26.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic – Ei se auto, vaan se yhteiskunta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos mietit noin 100 000 euron katumaasturia, on Range Rover Sport P400e harkinnan arvoinen valinta. Älä kuitenkaan kuvittele tämänkään ladattavan hybridin olevan automaattisesti ekoteko. Hyvää: kohtalainen toimintamatka sähköllä, vaivaton ajettavuus. Huonoa: Kulutus pitkällä matkalla, ahtaat tilat kokoon nähden. Tulevaisuus näyttää, kuinka ladattaviin hybridimaastureihin joskus tullaan suhtautumaan. Numeroarvoihin perustuvassa nykytodellisuudessa ne ovat kenties haluttavin autoluokka. Siitä kyseenalainen kiitos kuuluu vain ja ainoastaan verottajalle.Katsotaan vaikkapa nyt ajetun Range Rover Sport P400e -mallin hinnastoa (linkatttu 25.2.2019). Edullisimmalla tämän 404-hevosvoimaisen maasturin SE-varustetasolla saa kotipihaan 98 648 eurolla. Jos lähitienoon tonttimaan arvoa haluaa nostattaa oikein kunnolla, voi auton tilata kalleimmalla Autobiography Dynamic -versiolla 121 716 euron hintaan.Ladattavan hybridin houkutus selviää, kun otetaan vertailuun edullisin diesel: vain 249-hevosvoimaisen 3.0 SDV6-mallin saa 113 654 eurolla, mutta tällöin varustetaso on yksikirjaiminen S, jota hybridiin ei edes saa. Vertailukelpoinen SE-malli maksaa dieselinä 118 019 euroa, eli 19 371 euroa tehokkaampaa ladattavaa hybridiä enemmän!Jos dieselin haluaa ylväänä Autobiography Dynamic -versiona, täytyy konepellin alle vaihtaa 306-hevosvoimainen versio, sillä perusmalliin tätä varustelua ei edes saa. 160 740 euron hinta tekee eroksi 39 024 euroa!Syy on tietysti päästöissä: varustelusta riippuen Range Rover P400e:n hiilidioksidigrammat pyörivät välillä 74–86 grammaa kilometrillä (WLTP), kun kahden dieselin lukemat ovat 231–255 ja 232-262 grammaa per kilometri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeroedun vetovoimaTaustalla on tietysti tuttu autovero: ennen sen huomiointia P400e on Range Rover Sport -malliston yksi arvokkaimmista tuotteista, onhan se myös monimutkaisin ja kehittynein. Mutta ympäristötalkoisiin innolla osallistuva Suomi palkitsee ladattavan Range Roverin muiden kaltaistensa tapaan hyvin maltillisella autoverolla. Toimittajana on hyvin vaikea suositella Range Rover Sport -valikoimasta mitään muuta mallia, kuin ylivoimaisesti parhaan vastineen rahalle antavaa P400e -hybridiä. Toki sähköistetyn voimalinjan erottaa hieman pehmeästä jarrutuntumasta ja tavallista pienemmästä tavaratilasta, mutta moitteet ovat mitättömiä hintaeroon nähden. Täyskaasulla saa kuunnella kireää rivinelosta herraskaisemman kuutos- tai kasimoottorin sijaan, mutta vaikea äänestä on rasittua, jos lompakko kevenee kymmeniä tuhansia euroja vähemmän. Suorituskykykin on varsin riittävä: bensiinimoottorin 300 ja vaihteiston yhteyteen rakennettu sähkömoottorin 141 hevosvoimaa tuottavat parhaimmillaan 404 hevosvoiman yhteistehon. Onneksi hybridinkin polttoainesäiliö on mukavat 90 litraa.Maastokyvystäkään ei tarvitse tinkiä: P400e:n vakiovarustelu kattaa sähköohjatun keskitasauspyörästön lukituksen, alennusvaihteiston, aktiivisen takatasauspyörästön lukon ja Terrain Response 2 -pidonhallinnan. Kahluusyvyyttäkin valmistaja lupaa 850 millimetriä.Veroedun valta…Olisi väärin syyttää Range Rover Sportia itseään huonosta ympäristöystävällisyydestä: kohotetun tavaratilan pohjan alla makaava 13 kilowattitunnin ajoakku antaa valmistajan mukaan 48 kilometrin toimintamatkan. 13 celciusasteen lämpötilassa ajetulla testilenkillä pääsimme sähköajolla 35 kilometriä, joten hieman lämpimämmässä säässä väite pitänee paikkaansa.Sähkömoottorin voimavarat riittävät rauhalliseen taajama-ajoon. Vakionopeudensäädin päällä ajaessa polttomoottori käynnistyi hetkeksi avittamaan jyrkimmissä mäissä täyssähkötilassakin.Lataus onnistuu vakiintuneella Type 2 -liitännällä enimmillään 7,4 kilowatin teholla (1x32A), jolloin akku täyttyy vajaassa kolmessa tunnissa.Jos lataus onnistuu kotona ja työpaikalla, voi Range Rover Sport P400e:llä ajaa työmatkat paikallispäästöttä ongelmitta. Silloin tälläkin ladattavalla hybridillä voi päästä kohtalaisen mataliin kulutuslukemiin, niin älyttömältä kuin valtava ekomaasturi ideana kuulostaakin.Nahkaa riittää, mutta suureksi autoksi Range Rover Sport ei ole järin tilava. Tavartilan kooksi ilmoitetaan 701 litraa.…ja vastuuttomuusOngelma jokaisen ladattavan hybridin kohdalla on loppukäyttäjälle jäävä vastuu. Voitte arvata kulutuksen hieman nousevan ilmoitetusta (3,4–3,8 l/100 km), jos tätä 2 464 kiloista kolossia ajaa pelkän kaksilitraisen bensiiniturbon voimin moottoritiellä – tai ylipäänsä latauksista välittämättä, jos taskusta löytyy täysautoedun myötä työnantajan tarjoama polttoainekortti.Moisesta käytöksestä olisi väärin syyttää auton valmistajaa. Vaikka ladattava luksusmaasturi on ideana hieman kömpelö, tarjoaa se silti ainakin teoriassa työkalut vähäpäästöiseen ajamiseen. Silti niin Range Rover Sportin kuin äskettäin ajettujen Mitsubishi Outlander PHEV:n ja Porsche Cayenne E-Hybridinkin kohdalla mielessä pyörii sama kysymys: tietävätkö päättäjät oikeasti, kuinka vastuuvapaan porkkanan he jättävät loppukäyttäjälle?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Range Rover Sport P400e HSE Dynamic Hinta alkaen 98 649 € Moottori Bensiinikäyttöinen hybridi, 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 104 kW (141 hv) Teho 221 kW (300 hv), 5500 r/min Akku 13 kWh Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,8–3,4 (yhd.) CO2-päästöt 86–76 g/km Mitat pituus 4879 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1803 mm, akseliväli 2923 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 2500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja