalampiin sisariin jää todella pieneksi. Kyydin mukavuutta ihastellessa saattaa jopa jäädä huomaamatta alustasta löytyvä ryhti kaarteissa – pehmeydestä huolimatta auto ei kallistele, tai mitään muutakaan epämääräistä, vaikka nopeudet rampeissa nousisivat matkustajien mielestä epämiellyttävälle tasolle. Alustan lisäksi koko ajokokemusta leimaa vailla vertaa oleva vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa hyvän tuntuman, eikä sitä vaivaa yliherkkyys tai hermostuneisuus. Kaasupolkimen vaste on hyvin lineaarinen eikä jarrupolkimen painamisen aikana pysty sanomaan regeneraation ja levyjarrujen rajaa. Normaalissa ajossa Taycan on suorastaan edustusautomaisen hienostunut aavistuksen kovaksi nousevaa rengasmelua lukuun ottamatta. Edustusautomaisuus on mahdollista häivyttää taka-alalle valitsemalla ohjauspyörästä ajomoodiksi Sport- tai Sport + -tilan. Ilmajousitus laskee autoa lähemmäs tienpintaa, iskunvaimennus jämäköityy ja kaasupolkimen vasteeseen tulee terävyyttä. Nopea painallus pohjaan ei voi tieliikenteessä kestää montaa sekuntia, sillä suomalainen moottoritienopeus saavutetaan noin kolmessa (3) sekunnissa. Sähkömoottorien välitön vaste ja raaka vääntö sinkoavat 2,3 tonnin möykyn fysiikan lakeja uhmaten eteenpäin. Suoran linjan suorituskyvyn lisäksi alusta jatkaa hämmästyttämistään rajummassakin käsittelyssä. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja viiveettömästi, minkä ansiosta tieto hurjasta omamassasta unohtuu helposti. Se, kuka tällaista tarvitsee, onkin sitten aivan toinen keskustelu. Otetaan loppuun vielä pikainen kokeilu sitä Cross Turismon erikoisuutta eli Gravel-ajotilaa. Auto nousee muutaman sentin normaalia tasoa korkeampaan asentoon, iskunvaimennus jämäköityy ja apujärjestelmiä viedään taka-alalle. Tämä on siis epätasaisten alueiden sporttiasetus. Sähkömoottorien viiveettömyyden ansiosta sora alkaa ropista välittömästi kaasun painalluksen jälkeen helmoihin. Mutkitellessa luisun kulmaa pystyy hallitsemaan polkimella, mutta tässä tilanteessa viimeinkin tulee esille myös se kuuluisa massa. Nelivetotykki nimittäin kelaa vauhtia melkoista tahtia ja auton pysäyttäminen ottaakin sitten oman aikansa. Tiivistetysti Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo tarjoaa varsin käytännölliset tilat, normaalissa ajossa erittäin miellyttävän kyydin, mutta myös suorastaan käsittämättömän ja kokonaisvaltaisen suorituskyvyn. Tämä on järjetön ja periaatteessa tarpeeton, mutta samalla yksi sähköautomarkkinoiden upeimmista kokonaisuuksista. Teksti ja kuvat Moottori Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo Hinta alkaen 199 340 € Koeajetun auton hinta varusteineen 227 319 € Moottori Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv) Vääntö 1050 Nm Vääntö 1050 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 93,4 / 83,7 kWh Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 560 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 24,4 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4974 mm, leveys 2144 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2904 mm Tavaratila: 405–1 717 l + 84 l edessä l Omamassa: 2320 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt