26.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic – Ei se auto, vaan se yhteiskunta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mietit noin 100 000 euron katumaasturia, on Range Rover Sport P400e harkinnan arvoinen valinta. Älä kuitenkaan kuvittele tämänkään ladattavan hybridin olevan automaattisesti ekoteko. Hyvää: kohtalainen toimintamatka sähköllä, vaivaton ajettavuus. Huonoa: Kulutus pitkällä matkalla, ahtaat tilat kokoon nähden. Tulevaisuus näyttää, kuinka ladattaviin hybridimaastureihin joskus tullaan suhtautumaan. Numeroarvoihin perustuvassa nykytodellisuudessa ne ovat kenties haluttavin autoluokka. Siitä kyseenalainen kiitos kuuluu vain ja ainoastaan verottajalle.Katsotaan vaikkapa nyt ajetun Range Rover Sport P400e -mallin hinnastoa (linkatttu 25.2.2019). Edullisimmalla tämän 404-hevosvoimaisen maasturin SE-varustetasolla saa kotipihaan 98 648 eurolla. Jos lähitienoon tonttimaan arvoa haluaa nostattaa oikein kunnolla, voi auton tilata kalleimmalla Autobiography Dynamic -versiolla 121 716 euron hintaan.Ladattavan hybridin houkutus selviää, kun otetaan vertailuun edullisin diesel: vain 249-hevosvoimaisen 3.0 SDV6-mallin saa 113 654 eurolla, mutta tällöin varustetaso on yksikirjaiminen S, jota hybridiin ei edes saa. Vertailukelpoinen SE-malli maksaa dieselinä 118 019 euroa, eli 19 371 euroa tehokkaampaa ladattavaa hybridiä enemmän!Jos dieselin haluaa ylväänä Autobiography Dynamic -versiona, täytyy konepellin alle vaihtaa 306-hevosvoimainen versio, sillä perusmalliin tätä varustelua ei edes saa. 160 740 euron hinta tekee eroksi 39 024 euroa!Syy on tietysti päästöissä: varustelusta riippuen Range Rover P400e:n hiilidioksidigrammat pyörivät välillä 74–86 grammaa kilometrillä (WLTP), kun kahden dieselin lukemat ovat 231–255 ja 232-262 grammaa per kilometri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeroedun vetovoimaTaustalla on tietysti tuttu autovero: ennen sen huomiointia P400e on Range Rover Sport -malliston yksi arvokkaimmista tuotteista, onhan se myös monimutkaisin ja kehittynein. Mutta ympäristötalkoisiin innolla osallistuva Suomi palkitsee ladattavan Range Roverin muiden kaltaistensa tapaan hyvin maltillisella autoverolla. Toimittajana on hyvin vaikea suositella Range Rover Sport -valikoimasta mitään muuta mallia, kuin ylivoimaisesti parhaan vastineen rahalle antavaa P400e -hybridiä. Toki sähköistetyn voimalinjan erottaa hieman pehmeästä jarrutuntumasta ja tavallista pienemmästä tavaratilasta, mutta moitteet ovat mitättömiä hintaeroon nähden. Täyskaasulla saa kuunnella kireää rivinelosta herraskaisemman kuutos- tai kasimoottorin sijaan, mutta vaikea äänestä on rasittua, jos lompakko kevenee kymmeniä tuhansia euroja vähemmän. Suorituskykykin on varsin riittävä: bensiinimoottorin 300 ja vaihteiston yhteyteen rakennettu sähkömoottorin 141 hevosvoimaa tuottavat parhaimmillaan 404 hevosvoiman yhteistehon. Onneksi hybridinkin polttoainesäiliö on mukavat 90 litraa.Maastokyvystäkään ei tarvitse tinkiä: P400e:n vakiovarustelu kattaa sähköohjatun keskitasauspyörästön lukituksen, alennusvaihteiston, aktiivisen takatasauspyörästön lukon ja Terrain Response 2 -pidonhallinnan. Kahluusyvyyttäkin valmistaja lupaa 850 millimetriä.Veroedun valta…Olisi väärin syyttää Range Rover Sportia itseään huonosta ympäristöystävällisyydestä: kohotetun tavaratilan pohjan alla makaava 13 kilowattitunnin ajoakku antaa valmistajan mukaan 48 kilometrin toimintamatkan. 13 celciusasteen lämpötilassa ajetulla testilenkillä pääsimme sähköajolla 35 kilometriä, joten hieman lämpimämmässä säässä väite pitänee paikkaansa.Sähkömoottorin voimavarat riittävät rauhalliseen taajama-ajoon. Vakionopeudensäädin päällä ajaessa polttomoottori käynnistyi hetkeksi avittamaan jyrkimmissä mäissä täyssähkötilassakin.Lataus onnistuu vakiintuneella Type 2 -liitännällä enimmillään 7,4 kilowatin teholla (1x32A), jolloin akku täyttyy vajaassa kolmessa tunnissa.Jos lataus onnistuu kotona ja työpaikalla, voi Range Rover Sport P400e:llä ajaa työmatkat paikallispäästöttä ongelmitta. Silloin tälläkin ladattavalla hybridillä voi päästä kohtalaisen mataliin kulutuslukemiin, niin älyttömältä kuin valtava ekomaasturi ideana kuulostaakin.Nahkaa riittää, mutta suureksi autoksi Range Rover Sport ei ole järin tilava. Tavartilan kooksi ilmoitetaan 701 litraa.…ja vastuuttomuusOngelma jokaisen ladattavan hybridin kohdalla on loppukäyttäjälle jäävä vastuu. Voitte arvata kulutuksen hieman nousevan ilmoitetusta (3,4–3,8 l/100 km), jos tätä 2 464 kiloista kolossia ajaa pelkän kaksilitraisen bensiiniturbon voimin moottoritiellä – tai ylipäänsä latauksista välittämättä, jos taskusta löytyy täysautoedun myötä työnantajan tarjoama polttoainekortti.Moisesta käytöksestä olisi väärin syyttää auton valmistajaa. Vaikka ladattava luksusmaasturi on ideana hieman kömpelö, tarjoaa se silti ainakin teoriassa työkalut vähäpäästöiseen ajamiseen. Silti niin Range Rover Sportin kuin äskettäin ajettujen Mitsubishi Outlander PHEV:n ja Porsche Cayenne E-Hybridinkin kohdalla mielessä pyörii sama kysymys: tietävätkö päättäjät oikeasti, kuinka vastuuvapaan porkkanan he jättävät loppukäyttäjälle?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Range Rover Sport P400e HSE Dynamic Hinta alkaen 98 649 € Moottori Bensiinikäyttöinen hybridi, 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 104 kW (141 hv) Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Akku 13 kWh Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8–3,4 (yhd.) CO2-päästöt 86–76 g/km Mitat pituus 4879 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1803 mm, akseliväli 2923 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 2500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen