9.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – seikkailullinen sähkötykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monien autoluokkien tuotteiden suorituskyky on noussut suorastaan järjettömälle tasolle sähköistymisen myötä. Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo on tarpeettoman suorituskykyinen ja ihastuttava tuote samaan aikaan. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: korkea omamassa. Porsche Taycan ja mallin monet versiot ovat meille tuttuja, mutta mahdollisuuden tarjoutuessa auton rattiin hyppää aina mielellään. Yksi mielenkiintoisimmista täydennyksistä mallistoon on tehokkaimman voimalinjan istuttaminen seikkailupuskureilla varustettuun versioon, ja tämän mallin nimihän on ytimekkyydessään Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo.Vaikka Cross Turismo onkin hieman korotettu versio Taycanin muuhun mallistoon verrattuna saa autoon silti laskeutua istumaan. Kuljettaja on tiiviisti omassa poterossaan, mutta tilaa on riittävästi ja hyvä asento löytyy laajojen säätövarojen ansiosta. Seikkailumallin erottaa sisätilojen osalta käytännössä vain ajotiloista löytyvästä Gravel-asetuksesta.Takapenkillä istuinosa on varsin jyrkässä kulmassa, millä varmistetaan keskimittaiselle matkustajalle mukava reisituki. Polville ja päälle riittää kiitettävästi tilaa, mutta kuljettajan istuimen ollessa alhaalla loppuu varvastila nopeasti kesken. Cross Turismon, sekä toki ilman maastohenkisiä mausteita olevan Sport Turismon, suurin ero perusmalliin on huomattavasti suurempi ja käyttökelpoisempi tavaratila, joka tekee Taycanista oikeasti käyttökelpoisen perheauton.Katumaasturimaista ilmettä antavat puskurit tuovat Cross Turismoon myös seikkailullista luonnetta ja tiettyä huolettomuuden tunnetta. Ja kyllähän tällaiset puskurit tuovat pientä suojaa maalipinnalle irtonaisemmilla ajoalustoilla. Koeajoyksilö oli myös varustettu Offroad Design -paketilla, joka tuo pienet lisäsiivekkeet helmoihin sekä 10 millimetrin korotuksen Normal-ajotilaan. Gravel-tilassa auto nousee muutamia senttejä, mutta kovin rankkaan maastoon Taycania ei mielellään lähtisi viemään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlusta ja voimalinja vailla vertaaOnneksi myös asfalttiviidakko maistuu Taycanille. Sisarmallien tapaan alusta tarjoilee upean yhdistelmän pintapehmeyttä ja suorastaan samettista etenemistä. Ratin takana ero matalampiin sisariin jää todella pieneksi. Kyydin mukavuutta ihastellessa saattaa jopa jäädä huomaamatta alustasta löytyvä ryhti kaarteissa – pehmeydestä huolimatta auto ei kallistele, tai mitään muutakaan epämääräistä, vaikka nopeudet rampeissa nousisivat matkustajien mielestä epämiellyttävälle tasolle. Alustan lisäksi koko ajokokemusta leimaa vailla vertaa oleva vaivattomuus. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa hyvän tuntuman, eikä sitä vaivaa yliherkkyys tai hermostuneisuus. Kaasupolkimen vaste on hyvin lineaarinen eikä jarrupolkimen painamisen aikana pysty sanomaan regeneraation ja levyjarrujen rajaa. Normaalissa ajossa Taycan on suorastaan edustusautomaisen hienostunut aavistuksen kovaksi nousevaa rengasmelua lukuun ottamatta.Edustusautomaisuus on mahdollista häivyttää taka-alalle valitsemalla ohjauspyörästä ajomoodiksi Sport- tai Sport + -tilan. Ilmajousitus laskee autoa lähemmäs tienpintaa, iskunvaimennus jämäköityy ja kaasupolkimen vasteeseen tulee terävyyttä. Nopea painallus pohjaan ei voi tieliikenteessä kestää montaa sekuntia, sillä suomalainen moottoritienopeus saavutetaan noin kolmessa (3) sekunnissa. Sähkömoottorien välitön vaste ja raaka vääntö sinkoavat 2,3 tonnin möykyn fysiikan lakeja uhmaten eteenpäin.Suoran linjan suorituskyvyn lisäksi alusta jatkaa hämmästyttämistään rajummassakin käsittelyssä. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja viiveettömästi, minkä ansiosta tieto hurjasta omamassasta unohtuu helposti. Se, kuka tällaista tarvitsee, onkin sitten aivan toinen keskustelu. Otetaan loppuun vielä pikainen kokeilu sitä Cross Turismon erikoisuutta eli Gravel-ajotilaa. Auto nousee muutaman sentin normaalia tasoa korkeampaan asentoon, iskunvaimennus jämäköityy ja apujärjestelmiä viedään taka-alalle. Tämä on siis epätasaisten alueiden sporttiasetus. Sähkömoottorien viiveettömyyden ansiosta sora alkaa ropista välittömästi kaasun painalluksen jälkeen helmoihin. Mutkitellessa luisun kulmaa pystyy hallitsemaan polkimella, mutta tässä tilanteessa viimeinkin tulee esille myös se kuuluisa massa. Nelivetotykki nimittäin kelaa vauhtia melkoista tahtia ja auton pysäyttäminen ottaakin sitten oman aikansa.Tiivistetysti Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo tarjoaa varsin käytännölliset tilat, normaalissa ajossa erittäin miellyttävän kyydin, mutta myös suorastaan käsittämättömän ja kokonaisvaltaisen suorituskyvyn. Tämä on järjetön ja periaatteessa tarpeeton, mutta samalla yksi sähköautomarkkinoiden upeimmista kokonaisuuksista.Teksti ja kuvat Moottori Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo Hinta alkaen 199 340 € Koeajetun auton hinta varusteineen 227 319 € Moottori Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 335 kW (456 hv) Vääntö 1050 Nm Vääntö 1050 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 93,4 / 83,7 kWh Toimintamatka 419 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 560 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 24,4 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4974 mm, leveys 2144 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2904 mm Tavaratila: 405–1 717 l + 84 l edessä l Omamassa: 2320 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon